Renault oficiálne prerobil starý model 5 na elektromobil. Ide to aj bez displejov a asistenčných funkcií

Ak sa vám moderné autá nepáčia, pretože sú príliš digitalizované, tento nový elektromobil vám bude sympatický.
Vydané  Text: 
Francúzska automobilka Renault dnes oficiálne predstavila model 5 Diamant. Ide o koncepčné vozidlo postavené na základoch modelu Renault 5, ktorý sa vyrábal v rokoch 1972 až 1984 s veľkým úspechom: celkové predaje presiahli 5 miliónov kusov. Ikonický vzhľad vozidla sa teraz automobilka rozhodla využiť na pripomenutie svojej novej stratégie, v ktorej dáva priestor aj elektromobilom s retro dizajnom, ako je práve tento. Nejde ani tak o [modernú interpretáciu Renaultu 5, ktorú sme spoznali začiatkom minulého roka](https://www.autoviny.sk/novinky/121994/vidite-dobre-toto-je-novy-renault-5-a-pride-dalsich-14-novych-modelov-aut), ale o prestavbu pôvodného vozidla. Cieľom je zaujať, pretože do výroby táto novinka nepôjde a spoločne s konceptom Francúzi avizujú aj skoré uvedenie svojej prvej NFT kolekcie práve s motívom Renaultu 5.

Vidíte dobre, toto je nový Renault 5. Značka sa vracia k starému dizajnu, ale v modernej úprave

Značka Renault pripravila prekvapenie. Stavila na retro vzhľad áut a plánuje ich predstaviť štrnásť do štyroch rokov.

### Renault 5 Diamant Pod koncepčný Renault 5 s čisto elektrickým pohonom sa podpísal francúzsky dizajnér Pierre Gonalons, ktorý sa radí medzi 100 popredných tvorcov francúzskeho umenia a remesiel v Architectural Digest. „*Je mi cťou, že ma značka Renault prizvala k znovuobjaveniu mýtického Renault 5. Značka mi dala voľnú ruku pri navrhovaní môjho vysnívaného auta*,“ hovorí Pierre Gonalons. „*Renault 5 stelesňuje pop, pozitívny a súčasný životný štýl. S mojím návrhom som chcel vzdať hold jeho revolučnému dizajnu a zároveň preniesť tvary a farby môjho vesmíru do automotive sveta*.“
Hoci dizajnér zachoval originálny charakter Renaultu 5, mnoho vecí sa zmenilo a zjednodušilo: Zvyčajné doplnky na modely sa zámerne odstránili a ich tvar a povrchová úprava sa zväčšili. Predné a zadné svetlá majú tvar, ktorý pripomína drahokam, zatiaľ čo široké kolesá, zdedené z verzie Alpine, sú hladšie a majú v strede slnko, symbol, ktorý si Pierre Gonalons veľmi váži. Vonkajšia farba je kombináciou troch vrstiev laku: zlatých pigmentov na ružovom základe, pokrytých matným lakom, ktorý vytvára širokú škálu efektov od zlatých čiarok na slnku až po modré tóny v tme. Kľučky dverí, otváranie okien a radiaca páka sú s výraznými parížskymi prvkami, ako je mosadz pozlátená bledým zlatom, nehrdzavejúce či odolné materiály. Dokonca aj kľúč od vozidla prešiel špeciálnou úpravou.
Dizajnér našiel uplatnenie aj v interiéri: volant a odkladací priestor sú vyrobené z francúzskeho mramoru Grand Antique d’Aubert recyklovaného spoločnosťou Minéral Expertise a odliateho do rúrok, aby bol ľahší a tvárnejší. Látku pokrývajúcu sedadlá vyrobil textilný výrobca Métaphores, palubnú dosku pokrýva tkanina z konského vlákna a vyrobila ju spoločnosť Le Crin so storočnou prevádzkou, ktorá tento materiál tká ručne. Mohérový vlnený koberec vyrába Pinton, jeden z posledných francúzskych tapisériových remeselníkov so sídlom v Aubusson. No a pozlátenie finálnych úprav auta, vrátane monogramu na kapote, vytvoril Bertin-Aubert, ateliér v Paríži známy svojim precíznym spracovaním.
Technologickou zaujímavosťou je, že Renault 5 Diamant prichádza so snímačom odtlačkov prstov na odomykanie dverí a ako každé elektrické vozidlo má trojpolohovú sekvenčnú radiacu páku (R,N,D). Tri okrúhle digitálne ciferníky vzdávajú hold umeniu hodinárstva, poskytujú základné informácie: rýchlosť, nabitie batérie a čas. ### Cena a dostupnosť Renault 5 Diamant sa dostane do aukcie o niekoľko týždňov neskôr so svojím digitálnym dvojčaťom NFT. O predpokladanej cene zatiaľ nevieme nič, výťažok z predaja však bude venovaný na Give Me 5, nový projekt značky v rámci celospoločenskej zodpovednosti podnikov (CSR), ktorý má osloviť mladé generácie prostredníctvom športu a hudby.




Erik Stríž je motoristický novinár, redaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.

Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk





Pokračujte na ďalší príspevok »



Slovensko

Vyvlastňovanie je štandardný inštitút, ktorý spomína aj ústava, tvrdí rezort dopravy pri zákone o strategických investíciách

  • V priebehu apríla rezort dopravy vykonal kroky, ktoré povedú k rýchlejšej a bezpečnejšej preprave nielen na východe Slovenska.

     Parlament schválil zákon o strategických investíciách a na rozvoj verejnej dopravy v regiónoch sa vyčlenilo 350 miliónov eur. Sporným miestom má byť ľahšie dostupné vyvlastňovanie.
  • Dopravná poradňa

    Môžem sa otočiť v takejto križovatke, keď sú smery rozdelené ostrovčekom? Dopravné predpisy o otáčaní sa v križovatke

  • V niektorých križovatkách sa otáčať môžete, v iných zasa nie. Záleží aj na dopravných značkách, hoci explicitne nemusí byť otáčanie dovolené.

     Pripravili sme prehľadný súhrn aktuálnych pravidiel, ktoré sa týkajú otáčania sa v križovatke.