Aktuality

Výrobca pneumatík upozorňuje na nový trend: motoristi nemenia sezónne pneumatiky, riskujú peniaze aj životy

Dezén pneumatiky GoodYear Eagle F1 Asymmetric 6 (2022)
Dezén letnej pneumatiky GoodYear Eagle F1 Asymmetric 6 (2022). Dezén obmedzujúci hlučnosť znížil hodnotu vonkajšej hlučnosti uvedenú na štítku o 1 dB.

BRATISLAVA - Spoločnosť GoodYear dnes na tlačovej konferencii predstavila novú generáciu svojich vysokovýkonných pneumatík Eagle F1 Asymmetric 6. Novinka prichádza po troch rokoch ako nástupca modelu Asymmetric 5. Pneumatiky budú postupne vyrábané v čoraz viac rozmeroch, vrátane verzie runflat, podľa výrobcu vynikajú plasticitou kontaktných plôch vďaka použitiu novej živice a sú vhodné aj pre použitie na elektromobiloch. Dôvodom sú optimalizované aerodynamické vlastnosti, napríklad zapustené grafiky na bočných stranách pneumatiky, a nízky valivý odpor.

Spoločnosť v zastúpení Michalom Švarcom poukázala na to, že aj napriek pandémii covidu výrobca pneumatík nezaznamenal obchodné poklesy, skôr spomalenie rastu. Ako dôvod vidí aj prílev lacných pneumatík zo zahraničia, vrátane Číny, a celkovú zmenu spotrebiteľských preferencií, keď aj doterajší fanúšikovia prémiových produktov začali prechádzať na cenovo dostupnejšie modely. Napriek tomu Švarc hodnotí, že stále existuje dostatok zákazníkov ochotných priplatiť si za prémiový produkt.

Zľava Michal Švarc a Milan Marušák (GoodYear)
Zľava Michal Švarc a Milan Marušák (GoodYear)

Milan Marušák vo svojej prezentácii ďalej pripomenul, že až 64 percent z celkového objemu predaja predstavujú práve prémiové pneumatiky. Takou má byť aj práve predstavený model Eagle Assymetric 6 , ktorý v nezávislom teste magazínu auto motor a šport zabodoval ako najúspešnejší model spomedzi solídneho množstva pneumatík s celkovým skóre 9,0 z 10. Zvlášť dobré výkony má pneumatika dosahovať pri jazde a brzdení na suchej aj mokrej vozovke. K tomuto účelu výrobca vybavil nový model technológiami Dry Contact Plus a Wet Braking Pro. Obsah kontaktnej plochy sa má prispôsobovať aktuálnej potrebe práve vďaka flexibilite materiálu, z ktorých je vyrobený dezén.

Výsledky testu nových pneumatík od magazínu auto motor und sport (2022)
Výsledky testu nových pneumatík od magazínu auto motor und sport (2022)
Predstavenie pneumatík GoodYear Eagle F1 Asymmetric 6 (2022)
Predstavenie pneumatík GoodYear Eagle F1 Asymmetric 6 (2022)

Motoristi zámerne nemenia sezónne pneumatiky

Švarc z GoodYear upozornil na rastúci trend medzi motoristami nevymieňať sezónne prezutie. Motoristi údajne prestávajú meniť letné pneumatiky na zimné, pretože očakávajú iba mierne zimy a iba niekoľko dní snehovej pokrývky.

Automobily do 3,5 tony (kategórie M1, N1) na Slovensku nemusia mať obuté zimné pneumatiky, ak na ceste nie je súvislá vrstva ľadu alebo snehu. Motorové vozidlá kategórie M2, M3, N2 a N3 musia byť vybavené takými pneumatikami aspoň na jednej z hnacích náprav aj v čase od 15. novembra do 31. marca (zdroj: § 38 ods. 1 Zákona o cestnej premávke).

Na jednej strane je to nezodpovedné a rizikové, pretože letná pneumatika stráca svoje optimálne mechanické vlastnosti pri teplote vozovky menej ako 7 stupňov Celzia. Preto je rozumné na svojom vozidle meniť pneumatiky včas, teda ideálne v novembri na zimné a koncom marca na letné.

Okrem toho môže nastať problém pri jazde do zahraničia, kde môže byť povinnosť obutia zimných pneumatík odlišná ako na Slovensku, prípadne sa v danej lokalite vyskytne snehová pokrývka, ktorú motorista neočakával. V závislosti od krajiny sa tak môžu motoristi s letnými pneumatikami v zimnom období stretnúť s policajtom, ktorý im uloží pokutu alebo dokonca obmedzí ďalšiu prevádku vozidla. Keď sa v Rakúsku stanete účastníkom dopravnej nehody v čase, keď je na cestách sneh a máte na aute letné gumy, zaplatíte za škody aj v prípade, že nie ste vinníkom nehody.

Prečítajte si aj:


Prečo sú na pneumatikách takéto červené a žlté značky?

ERIK STRÍŽ


Sú celoročné gumy bezpečné?

Záujem ponechávať si na vozidle celý rok obuté jedny pneumatiky sa prirodzene premieta do rastúcej popularity takzvaných celoročných gúm. „Sú populárne medzi taxikármi, v autopožičovniach a carsharingových spoločnostiach, v domácnostiach by som ale ich odporúčal až na druhé alebo tretie vozidlo,“ povedal Švarc.

Dôvod je ten, že zatiaľ čo druhé a tretie vozidlo v domácnosti má obyčajne menší ročný kilometrový nájazd, hlavné vozidlo sa používa počas všetkých poveternostných podmienok a pneumatiky sa rýchlejšie opotrebúvajú. Mnohé celoročné pneumatiky sú v podstate zimné gumy a aj keď ich použitie v letnom období nie je vyslovene rizikom, môže vznikať napríklad diskomfort pre ich vyššiu hlučnosť.

Prečítajte si aj:


Aký je rozdiel medzi letnou a zimnou pneumatikou a prečo by ste mali prezúvať?

David Hecl


Nové pneumatiky zo skladu vyrobené pred tromi rokmi? Vraj je to v poriadku.

Počas konferencie sme sa dotkli aj témy veku a skladovania pneumatík. Zaujímalo nás, či nový materiál v pneumatikách vyznačujúci sa vyššou flexibilitou, nemá obmedzenú trvácnosť.

Podľa slov Milana Marušáka sa mechanické vlastnosti materiálu v čase významne nemenia a preto nebude problém ani to, keď si zákazník nakúpi nové pneumatiky zo obchodu, v ktorom boli uskladnené aj tri či dokonca päť rokov. Správne skladovanie vie zaručiť stopercentné vlastnosti pneumatík aj po piatich rokoch. Vplyv na ich životnosť totiž majú predovšetkým samotné používanie, ďalej poveternostné podmienky a UV žiarenie.

Motoristi by preto nemali automaticky odmietať pneumatiky so starším rokom výroby, ak je evidentné, že sú nepoužité a nepoškodené.

Prečítajte si aj:


Kupujete pneu z inzerátu? Pozor na podvody, v predaji sú pneumatiky určené na recykláciu

Redakcia (s)


Erik Stríž je motoristický novinár, šéfredaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.
Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk

Mohlo by vás zaujímať


Najnovšie zo sekcie