Aktuality

Putin plánuje znárodniť všetko, čo po sebe nechali európske automobilky! Výrobcovia budú rátať škody v miliardách

Putin plánuje znárodniť všetko, čo po sebe nechali európske automobilky! Výrobcovia budú rátať škody v miliardách

Ruský prezident Vladimir Putin zvažuje zabavenie aktív spoločností, ktoré v Rusku pozastavili činnosť z dôvodu invázie na Ukrajine. Týmto krokom by ohrozil aktíva automobilového priemyslu v hodnote niekoľkých miliárd dolárov.

„Myslím si, že riziko je veľké," povedal Joe McCabe, generálny riaditeľ spoločnosti AutoForecast Solutions. „Je vysoká pravdepodobnosť, že spoločnosti, ktoré odišli, alebo tie, ktoré odchádzajú, budú znárodnené v záujme ekonomiky krajiny."

Tvárou v tvár silnému ekonomickému tlaku a vyhliadkam na hlbokú recesiu v dôsledku západných sankcií, Putin navrhol zavedenie „externého manažmentu“ zahraničných spoločností, ktoré odišli z trhu, s cieľom transformovať ich na podniky, ktoré „chcú fungovať ďalej“, tvrdí správa CNN.

Známe automobilky ako napríklad Volkswagen, Stellantis, Ford, Mercedes-Benz alebo Renault patria k spoločnostiam, ktoré v posledných týždňoch pozastavili svoje operácie v Rusku. Tieto kroky spolu s prívalom ekonomických sankcií zo strany USA a ďalších globálnych mocností tvrdo zasiahli ruskú ekonomiku a finančný sektor, čím vytvorili tlak na ruskú vládu, aby reagovala.

„Ak zahraniční vlastníci bezdôvodne zatvoria spoločnosť, potom v takýchto prípadoch vláda navrhuje zaviesť vonkajšiu správu týchto podnikov,“ povedal pre CNN ruský premiér Michail Mišustin. „To, aká bude budúcnosť podnikov, bude závisieť od rozhodnutia ich majiteľov."

Škoda, Výroba
Zdroj: Škoda

V ohrození sú miliardy dolárov

Mercedes-Benz vo výročnej správe tento mesiac uviedol, že má v Rusku aktíva v hodnote 2 miliárd eur, ktorým hrozí zoštátnenie. Výrobca pritom len nedávno (2019) otvoril novú modernú továreň neďaleko Moskvy.

Aj keď spomínaným fabrikám v súčasnosti hrozí zabavenie, ruské úrady nebudú môcť „len tak“ pokračovať vo výrobe. McCabe povedal, že izolované fabriky bez prístupu ku globálnemu obchodu nebudú môcť tak rýchlo získať všetky komponenty, ktoré potrebujú na reštart výroby.

„Nový dodávateľský reťazec nemôžete vybudovať zo dňa na deň,“ povedal. „Pozrite sa, aké ťažké je to s globálnou polovodičovou krízou, ktorá ani nesúvisí s konfliktom."

„Buď nájdu spôsob, ako to urobiť interne - a nemôžete to len čarovne vybaviť - alebo nájdu spôsob, ako to urobiť s priateľmi (Čína). Ale je to zložitá cesta," povedal McCabe.

Peter Orosz
Automobilový priemysel čelí najťažšej skúške od samotného vzniku. Vysporiadať sa musí nielen s novými technológiami, reguláciou či elektrickou revolúciou, ale aj s čoraz častejším prehodnocovaním významu a dôležitosti automobilov v našich životoch. Ako to celé nakoniec dopadne, zatiaľ nie je známe. Transformácia sa však ešte len začína a budem veľmi rád, keď sa na túto cestu vyberiete spolu so mnou. Držte si klobúky!

Vybrané články

  1. 1

    TEST Mercedes-AMG EQE 43 4MATIC: Dobrý, lepší, najlepší – ktorý z nich je elektrický Mercedes?

Mohlo by vás zaujímať


Najnovšie zo sekcie