Prezúvate správne? Viete, na ktorú nápravu by ste mali dať menej zjazdené pneumatiky? Mnoho vodičov to prekvapí

Jar už je tu a s ňou aj obdobie, kedy mnoho vodičov prezúva na letné pneumatiky. Pomerne jednoduchý úkon však môže narobiť problémy, pokiaľ svoje auto neprezujete správne.
Vydané  Text: 
Mnoho ľudí sa pri prezúvaní auta ani nezamyslí nad tým, ktorú pneumatiku kam dajú. Jednoducho ich majú označené už z minulého roku a „nahodia“ ich presne na to isté miesto. Tento postup nemusí byť vždy zlým, no je potreba sa radšej presvedčiť kam dávate menej zjazdený pár pneumatík. Má to totiž výrazný vplyv na správanie auta na ceste a na celkovú bezpečnosť jazdy. ### Pravidlo lepšie vpredu, horšie vzadu nemusí vždy platiť Vo všeobecnosti platia tri názory. Prvým z nich je, že by ste mali umiestniť lepší pár pneumatík na prednú nápravu. Drvivé percento áut, predaných na našom trhu totiž tvoria predokolky. Tým pádom sa ľudia ani len nezamýšľajú nad tým, kam dajú lepšie pneumatiky. Vždy totiž zvíťazí predná náprava. Odôvodňujú to tým, že predsa **predok prenáša na cestu väčšinu výkonu a je zodpovedný za zastavovanie auta**. Takže je teda samozrejmé, že lepšie pneumatiky idú na predok. Je to však veľká chyba. Takto umiestnené pneumatiky totiž môžu prekvapiť aj skúseného vodiča.
### Lepšie na hnanú nápravu je už múdrejšie rozhodnutie, no nie vždy Druhým názorom je, že **lepší pár pneumatík má ísť na hnanú nápravu**. Tu sa už dostávame k vyriešeniu celej záhady. Ono je to totiž pravda možno na 50%. U nás ale na omnoho menej. Ako sme už vyššie uviedli, predná náprava je na Slovensku v drvivej väčšine prípadov tá hnaná a zadná sa len vlečie za autom. Ak však máte auto s pohonom zadných kolies, problém máte vyriešený. Pneumatiky totiž dávate správne na hnanú nápravu, avšak vo vašom prípade je to tá zadná. ### Tak ako to je? Ak ste sa dočítali až sem, určite už viete odpoveď na otázku z nadpisu. **Správne by totiž lepšie a menej zjazdené pneumatiky mali byť na zadnej náprave**. Teraz si mnoho z vás isto povie, že prečo to tak je? Tak sa poďme na to pozrieť trošku hlbšie. V prvom rade treba povedať, že aj keď zadná náprava môže byť len klasická bez pohonu, jej význam na správanie auta je obrovský. Práve **zadná náprava totiž zabezpečuje stabilitu auta na vozovke**. Môžeme si to povedať na príklade. Autá, ktoré sú určené na driftovanie, väčšinou na zadnú nápravu dostávajú špeciálne pneumatiky, ktoré im zabezpečia jednoduchšie šmýkanie sa smerom, akým chce vodič.
V bežnej premávke však **nechcete, aby vás predbehla zadná náprava**. Práve z toho dôvodu by sa mali lepšie pneumatiky používať vzadu. Zapríčinia totiž lepšie držanie na mokrej vozovke a zabránia tomu, aby ste sa dostali do pretáčavého šmyku. Takýto druh šmyku je extrémne nepríjemný a bez väčších skúseností vás môže vyhodiť z cesty. ### Netreba to preháňať Na druhú stranu však **netreba na prednú nápravu celkom zabúdať**. Určite sa musíte riadiť pravidlom, že pneumatiky by nemali byť viditeľne poškodené alebo príliš zjazdené. Aj keď je predná náprava tou, ktorá auto ženie vpred a pri brzdení je na jej pneumatiky vyvíjaný omnoho väčší tlak, nevadí, ak sú tieto pneumatiky viac zjazdené. Veľakrát sa totiž stáva, že s autom jazdíte bez naplneného kufra. Tým pádom máte zadok podstatne ľahší, ako predok. Ak by ste zničené pneumatiky dali na ľahký zadok a menej zjazdené pneumatiky na predok, mohlo by sa stať, že by zadná časť auta stratila priľnavosť a vás by nepríjemne prekvapila tým, že by vás v zákrute predbehla.




Momentálne študujem 3. stupeň vysokoškolského štúdia FEI STU. Medzi moje najväčšie záľuby patria moderné technológie a svet automobilizmu. Nebojím sa elektromobility, no taktiež nepohrdnem ani vôňou čerstvého benzínu. Svet sa neustále mení a s tým aj autá, ktoré sú čoraz viac komplexnejšie. Práve túto zmenu budem sledovať s vami! Azda ako každý fanúšik motorizmu, si vždy poriadne oddýchnem pri sledovaní Formula 1.