TEST FIAT 600e (RED): Elektrický Talian s dobrou myšlienkou. Je lepší ako 500e?

FIAT 600 predstavuje návrat ikony minulého storočia. Legendárny model zažil vzkriesenie po 55 rokoch, ktoré mu pod kapotu prinieslo elektromotor.

Vo výbave (RED) disponuje viacerými zaujímavými dizajnovými riešeniami.
Zásadnú zmenou oproti pôvodnému modelu cítiť hlavne vo výraznom náraste rozmerov.
Vydané  Text: 
David Hecl
FIAT 600e (RED)

Otvoriť fotogalériu

Posledné roky sú v znamení veľkých návratov. Do istej miery za to môže aj FIAT, ktorý pred časom oživil legendárny model 500. Následne sa k tomuto trendu pripojilo viacero iných automobiliek. Postupne sme sa tak dočkali novodobej premiéry Renault Espace, Renault 4, no a samozrejme nesmieme zabudnúť ani na FIAT 600e. Ten sa oficiálne do ponuky talianskej automobilky vrátil po dlhých 55 rokoch. So svojim predchodcom síce nezdieľa mikroskopické rozmery, ducha si však do istej miery ponecháva.

História a súčasnosť

Aby som bol presnejší, FIAT 600 sa v istých modifikáciách vyrábal ešte do roku 1985. Postarala sa o to vtedajšia automobilka Zastava, ktorá model 600 (tiež známy aj ako 750, 850 alebo FIAT 750Z) vyrábala v niekdajšej Juhoslávii. Inak sa toto malé mestské auto dalo v rôznych verziách zakúpiť takmer po celom svete. A to Južnú Ameriku, Áziu či Austráliu nevynímajúc. Malý Talian so svetovým potenciálom sa napriek pomerne slušnému úspechu na dlhé dekády odmlčal.

Dnes sa však FIAT 600 vracia. Do novej éry vstupuje s moderným pohonom, no ikonický dizajn si ponecháva. Mnou testovaná verzia FIAT 600e (RED) navyše k typickému talianskemu štýlu pridáva aj dobrú myšlienku. Preto premýšľam, kde vlastne začnem. Asi bude fajn to zobrať priamo od podlahy. Pokiaľ sa pozrieme do cenníku elektrickej verzie tejto legendy, zistíme, že momentálne sú k dispozícii dve verzie. Základom je práve (RED) a nad ním je zasadená La Prima.

Auto s dobrou myšlienkou

Ešte skôr než sa dostaneme k výpočtu jednotlivých prvkov výbavy a pohonu, zastavím sa na moment pri dizajne auta. FIAT si dokáže svoje tradície udržiavať prekvapivo dobre. To sa samozrejme odráža aj na vzhľade novej „šesťstovky“. Okrúhle svetlá sú už akýmsi legendárnym štandardom talianskych áut z Turína.

K tomu sa pridávajú viaceré zaujímavé elementy. Za zmienku stojí napríklad talianska trikolóra na zadnom nárazníku, dizajn zadných svetiel do tvaru písmena „E“ či sympatické „očné viečka“ dopĺňajúce predné svetlomety. Jedinou funkčnou nevýhodou dizajnu sú práve predné svetlá. Ide totiž o klasický parabolický dizajn, ktorý nedokáže svetlo pred autom rozptýliť dokonale čisto bez tmavších zón. FIAT 600e navyše s inou technikou než parabolickou nepracuje. Škoda…

Zmienený základ z pohľadu výbavy možno skutočne nazvať základom. Na palube mi totiž chýbajú dnes už pomerne bežné prvky. Nie je tu parkovacia kamera, GPS navigácia, elektricky ovládané veko batožinového priestoru alebo bezkľúčové odomykanie. Na druhú stranu samotný názov výbavy (RED) napovedá, že ide o auto s dobrým účelom. Organizácia RED sa totiž dlhodobo venuje podpore výskumu, edukácie a prevencie pred HIV/AIDS a v posledných rokoch aj COVID-19. Produkty označené týmto štítkom tak určitú časť peňazí posúvajú práve na takýto dobročinný účel. Za to musím FIAT pochváliť.

(RED) sa pozná na prvý pohľad

Malý mestský crossover vo výbave (RED) poznáte takmer okamžite. Jednak za to môže plaketa s týmto označením umiestnená na B-stĺpiku, no ale taktiež aj výrazné červené prevedenie nápisu 600 na prednej maske či červené logo výrobcu na veku batožinového priestoru. No a taktiež aj červené prvky v interiéri, ku ktorým sa dostanem neskôr.

Ako som už skôr spomenul, nová generácia FIAT 600 už nemá tie typické mikroskopické rozmery. Skôr môžeme povedať, že ide o plnohodnotné auto rozmerovo na úrovni Jeep Avenger. Nie je to náhoda. S americkým súrodencom totiž zdieľa technický základ a viacero prvkov v interiéri. FIAT 600e teda stojí na koncernovej platforme Stellantisu s názvom eCMP (Common Modular Platform). V jej útrobách je uložená batéria s kapacitou 54 kWh, ktorá dodáva energiu elektrickej jednotke s výkonom 115 kW a krútiacim momentom 260 Nm.

Dojazdom nesklame

Vzhľadom na rozmery a hmotnosť auta (1 595 kg) je výkon postačujúci. Výrobca udáva, že papierovo by mu mala batéria vystačiť na 600 kilometrov v mestskom, respektíve niečo nad 400 kilometrov v kombinovanom cykle. Obe hodnoty sú pri najlepšom optimistické. Realita počas testu bola približne 290 kilometrov na jedno nabitie v kombinovanom cykle. V meste si viem predstaviť, že by som sa dostal na 340-360 kilometrov. Za ideálnych podmienok by to mohlo byť dokonca aj okolo 400 kilometrov. Z testu teda jasne vyplýva, že papierová hodnota je mierne nadhodnotená.

Samotná elektrická platforma umožňuje nabíjanie striedavým prúdom s výkonom 11 kW alebo nabíjanie jednosmerným prúdom s výkonom 100 kW. Z môjho pohľadu je miernou nevýhodou nestálosť odhadov palubného počítača. Stalo sa mi totiž hneď dvakrát, že som auto nechal na nabíjačke s tým, že mi ukázalo, že do plného nabitia zostáva 40 minút. Po približne takomto čase som sa k autu vrátil a na 7-palcovom TFT displeji pred vodičom svietil zostávajúci čas ešte ďalších 15 minút. Samotný odhad je samozrejme len softvérová záležitosť, takže ho nie je problém zlepšiť aktualizáciou.

Komfort na úrovni Taliana

Keď už som začal o výkone a pohone, tak spomeniem aj hodnoty spotreby namerané počas siedmych dní testovania. V meste som sa pohyboval na úrovni 14,2 kWh/100km. Mimo mesto v kombinovanom režime bola spotreba o 2 kWh/100km vyššia. No a napokon logicky, diaľnica si vypýtala až 18,7 kWh/100km. Spočítané a podčiarknuté, dlhodobá spotreba sa pri odovzdávaní auta ustálila na hodnote 15,8 kWh/100km.

Platforma eCMP autu dodáva aj pomerne solídne jazdné vlastnosti. Je pravou, že na limity podvozku narazíte pomerne skoro, avšak pri bežnom používaní nie sú nijako zväzujúce. Dobrou správou je, že daná výbava disponuje 16-palcovými diskami kolies s pomerne vysokou pneumatikou. FIAT sa rozhodol na auto obuť gumy s rozmerom 215/65 R16, ktoré mu zabezpečujú potrebný komfort. O aerodynamiku sa ďalej starajú vkusné puklice, ktoré na prvý pohľad pripomínajú oceľové disky. Treba si však dávať pozor na rýchlu jazdu v zákrutách, kedy som mal pocit, že „Seicento“ má mierne nedotáčavý charakter.

Svojský interiér

Osobitou stránkou auta je pre mňa jeho interiér. Mal som totiž pred časom možnosť testovať aj FIAT 500e. Musím povedať, že som sa akosi nevedel zbaviť pocitu, že na menšom a kultovejšom modeli si dali v Turíne o niečo viac záležať. Odráža sa to pritom najmä na spracovaní vnútrajšku. Ak by ste chceli vo výbave (RED) hľadať nejaké kvalitnejšie mäkčené plasty, rovno na to zabudnite. Celý interiér je tvrdý. Nie je to samozrejme zásadná nevýhoda, no k autu by sa viac hodilo prémiovejšie prevedenie vnútrajšku.

Tvrdý materiál prevláda nielen na palubnej doske, ale taktiež na obloženiach dverí či kontaktných plochách na stredovej konzole. Predovšetkým v oblasti vodičovho kolena je to miestami nepríjemné. Na druhú stranu zaujímavým riešením je výrazné červené prevedenie masívnej ozdobnej lišty na palubnej doske. Práve ňou začína zmienená dávka červených doplnkov dizajnu kabíny. K samotnej lište by som mal jednu výhradu. Tá spočíva v jej extrémne lesklom prevedení, ktoré má za následok v určitých uhloch odrazy slnka, čo nie je vždy najpríjemnejšie.

Červená (RED)

Červená sa okrem toho usadila aj na prešívaní sedadiel s výrazným logom (600)RED na vrchnej časti operadla či dokonca na kryte úložného priestoru na stredovej konzole. Daný kryt je pritom jedna z najzaujímavejších vecí na samotnom interiéri. Jeho prevedenie totiž pripomína kryt displeja tabletu nakoľko je vyrobený z elastického materiálu so štyrmi samostatnými segmentami. Nad nám je umiestnený volič režimov jazdy v netradičnom prevedení pozostávajúcom zo štyroch samostatných tlačidiel.

Inak je interiér veľmi podobný práve modelu Jeep Avenger. Z pohľadu koncernu je tu použitých viacero rovnakých prvkov, ako napríklad 10,25-palcový displej infotainmentu, niektoré časti obloženia dverí a palubnej dosky či volič jazdných režimov, ktorý poznáme aj z iných áut koncernu Stellantis.

FIAT 600e si zaslúži vašu pozornosť

Nespornou výhodou oproti kvalitnejšiemu interiéru FIAT 500e je však ponuka priestoru. Vzhľadom k rozmerom auta sa tu necítim skliesnene. V oblasti ramien mám miesta dostatočne veľa a so spolujazdcom nie som v tesnom kontakte. Pri posadení sa na zadnú lavicu síce pociťujem kompaktnejšie rozmery auta a to predovšetkým v oblasti kolien, no nie je to nič katastrofálne. Zadná lavica, podobne ako predné sedadlá, je typicky taliansky mäkká. Či je to výhoda alebo nie, to už nechám na posúdenie jednotlivcov. Benefitom FIAT 600e je aj pomerne veľký batožinový priestor s dobrým tvarovaním. Auto teda nie je určené len do mesta, ale zvládne aj cesty mimo neho s nejakým nákladom.

Na záver si neodpustím poslednú poznámku, ktorú som načrtol už vyššie. Skutočne mi príde, že FIAT si dal omnoho viac záležať na menšom „Cinquecento“ než na väčšej „šesťstovke“. Je to pritom mierna škoda. Ak by totiž tento crossover dostal podobnú dávku starostlivosti počas vývoja, mohol mať ešte výraznejšieho ducha a odkaz na minulosť. Napriek tomu však ide o slušné auto, ktoré bez problémov spĺňa úlohy, ktoré od neho očakávate. Pokiaľ vám teda nevadí prevedenie interiéru či slabšie predné svetlomety, s FIAT 600e nemáte čo stratiť. Odmenou vám bude nezameniteľný taliansky temperament spoločne s nízkymi nákladmi na prevádzku.

Technické údaje FIAT 600e (RED)
Rozmery (dĺžka x šírka x výška) 4 171 x 1 781 x 1 523 mm
Rázvor  2 562 mm
Prevádzková hmotnosť 1 595 kg
Najväčšia celková hmotnosť 2 025 kg
Objem batožinového priestoru 360/1 231 dm³
Výkon motora 115 kW/ 204 koní
Krútiaci moment 260 Nm
Pohon predný
Prevodovka automatická
Kapacita batérie 54 kWh
Palivo elektrina
Zrýchlenie 9,0 s
Maximálna rýchlosť 150 km/h
Nabíjanie 11 kW AC, 100 kW DC
Spotreba – test 15,8 kWh/100 km
Cena – test 35 840 eur





Momentálne študujem 3. stupeň vysokoškolského štúdia FEI STU. Medzi moje najväčšie záľuby patria moderné technológie a svet automobilizmu. Nebojím sa elektromobility, no taktiež nepohrdnem ani vôňou čerstvého benzínu. Svet sa neustále mení a s tým aj autá, ktoré sú čoraz viac komplexnejšie. Práve túto zmenu budem sledovať s vami! Azda ako každý fanúšik motorizmu, si vždy poriadne oddýchnem pri sledovaní Formula 1.





Pokračujte na ďalší príspevok »



LÁSKA NA PRVÝ AJ DRUHÝ POHĽAD

Ideálne vyváženie hodnoty a ceny / Dlhodobý test Kia Ceed 1.5 T-GDi 6MT Sport

  • Neverte im, keď tvrdia, že potrebujete prémiové auto, aby ste si splnili sny. Každému záleží na cene, nenechajte sa preto zahanbiť tým, že cielene hľadáte nové auto s najlepším balansom ceny, hodnoty, techniky a estetiky.

     Kia Ceed je stálicou, ktorá je overená, obľúbená a vytrvalo na poprednej pozícii, pokiaľ ide o ponúkanú výbavu vzhľadom na cenu - dokonca aj v stupni výbavy s názvom Sport. Foto: Juraj Hrivnák
  • Výpadok Slovensko.sk

    Portál Slovensko.sk má problém, elektronicky so štátom cez Chrome a Edge nevybavíte nič. Návod, ako to obísť

  • Kto chcel využiť týždeň so sviatkom na to, aby si vybavil záležitosti, ktoré od neho vyžaduje štát, má smolu. Portál Slovensko.sk naďalej trápia výpadky pre najčastejšie používané prehliadače internetu.

     Riešenie spočíva v nainštalovaní alternatívnych prehliadačov Opera alebo Firefox. 
  • Slovensko

    Vyvlastňovanie je štandardný inštitút, ktorý spomína aj ústava, tvrdí rezort dopravy pri zákone o strategických investíciách

  • V priebehu apríla rezort dopravy vykonal kroky, ktoré povedú k rýchlejšej a bezpečnejšej preprave nielen na východe Slovenska.

     Parlament schválil zákon o strategických investíciách a na rozvoj verejnej dopravy v regiónoch sa vyčlenilo 350 miliónov eur. Sporným miestom má byť ľahšie dostupné vyvlastňovanie.
  • Dopravná poradňa

    Môžem sa otočiť v takejto križovatke, keď sú smery rozdelené ostrovčekom? Dopravné predpisy o otáčaní sa v križovatke

  • V niektorých križovatkách sa otáčať môžete, v iných zasa nie. Záleží aj na dopravných značkách, hoci explicitne nemusí byť otáčanie dovolené.

     Pripravili sme prehľadný súhrn aktuálnych pravidiel, ktoré sa týkajú otáčania sa v križovatke.