VIDEO: Vloger prešiel 1 000 kilometrov dlhú trasu na elektrickom aute! Pozrite sa, koľko hodín musel stráviť za volantom

Ak máte ten správny elektromobil, môžete sa časom vyrovnať aj klasickým spaľovacím autám.
Vydané  Text: 
Nórsky vloger, Bjørn Nyland, si chcel vyskúšať, **ako dlho potrvá absolvovať 1 000 kilometrov dlhú cesta elektrickým autom vrátane nabíjania.** Tentokrát sa však vybavil špeciálnym vozidlom – elektromobilom značky NIO s možnosťou výmeny (swapu) batérie na špecializovanej stanici. To v praxi znamená, že **namiesto zdĺhavého nabíjania klasickým káblom stačí s elektrickým autom zastaviť na špeciálnej stanici, ktorá dokáže autonómne vymeniť vybitú batériu za nabitú.** Vodič pritom nemusí nič robiť, o zaparkovanie na správne miesto a výmenu sa postará robot. Každá stanica skladuje viac než 10 batérií, ktoré sa pred výmenou na mieste nabíjajú. Okrem toho prejde každý akumulátor rýchlou kontrolou kapacity a zdravia, vodič tak na stanici dostane vždy batériu v ideálnej kondícii. Príliš opotrebované akumulátory budú automaticky vyradené a recyklované spoločnosťou NIO. Nórsky vloger tak na zvolenom okruhu vymieňal batérie zásadne na stanici spoločnosti NIO, pričom nám podrobne ukázal celý proces jej fungovania z perspektívy vodiča. Až na drobné softvérové nedorozumenia prebiehalo všetko hladko, pričom **celý proces trval v priemere 7 minút**. Za nevýhodu označil nemožnosť opustiť auto počas výmeny, inak by mohlo dôjsť k narušeniu procesu. Na toaletu si tak vodič musí odskočiť pred alebo po výmene batérie, čo ho na ceste zdržalo niekoľko minút. Okrem toho zistil, že po každej výmene dostal batériu nabitú približne na 90 % celkovej kapacity, čím značka pravdepodobne šetrí životnosť akumulátorov.
**Samotnú 1 000 kilometrov dlhú cestu nakoniec absolvoval za pomerne slušných 9 hodín,** a to vrátane času strávenom na swapovacích staniciach (3 návštevy), toaletách či v rýchlom občerstvení. Priemerná rýchlosť na trase bola na úrovni 111,1 km/h, čo dokonalo reprezentuje kombináciu okresných a hlavných diaľničných ťahov. Výsledný čas na trase potom porovnal so spaľovacím autom (Kia Ceed PHEV), s ktorým absolvoval 1 000 kilometrov za rovnakých 9 hodín za volantom. To znamená, že **koncept swapovacích staníc v reálnom svete zotiera rozdiely medzi elektrickým a spaľovacím autom pri cestovaní na dlhé vzdialenosti.** Samozrejme, infraštruktúra v Európe zatiaľ chýba. Niekoľko staníc existuje v Nórsku, avšak tie sú v súčasnosti kompatibilné jedine s vozidlami od spoločnosti NIO. **Do konca roka 2022 však plánuje v Nórsku nainštalovať až 20 staníc na výmenu batérií práve v spolupráci so spoločnosťou Shell.** Najviac staníc (vyše 700) sa dnes nachádza práve v domácej Číne, odkiaľ automobilka NIO plánuje expandovať do celej Európy




Automobilový priemysel čelí najťažšej skúške od samotného vzniku. Vysporiadať sa musí nielen s novými technológiami, reguláciou či elektrickou revolúciou, ale aj s čoraz častejším prehodnocovaním významu a dôležitosti automobilov v našich životoch. Ako to celé nakoniec dopadne, zatiaľ nie je známe. Transformácia sa však ešte len začína a budem veľmi rád, keď sa na túto cestu vyberiete spolu so mnou. Držte si klobúky!





Pokračujte na ďalší príspevok »



Slovensko

Vyvlastňovanie je štandardný inštitút, ktorý spomína aj ústava, tvrdí rezort dopravy pri zákone o strategických investíciách

  • V priebehu apríla rezort dopravy vykonal kroky, ktoré povedú k rýchlejšej a bezpečnejšej preprave nielen na východe Slovenska.

     Parlament schválil zákon o strategických investíciách a na rozvoj verejnej dopravy v regiónoch sa vyčlenilo 350 miliónov eur. Sporným miestom má byť ľahšie dostupné vyvlastňovanie.
  • Dopravná poradňa

    Môžem sa otočiť v takejto križovatke, keď sú smery rozdelené ostrovčekom? Dopravné predpisy o otáčaní sa v križovatke

  • V niektorých križovatkách sa otáčať môžete, v iných zasa nie. Záleží aj na dopravných značkách, hoci explicitne nemusí byť otáčanie dovolené.

     Pripravili sme prehľadný súhrn aktuálnych pravidiel, ktoré sa týkajú otáčania sa v križovatke.