Aktuality

DEGRADÁCIA BATÉRIE: Takto vyzerá dojazd elektrického auta po 161 000 najazdených kilometroch!

Životnosť elektromobilov zaujíma mnohých motoristov, pre ktorých sú batériové vozidlá stále veľkou neznámou. S príchodom čoraz väčšieho množstva elektrických modelov sa tiež vynárajú skeptické názory, ktoré môžu byť od reality pomerne vzdialené.

BATÉRIA NA ODPIS?

Téma degradácie batérií patrí k tým najobľúbenejším. Častokrát sa pritom stretávame s názorom, že akumulátor budete musieť už po niekoľkých rokoch používania vyhodiť, pričom výmena batérie môže stáť desiatky tisíc eur.

Spomínané tvrdenie má silnú podporu zo strany skeptických motoristov hneď z viacerých dôvodov. Doteraz totiž neexistoval veľký počet jazdených elektromobilov, ktoré by zveličenú úroveň degradácie dokázali účinne vyvrátiť. Zároveň je pravdou, že prvogeneračné elektromobily so starším druhom batérií mohli vykazovať znaky predčasného opotrebovania.

Test elektromobilu Volkswagen e-Golf: Žiadne experimenty - výborný výsledok! (foto: PANER pre auto motor a šport č. 9/2018)

Majitelia prvých elektromobilov častokrát ani netušili, ako s vozidlom správne zaobchádzať. Na mysli máme predovšetkým taxikárov využívajúcich len rýchlonabíjacie stanice, čo sa negatívne podpísalo na životnosti akumulátorov.

Moderné elektromobily však využívajú technológie, ktorých cieľom je chrániť batériu pred šokmi. Akumulátory okrem toho využívajú úplne iné zloženie a technické riešenia, čím sa nielen zvýšila energetická hustota a dojazd, ale tiež zásadne predĺžila životnosť. Dôkazom môže byť napríklad Toyota. Ich prvý elektromobil bZ4x má batériu stavanú až na milión kilometrov.

e-GOLF PO 7 ROKOCH

Degradácia batérie v modeli e-Golf po 7 rokoch je obdivuhodne nízka. Nórsky vloger Bjørn Nyland odmeral stupeň degradácie troch elektromobilov Volkswagen e-Golf s nájazdom 50 000, 116 000 a 161 000 kilometrov. To už je vzorka, s ktorou sa dá pri odhade životnosti pracovať. Každý e-Golf pri meraní mal približne 6 až 7 rokov, pričom bol majiteľmi nabíjaný predovšetkým domácim wallboxom a občasne aj na rýchlonabíjacej stanici. Pripomeňme, že starší e-Golf nedisponoval žiadnym druhom termomanažmentu (ochrany) a batéria sama o sebe poskytovala kapacitu len 20 kWh (netto).

Po vybití batérie a nameraní priemernej spotreby tak došlo k samotnému výpočtu reálnej zostatkovej kapacity v batériách starého Volkswagenu. Nyland prešiel vzdialenosť 120 km so spotrebou 14,8 kWh/100 km, pričom batériu vybil na 5 %. Prostredníctvom jednoduchého výpočtu (120 km x 148 Wh/km / 0,95 = zostatok) dospel k tomu, že z pôvodnej netto kapacity 20 kWh zostalo v batérii po šiestich rokoch ešte 18,7 kWh.

To znamená, že celková degradácia dosiahla úroveň 6 %. Alebo inak: po každom roku prevádzky batéria zdegradovala o jedno percento. A to nie je vôbec zlé!

Test elektromobilu Volkswagen e-Golf: Žiadne experimenty - výborný výsledok! (foto: PANER pre auto motor a šport č. 9/2018)

Ako dopadol e-Golf s nájazdom 161 000 kilometrov? Pochopiteľne, auto s vyšším nájazdom bolo častejšie nabíjané než predchádzajúci prípad. Obzvlášť pri dojazde, ktorý je v porovnaní so súčasnými elektromobilmi prakticky polovičný. Volkswagen e-Golf tak počas 161 000 kilometrov absolvoval až 1 610 nabíjacích cyklov, v modernom elektromobile s vyšším dojazdom by počet cyklov pri rovnakom nájazde bol minimálne o polovicu nižší. Napriek pomerne častým zastávkam pri nabíjačke disponoval e-Golf ešte kapacitou 16,3 kWh z pôvodných 20 kWh. To znamená, že úroveň degradácie v tomto prípade dosahuje 18,5 %. Ak by sme tento pokles dali do pomeru s najazdenými kilometrami, tak prídeme k záveru, že batéria prichádzala o 1 % zo svojej kapacity po každých 9 000 kilometroch.

VIDEO

Mohlo by vás zaujímať


Najnovšie zo sekcie

VW Golf R (auto motor a šport č. 10/2022)
Testy

To sú tlaky! Test VW Golf R

Vrcholná verzia Golfu chce byť auto, ktoré dokáže všetko. Voziť vás každý deň do práce v lete aj v zime, zabaviť vás na okreske, naháňať autá na okruhu a dokonca aj driftovať. Dokáže to všetko?