Čínska expanzia ich tlačí do kúta. Tieto známe značky jednoducho nestíhajú

Čínske značky si podmaňujú svet. Ktoré automobilky čelia najväčšiemu tlaku? A prečo im utekajú zákazníci?

Vydané  Text: 

Keď sa povie „čínsky automobil“, mnohí si predstavia lacné vozidlo s pochybnou kvalitou. Tento obraz je však dnes už neaktuálny. Značky ako BYD, Geely, Chery, Nio či GWM postupne menia hru. Zatiaľ čo čínsky domáci trh sa potýka s presýtenosťou a cenovými vojnami, čínski výrobcovia čoraz výraznejšie expandujú do zahraničia. A hoci ich expanziu v Európe dočasne brzdia clá a regulačné prekážky, inde vo svete už poriadne zamiešali kartami.

Náskok v technológiách, atraktívne ceny, rýchla reakcia na trendy a masívne investície do elektromobility spôsobujú, že niektoré tradičné značky začínajú výrazne zaostávať. A to nielen v predajoch, ale aj v imidži, ktorý strácajú u mladších zákazníkov.

Európa: Fiat

Fiat ešte pred dvoma dekádami patril medzi pilier európskeho trhu. Dnes však zápasí o prežitie v segmente, ktorý sám pomáhal definovať. V roku 1995 držal Fiat v Európe 8,4 % podiel, dnes je to iba 2,3 %. Tento prepad je výsledkom kombinácie zastaranej ponuky modelov, neskorého nástupu do segmentu SUV a chýbajúcej stratégie v oblasti elektromobility.

Čínske značky si podmaňujú svet. Ktoré automobilky čelia najväčšiemu tlaku? A prečo im utekajú zákazníci?

Kým čínski výrobcovia prichádzajú s modernými, atraktívnymi modelmi a dotovanými cenami, Fiat zostáva z veľkej časti závislý na starých platformách a obmedzených inováciách. Aj keď patrí do skupiny Stellantis, nedokázal využiť svoju historickú silu.

Juhovýchodná Ázia: Nissan

Krajiny ako Thajsko, Malajzia a Indonézia boli dlhodobo baštou japonských značiek. Nissan však medzi rokmi 2015 a 2025 v týchto krajinách klesol z ôsmeho na sedemnáste miesto. Prečo? Slabá ponuka elektromobilov, nejasná stratégia a strata dôvery po ére Carlosa Ghosna.

Čínske značky si podmaňujú svet. Ktoré automobilky čelia najväčšiemu tlaku? A prečo im utekajú zákazníci?

Zatiaľ čo čínske značky ponúkajú pokročilé elektrické modely za dostupné ceny, Nissan nedokázal držať krok. Mladí zákazníci, ktorí chcú moderný dizajn a najnovšie technológie, volia iných výrobcov. A to vrátane značiek ako Chery, BYD či Wuling, ktoré v regióne doslova explodovali.

Latinská Amerika: Chevrolet

Aj americký gigant Chevrolet pociťuje čoraz väčší tlak v Latinskej Amerike, predovšetkým v Brazílii, kde už BYD získava významné trhové podiely. Situácia je komplikovaná – v niektorých krajinách sa predávajú klasické americké pick-upy, inde zasa lacné modely vyrobené v spolupráci s čínskym partnerom SAIC.

Čínske značky si podmaňujú svet. Ktoré automobilky čelia najväčšiemu tlaku? A prečo im utekajú zákazníci?

Takýto nejednoznačný imidž oslabuje pozíciu značky a zároveň znižuje lojalitu zákazníkov. Pridajte k tomu potenciálne clá zo strany USA na autá vyrobené mimo krajiny a máte recept na krízu.

Stredná Ázia: Toyota

Toyota bola v krajinách ako Kazachstan či Tadžikistan dlhodobo synonymom spoľahlivosti. Veľké SUV ako Land Cruiser a sedany typu Camry si získali širokú základňu fanúšikov. Lenže dovážané modely sú pre bežných zákazníkov čoraz drahšie, a čínska konkurencia to využíva.

Čínske značky si podmaňujú svet. Ktoré automobilky čelia najväčšiemu tlaku? A prečo im utekajú zákazníci?

BYD, Geely a ďalší prichádzajú s alternatívami, ktoré síce nemajú renomé Toyoty, no ponúkajú za zlomok ceny podobné (alebo vyššie) technologické vybavenie. Výsledok? Toyota stráca zákazníkov, ktorí hľadajú „value for money“ riešenie.

Rusko: Lada

Lada je síce chránená domácou politikou a jej modely sú vďaka nízkej cene stále populárne, no čínsky vplyv je čoraz citeľnejší aj tu. Čínske automobilky ponúkajú nielen dostupné modely, ale aj lepší dizajn, bezpečnosť a technológie. Značky ako Changan, Haval či Exeed si v Rusku nachádzajú zákazníkov prekvapivo rýchlo.

LADA oficiálna webstránka

Ak Lada neurobí zásadnú modernizáciu, môže čeliť rovnakému osudu ako mnohé „domáce“ značky v iných krajinách – úplnému vymazaniu z trhu v priebehu niekoľkých rokov.

Čas na strategické rozhodnutia

To, čo sa dnes deje, nie je len presun trhového podielu. Je to zmena paradigmy. Zákazníci sú pripravení prijať nové značky, ak im ponúknu výhodnejší pomer ceny, technológie a štýlu. Pre tradičných výrobcov to znamená jediné – buď sa prispôsobia a začnú konať rýchlo, alebo im čínska konkurencia vezme trh.

Týchto 10 benzínových SUV zvládne pol milióna kilometrov bez generálky. Mechanici ich milujú