Pani Gottwaldová sa nevošla, auto preto zničili. Vývoj komunistickej VOS-ky bol tragikomický, výsledok prác je však pôsobivý dodnes
Vývoj bol náročný a komunisti do neho vstupovali pre vlastnú márnomyseľnosť. Výsledok práce Automobilových závodov a ďalších firiem je však pôsobivý dodnes.
Vydané Text: Redakcia (s)
Technické riešenia a problémy
Význam zakázkových automobilov bol jednoznačný: ponúkať nadštandardnú bezpečnosť pre funkcionárov a ďalšie dôležité osoby, ostatné ľahko pancierované vozidlá mali slúžiť ako doprovod. Problémy sa ukazovali, neprekvapivo, pri výpočtoch hmotnosti automobilov. Ing. Oldřich Meduna navrhol karosériu z ocele s prímesou kobaltu, pričom v ťažko pancierovaných verziách sa použili dva ocelové plášte, medzi ktorými bolo ešte doplnkové oceľové pletivo. To malo slúžiť na zmenu dráhy eventuálnych projektilov, ktoré by mohli schopné prejsť prvou vrstvou karosérie. Hmotnosť vozidla by však dosahovala až päť ton, čo bolo aj v tej dobe neúsnoné. Pristúpilo sa preto k úprave podvozka, ktorý dodali Automobilové závody.Nie je sklo ako sklo
Kuriozitou boli nepriestrelné okná. V ľahkej a ťažkej verzii boli nepriestrelné, ale v ťažkej verzii výrazne odolnejšie. Zatiaľ, čo ľahšia verzia obsahovala sklá s hrúbkou 8 mm, pri ťažkej verzii VOS-ky to boli až 52-milimetrové sklá. Hmotnosť jedného takéhoto okna bola **až 80 kilogramov**, čo bolo nemožné udržať pomocou klasického mechanizmu na sťahovanie okien. Preto sa sťahovali iba o 5 centimetrov a na rad prišla **hydraulika**. Keďže vtedajšia úroveň technológií nebola na úrovni, ktorá by umožnila lepenie skiel, museli Automobilové závody využiť výrobok priamo „z hniezda západného úpadku“, **špeciálne lepidlo z USA**. Zámerom objednávateľa bolo, aby sa ľahká a ťažká verzia od seba navonok nijak nelíšili. Keď však Automobilové závody ukázali prvé vyrobené bezpečnostné sklá, vláda ich použitie zamietla, pretože tenšie boli viditeľne odlišné od hrubých. Skrátka, Automobilové závody museli všetky dovtedy vyrobené sklá **zlikvidovať a vyrobiť úplne nové**. Rovnaký vzhľad docielili až tak, že im už od výroby v sklárňach zabezpečili modrastý nádych, ktorý aj v tenkej verzii budil dojem hrubých skiel. Kuriózne tiež výrobca vyriešil problém s nedostatkom miesta pre klimatizáciu. Klimatizovaný interiér bol v ťažko pancierovanej verzii nevyhnutnosťou, avšak vtedajšie klimatizácie v našom regióne boli objemné a ťažké. Zabrali celý kufor, takže už neostával priestor pre batožinu – tá sa vozila v sprievodných VOS-L, ktoré klimatizáciu nemali.Pani Gottwaldová sa nevošla, prototyp preto zničili
Keď Automobilové závody predviedli prvý prototyp automobilu so všetkými jeho technologickými vychytávkami, odhalil sa problém s nedostatočnou dĺžkou automobilu. Vtedajšej prvej dáme, **Martě Gottwaldovej**, sa do auta zle nastupovalo. Preto sa prvý automobil VOS musel zlikvidovať, pôvodný návrh karosérie od Medunu prešiel prepracovaním závodom Karosa a automobil sa musel predlžovať o celých 10 centimetrov. Okrem prvej dámy nasmerovali výčitky na prototyp aj minister obrany **Václav Nosek**, ktorému prekážali tvrdé sedadlá a nariadila sa výroba nových s perím, prvý tajomník KSČ **Rudolf Slánský** zasa kritizoval tvrdé naladenie podvozka, preto boli listové pružiny skracované. Jeho tehotnej manželke prišla jazda priveľmi tvrdá. Pravdou však bolo, že aj po týchto úpravách ostala VOS-ka ťažkopádnou a zle manévrovateľnou.Pneumatiky, za ktoré sa vyhadzovalo z lukratívnych stoličiek
Súčet hmotností podvozka, nepriestrelných skiel, oceľovo-kobaltovej karosérie mal za výsledok nutnosť vyvinúť špeciálne spevnené pneumatiky. Tie pre Automobilové závody vyrábala spoločnosť **MITAS Praha**, ktorá musela v záujme zvýšenia ich odolnosti využívať šité **kordy z egyptskej bavlny** a nechávala si dovážať aj špeciálnu surovú gumu. MITAS vyrobilo **600 špeciálnych pneumatík na objednávku**, z nich všetkých zlyhala iba jediná. Bolo nešťastím, že práve počas jazdy s poľským ministrom obrany, maršálom **Konstantinom Rokossovským**. Vysoká hmotnosť automobilu a vyššia rýchlosť sa ukázali ako ideálne podmienky pre devastáciu gúm. Poprask to bol poriadny, dokonca až taký, že perzekuovaný bol sám riaditeľ závodov MITAS Praha, ktorého kvôli nehode vyšetrovala ŠtB, až napokon dala **návrh na jeho uväznenie**. Nakoniec riaditeľa odvolali z funkcie a do väzenia nešiel. Zvyšných 599 vyrobených pneumatík prešlo dôkladnými kontrolami. Hmotnosť automobilu a eventuálny problém s pneumatikami mali za následok, že automobilu bola nastavená maximálna konštrukčná rýchlosť iba 80 km/h. Ďalšou optimalizáciou bola docielená **maximálna rýchlosť** 130 km/h pre VOS-L a 115 km/h pre VOS. Obidve verzie obrneného vozidla poháňal rovnaký **motor Praga N4TA**. **Radový 6-valec s karburátorom** bol chladený vodou, mal zdvihový objem **5195 ccm** a dosahoval výkon **120 k (88kW)** pri 3500 otáčkach za minútu. Riadil sa cez **4-stupňovú manuálnu prevodovku** (alternatívne poloautomatickú planétovú) a jeho spotreba sa pohybovala okolo **29 l/100 km**. Preto mala palivová nádrž dnes neskutočných 150 litrov. Pohotovostná hmotnosť ľahkého VOS-L dosahovala 3600 kg, ťažká verzia vážila až 4400 kg. Dĺžka oboch vozidiel bola totožná, 5700 mm. Obrnené automobily Škoda VOS a VOS-L slúžili domácim štátnym predstaviteľom, ale aj zahraničným návštevám. Časť vozidiel bola určená na export do ďalších socialistických krajín, jeden z vyrobených automobilov sa dodnes nachádza v Pekingu.
Pokračujte na ďalší príspevok »
Zmeny na STK sú opäť bližšie k realite. Minister im dal zelenú!
Technické kontroly na Slovensku už čoskoro čaká výraznejšia zmena. Niektorých vodičov poteší.
Isté skupiny vozidiel bude po novom potreba dostaviť na TK len raz za 4 roky. Vyhláška by mala nadobudnúť platnosť už 1. júla 2024.Videozáznam z nehody Andreja Danka spravila okoloidúca električka. Video je vonku a je veľkým sklamaním
Každý, kto čakal jednoznačnú odpoveď na to, čo sa vlastne stalo, bude zo zverejneného videa sklamaný.
Facelift
Štvordverové i4 aj 4 Gran Coupé od BMW dostali svieži facelift. Tlačidlá na ovládanie klímy skončili.
Facelift modelov prichádza v ideálnom čase, keď zákazníci pod vplyvom lepšieho počasia a plánovaných dovoleniek budú chcieť nové lepšie auto.
Experiment s hasením elektromobilu
Slovenskí hasiči ukázali, ako hasia elektromobil v podzemnej garáži. Majú overené metódy
Prezídium Hasičského a záchranného zboru vo štvrtok 25. apríla 2024 vo výcvikovom centre Lešť zrealizovalo experiment hasenia elektromobilu. Zameraný bol na meranie spalného tepla pri požiari elektrického auta v uzavretom priestore, ktorý imitoval podzemnú garáž.
Vyše 3 tony za 150-tisíc eur. Nový Mercedes G si zachoval charakter aj s čisto elektrickým pohonom
Mercedes-Benz odhalil prvý plne elektrický model svojej terénnej ikony.
Na slovenskom trhu je k dispozícii exkluzívny model EDITION ONE s rozšírenou sériovou výbavouAKTUALITA
Nový Opel Grandland oficiálne: Až 700 km dojazd a svietiaca predná maska!
Nová úroveň slobody vo vyšpičkovanom šate!
Atraktívne SUV mieri na vrcholServis
Záručné prehliadky, kliatba značkových servisov
Počúvame to zo všetkých strán: kvalita značkových autorizovaných servisov často vôbec nie je taká, ako zákazník očakáva. Čo s tým, ak nechcete stratiť záruku na svoje nové vozidlo?
Poradíme vám s výberom
Neporaziteľný priestor / Poradca pri kúpe Ford Tourneo Courier
Úplne nový Ford Tourneo Courier prináša zákazníkom viac priestoru a viac štýlu, navyše za veľmi zaujímavú cenu a s najbohatšou výbavou už v základe. Poradíme vám, ktorú verziu si vybrať.
Odomkli sme celý článok z auto motor a šport č. 5/2024Bezpečná a pohodlná cesta autom na dovolenku
Cestovanie na dovolenku autom prináša slobodu a flexibilitu. Možnosť spontánneho zastavenia sa na krásnych miestach, objavovanie menej známych lokalít a možnosť preskúmať krajinu vlastným tempom sú len niektoré z výhod tohto spôsobu cestovania.
Avšak, aby bola cesta bezpečná a pohodlná, je dôležité venovať pozornosť aj dôkladnej príprave a plánovaniu. Ak aj vy patríte k milovníkom cesty autom, v tomto článku sa pozrieme na dôležité aspekty prípravy na dovolenku autom a tipy, ako zvýšiť bezpečnosť na ceste.Poradňa
Oplatí sa byť verný? Porovnali sme vernostné programy sietí čerpacích staníc
Siete čerpacích staníc si vedia uctiť zákazníka nielen peknými priestormi a doplnkovými službami, ale aj odmeňovaním za časté nakupovania. Majú však praktický zmysel? Zisťovali sme to za vás.