„Dúfame, že Tesla neprivezie toto vozidlo do Európy,“ znie z EÚ. Cybertruck má byť nebezpečný, testy však ukazujú presný opak

Hranatý tvar elektrického pick-upu a vysoká hmotnosť niektorých verzií môžu byť problémom pri homologizácii v Európskej únii.

V nezávislom teste sa však potvrdilo, že Tesla Cybertruck je pre chodcov a cyklistov bezpečnejšia ako Ford F-150
Vydané  Text: 

Cybertruck od Tesly, najočakávanejší model výrobcu elektromobilov za posledné roky, bude čeliť výzvam pri homologizácii v Európe, uviedli odborníci.

Hranatý pickup, ktorý Tesla uviedla na trh v Severnej Amerike za uvádzaciu cenu približne 61-tisíc amerických dolárov, by musel spĺňať nariadenia EÚ o bezpečnosti chodcov a kompatibilite nabíjania, ako aj obmedzenia vodičského preukazu z dôvodu hmotnosti niektorých verzií.

Kritici poukázali na dizajn Cybertruck s ostrými hranami ako na osobitné nebezpečenstvo.

Dúfame, že Tesla neprivezie toto vozidlo do Európy. Vozidlo takejto veľkosti, výkonu a obrovskej hmotnosti bude pri zrážke smrteľné pre chodcov a cyklistov,“ uviedla vo vyhlásení nezisková Európska rada pre bezpečnosť dopravy so sídlom v Bruseli pre agentúru Reuters, ako cituje denník Automotive News Europe.

Tesla neprezradila, či plánuje predať Cybertruck v Európe. Spoločnosť na žiadosť o vyjadrenie nereagovala. Elon Musk, generálny riaditeľ spoločnosti Tesla, povedal, že Cybertruck by bol pre chodcov menej nebezpečný ako iné nákladné autá.

Slová Elona Muska napokon povrdzujú aj nezávislí recenzenti.


Európske predpisy na zabezpečenie ochrany hlavy a nôh chodcov v prípade kolízie sú prísnejšie ako predpisy v USA.

„Existuje mnoho aspektov regulácie, ktoré treba urobiť, pokiaľ ide o ochranu chodcov pri nárazových testoch,“ povedal Pacheco z agentúry Gartner pre Automotive News Europe . „Veľa sa písalo o tom, že Cybertruck nemôže spĺňať predpisy na ochranu chodcov.“

Problémom môže byť karoséria, nabíjanie, osvetlenie, brzdy aj celková dĺžka

Pacheco uviedol, že nerezový plášť Cybertrucku je tuhší ako bežné panely karosérie z oceľového plechu a nedeformuje sa rovnakým spôsobom. „Ak si niekto udrie hlavu alebo hornú časť trupu o panel tou oceľou, absolútne sa neohne ako normálna oceľ,“ povedal.

Povedal, že Tesla by mohla podniknúť kroky na zmiernenie nebezpečenstva, napríklad inštaláciou aktívnej kapoty, ktorá by sa zdvihla, aby umožnila lepšie pohltenie energie nárazu tela do vozidla.

Ďalším problémom je kompatibilita nabíjacieho kábla. Zatiaľ čo Cybertrucks spoločnosti Tesla v USA fungujú so štandardom nabíjania NAC, ten nie je kompatibilný s európskou sieťou CCS, čo podľa Pacheco bude vyžadovať, aby Tesla upravila nabíjací port tak, aby spĺňal normy EÚ.

Hmotnosť Cybertrucku  je tiež potenciálnym ohrozením uvedenia na európske trhy. Verzia s dvojmotorovým pohonom všetkých štyroch kolies presahuje 3,5 tony – môže znamenať, že majitelia budú potrebovať špecializovanú licenciu. Dodajme, že v EÚ už je v platnosti výnimka z hmotnosti automobilov, na vodičské oprávnenie skupiny B môžete šoférovať automobily do hmotnosti 4,25 tony, ak ide o úžitkové vozidlá s alternatívnym pohonom.

Pacheco povedal, že Tesla môže jednoducho predávať ľahšie verzie Cybertrucku, ale môže to obmedziť príťažlivosť pick-upu.

Nakoniec, aj keď sa Cybertrucku podarí splniť predpisy EÚ v týchto oblastiach – ako aj napríklad ďalšie pravidlá o osvetlení a brzdnej dráhe – trh s takmer šesťmetrovým nákladným vozidlom pravdepodobne nebude pre Teslu dostatočne lákavý, povedal Pacheco.

„V porovnaní s Európou je veľký rozdiel vo veľkosti vašej priemernej ulice alebo parkovacieho miesta v USA,“ povedal. „Jazdiť s vozidlom tejto veľkosti v Európe je ťažké, takže trh je veľmi malý.“

Tesla Cybertruck je plnohodnotný pracovný pick-up aj napriek nápadne modernému dizajnu

Tesla Cybertruck – ceny a verzie

Cybertruck sa v USA  predáva za 60 990 dolárov za základnú verziu s pohonom zadných kolies. Ide o pomerne signifikantné zvýšenie ceny oproti pôvodnému plánu. Dodávky tohto modelu sa začnú v roku 2025.

Ďalšie verzie zahŕňajú dvojmotorový Cybertruck s pohonom všetkých kolies začína (od 79 990 USD) s odhadovaným dojazdom 550 km, výkonom 600 koní a zrýchlením z 0 na 100 km/h za hodinu za 4,1 sekundy, uviedla Tesla. Dodávky tejto verzie začnú tento rok.

Najvyššia výbava Cyberbeast začína na 99 990 dolároch, bez dopravy, s odhadovaným dojazdom 515 km, výkonom 845 koní a zrýchlením z 0 na 100 km/h za hodinu za 2,6 sekundy, avizuje Tesla. Dodávky Cyberbeast začnú podľa automobilky už budúci rok.

 









Pokračujte na ďalší príspevok »



Slovensko

Vyvlastňovanie je štandardný inštitút, ktorý spomína aj ústava, tvrdí rezort dopravy pri zákone o strategických investíciách

  • V priebehu apríla rezort dopravy vykonal kroky, ktoré povedú k rýchlejšej a bezpečnejšej preprave nielen na východe Slovenska.

     Parlament schválil zákon o strategických investíciách a na rozvoj verejnej dopravy v regiónoch sa vyčlenilo 350 miliónov eur. Sporným miestom má byť ľahšie dostupné vyvlastňovanie.
  • Dopravná poradňa

    Môžem sa otočiť v takejto križovatke, keď sú smery rozdelené ostrovčekom? Dopravné predpisy o otáčaní sa v križovatke

  • V niektorých križovatkách sa otáčať môžete, v iných zasa nie. Záleží aj na dopravných značkách, hoci explicitne nemusí byť otáčanie dovolené.

     Pripravili sme prehľadný súhrn aktuálnych pravidiel, ktoré sa týkajú otáčania sa v križovatke.