Aktuality

Štátom došla trpezlivosť! Proti zákazu spaľovacích áut sa spojilo už 6 krajín, poznáme aj stanovisko Slovenska

spalovacie motory eu titulka

Taliansko, Portugalsko, Slovensko, Bulharsko a Rumunsko chcú európsky zákaz predaja nových benzínových a naftových áut od roku 2035 posunúť o ďalších päť rokov, uvádza sa v dokumente získanom agentúrou Reuters.

Návrh zákazu predaja spaľovacích vozidiel je podľa Európskej únie kľúčový pri riešení rastúcich emisií z dopravy. Okrem toho má zákaz podporiť prechod na elektrické vozidlá, ktoré by podľa Bruselu pomohli do roku 2030 znížiť emisie skleníkových plynov o 55 % v porovnaní s úrovňou z roku 1990.

Po schválení v parlamente sa onedlho budú k téme musieť vyjadriť aj jednotlivé krajiny v Rade. Na to, aby legislatíva nadobudla platnosť, musí návrh odsúhlasiť nielen parlament, ale aj jednotliví ministri z členských krajín Európskej únie. Pri tomto kroku však komisia narazila na prekážku v podobe krajín, ktoré nesúhlasia so zákazom spaľovacích motorov od roku 2035.

Taliansko, Portugalsko, Slovensko, Bulharsko a Rumunsko požadujú, aby sa emisie osobných áut do roku 2035 znížili o 90 %, pričom samotný zákaz predaja spaľovacích motorov by sa posunul na rok 2040. Ešte benevolentnejšie ciele predstavili pre ľahké úžitkové vozidlá. Tým by stačilo dosiahnuť 80 % zníženie CO2 do roku 2035 a 100 % do roku 2040.

Európsky parlament
Zdroj:

"Je potrebné stanoviť primerané a prispôsobené prechodné obdobia," uvádza sa v dokumente s odkazom na potrebu rozšírenia nabíjacej infraštruktúry.

Bulharský predstaviteľ, ktorý si neželal byť menovaný, uviedol, že klimatické politiky musia zohľadňovať ekonomické a sociálne faktory, ako sú „významné rozdiely“ v kúpnej sile medzi krajinami EÚ.

A vyzerá to tak, že k spomínaným krajinám sa nakoniec pripojí aj Nemecko. Počas vystúpenia na podujatí organizovanom nemeckou priemyselnou asociáciou minister financií Christian Lindner oznámil, že naďalej bude existovať miesto pre spaľovacie motory. Zákaz označil za nesprávny a prehlásil, že nemecká vláda nebude súhlasiť s touto európskou legislatívou.

Brusel však naďalej tvrdí, že dátum 2035 je kľúčový, pretože priemerná životnosť nových áut je 15 rokov – takže neskorší zákaz by zabránil EÚ dosiahnuť čisté nulové emisie do roku 2050, čo by podľa vedcov z globálneho hľadiska odvrátilo katastrofálnu zmenu klímy.

Peter Orosz
Automobilový priemysel čelí najťažšej skúške od samotného vzniku. Vysporiadať sa musí nielen s novými technológiami, reguláciou či elektrickou revolúciou, ale aj s čoraz častejším prehodnocovaním významu a dôležitosti automobilov v našich životoch. Ako to celé nakoniec dopadne, zatiaľ nie je známe. Transformácia sa však ešte len začína a budem veľmi rád, keď sa na túto cestu vyberiete spolu so mnou. Držte si klobúky!

Mohlo by vás zaujímať


Najnovšie zo sekcie