Ako sa zmenili autá za posledných 20 rokov? Tieto technológie navždy prepísali históriu
2003
BMW radu 5 – Head-up displej
Prvý sériový displej premietaný na čelné sklo ponúkal model Oldsmobile Cutlass Supreme Indy Pace Car ešte v roku 1988 a takto zobrazené údaje o rýchlosti, otáčkach a teplotách ponúkal od roku 1999 aj Chevrolet Corvette C5. Až s príchodom BMW radu 5 v roku 2003 sa však táto technológia začala rozmáhať medzi čoraz viac áut a dnes je medzi prémiovými automobilkami štandardom. Head-up displej dnes zobrazuje aj mapy, navigačné pokyny a niektoré automobilky v ňom vidia potenciál kompletne nahradiť klasické displejové rozhranie auta. Dnes sa HUD využíva aj na premietanie rozšírenej reality.
2008
BYD F3DM – prvý sériový plug-in hybrid
Zdá sa, že dnes je plug-in hybridná technológia jednou z ciest, ako zachrániť spaľovací motor. Prvý sériovo vyrábaný plug-in hybrid vznikol v Číne v podobe BYD F3DM. Amerika odpovedala až v roku 2010 modelom Chevrolet Volt (u nás predávaný aj ako Opel Ampera), ktorý zaujal strhujúcim dojazdom a zaujímavými parametrami. Prvé masovo rozšírené plug-in hybridy ponúkali čisto elektrický dojazd okolo 40 – 50 km. Dnes sa technológia posunula. Pribúdajú modely s DC rýchlonabíjaním a elektrickým dojazdom okolo 100 km. Dôraz sa kladie aj na spotrebu pri vybitej batérii, ktorá taktiež radikálne klesla.
2010
Nissan Leaf – prvý masovo vyrábaný elektromobil
Hoci pokusy s elektrickým pohonom siahajú hlboko do 19. storočia (Škót Robert Anderson elektricky motorizoval svoj koč) a odvtedy vzniklo mnoho áut a konceptov na elektrický pohon, prvé masovo vyrábané elektrické auto pochádza od Nissanu. Leaf prišiel v roku 2010 a bolo to prvé auto so špeciálne navrhnutou čisto elektrickou platformou. Pár rokov pred tým zaujala elektrická technológia širšie masy vďaka modelu Tesla Roadster, avšak ten mal od sériového modelu ďaleko a využíval výrazne upravenú platformu Lotusu Elise. Moderným míľnikom je predstavenie VW ID.3 v roku 2020. Je prvým modelom koncernu Volkswagen postaveným na čisto elektrickej platforme MEB, čím otvoril cestu masovej elektromobilite v Európe.
2012
Tesla Model S – Autonómna jazda
Vidiny Elona Muska o autonómnej jazde pobláznili svet a už v roku 2020 sme mali všetci podľa predpovedí jazdiť s novinami na volante. Je rok 2025 a stále musíme držať ruky na volante. Technológia však ozaj pokročila a z pôvodnej plne autonómnej jazdy sa stáva užitočný pomocník na dlhých cestách, ktorého spoľahlivosť sa iba zvyšuje zavádzaním väčšieho počtu radarov, senzorov a s príchodom lidarov.

Vždy som túžil pracovať s autami a tento sen sa mi splnil v tej najdokonalejšej podobe. A nevyužil som ho len na to, aby som sa mohol voziť po meste. Chcel som autám rozumieť a vedieť ich čo najlepšie ovládať. Tak som si ako prvé auto kúpil staré BMW 328i. Po rokoch úprav (auta aj šoféra 🙂 ) som s ním na Slovakia Ringu už naháňal oveľa novšie a silnejšie autá. Vždy ma fascinovala jazda na hrane a tak na okruhu trávim čo najviac času. Či už pre zábavu, alebo občas ako inštruktor. Autá nehodnotím len podľa infotainmentu a objemu kufra, ale najmä podľa charakteru, techniky a jazdných vlastností. Obľúbené autá? Toyota GT86, Mazda MX-5, BMW M3 a Porsche 911 GT3.