Aktuality

OFICIÁLNE: Toto je nový Renault Austral! Technologicky nabité SUV ponúkne aj natáčanie zadnej nápravy

Podvozok známy z Nissanu Qashqai

Prvú osobnú skúsenosť s platformou CMF-CD aliancie Renault-Nissan-Mitsubishi už máme za sebou. Používa ju totiž nový Nissan Qashqai, ktorý sme už testovali. V ňom nás prekvapila svojou tuhosťou a sofistikovanosťou, pričom od prvého momentu sme si kládli otázku, ako ju asi využije Renault, ktorý zväčša finálne naladenie zvláda o čosi lepšie než jeho japonskí kolegovia.

Debut tejto platformy v rámci Renaultu pripadol na nový model Austral. Ten nahrádza SUV model Kadjar a MPV Scénic, takže plánuje popri väčšej svetlej výške a tvaroch SUV ponúknuť aj užitočnú variabilitu rodinných vanov.

Renault Austral

Renault Austral: Rozmery a technika

Austral meria na dĺžku niečo cez 4,5 metra, pričom má rázvor 2,67 metra a ponúka svetlú výšku 170 mm. Naživo vyzerá ešte o čosi lepšie než na fotkách – zaujímavé sú najmä ostré línie nad blatníkmi, ktoré rozširujú karosériu a dodávajú jej dramatický nádych, ktorý môžete dodatočne zvýrazniť, ak si objednáte nový matný strieborný lak. Predné aj zadné svetlá využívajú LED technológiu s typickým podpisom v tvare C. Renault ponúka prvýkrát aj Matrix LED technológiu. Zadné svetlá sú jedinečné vďaka použitiu laserom gravírovaných mikrooptických vlákien, vďaka čomu sa svietiace štruktúry vo svetlomete akoby vznášajú v priestore, podobne ako hologram. Austral bude jazdiť na kolesách s priemerom od 18 do 20 palcov.

Renault Austral

Vnútri preberá Austral mnoho prvkov z plne elektrického Renaultu Megane – napríklad prístrojovú dosku s dvoma veľkými displejmi a ekosystémom od Google. Hlavný inžinier zodpovedný za implementáciu tohto systému nám prezradil, že do Renaultu prišiel z oblasti telekomunikácií a svoje rozsiahle know-how využil na dokonalú implementáciu systému Android Car do nových Renaultov.

Pointou bola veľmi plochá štruktúra menu, rýchla dostupnosť všetkých funkcií a aj mimoriadne rýchle reakcie na všetky povely bez komplikovaných animácií, ktoré by proces ovládania zdržiavali. Renault taktiež siahol po veľmi výkonnom hardvéri, ktorý by mal bez problémov zvládať aj rozsiahlejšie aktualizácie systému, ktoré tento systém podporuje. Časom teda inžinieri nevylučujú kompletnú funkcionalitu Google Asistenta vrátane možnosti ovládať prvky Smart Home (napríklad klimatizáciu doma, garážovú bránu a iné prvky pripojené do siete.

Renault Austral

Skutočné drevo v interiéri a obrovský head-up displej

Známou novinkou je aj „žijúce“ ambientné osvetlenie, ktoré môže meniť svoju farbu v závislosti od dennej hodiny, či ponuku kvalitných materiálov zahŕňajúcich skutočné drevo. Novinkou pre Austral sú zadné sedadlá, ktoré sa dajú posúvať v rozsahu až 16 centimetrov. Sú asymetricky delené a možno ich posúvať nezávisle. Nastaviť (aj keď vo veľmi obmedzenom rozsahu) sa dá aj sklon zadných operadiel. V závislosti od polohy sedadiel je teda objem kufra slušných 500 až 575 litrov. Ďalšou novinkou je veľký 9,3-palcový head-up displej premietaný na čelné sklo. Novým prvkom je aj posuvná opierka na ruku, pod ktorou sa nachádza plávajúca bezdrôtová nabíjačka na mobil. Pod ňou je ešte úložný priestor. Prémiové ozvučenie bude mať na starosti systém Harman Kardon s 12 reproduktormi.

Renault Austral

Renault Austral a pohon 4x4? Nie, ale...

Prekvapením je, že Renault v modeli Austral zatiaľ neplánuje ponúkať pohon všetkých štyroch kolies, aj keď platforma to umožňuje. Pre zdolanie klzkého terénu sa musíte spoľahnúť iba na systém Extended Grip, čo je akási lepšia trakčná kontrola. Renault však v modeli Austral ponúkne systém natáčania zadných kolies 4Control novej generácie, ktorý dokáže zadné kolesá natáčať až o 5°, vďaka čomu sa priemer otáčania zmenší z 11,5 na úžasných 10,1 metra.

Tento systém sa však kombinuje iba s viacprvkovou zadnou nápravou. A tá je zas dostupná iba pre hybridné verzie, čo nás plynulo privádza k ponuke pohonných jednotiek.

Renault Austral

Motorizácie

Hybridné verzie sú totiž vrcholom ponuky. Kombinujú úplne nový 1,2-litrový trojvalec s elektromotorom pre celkový výkon 118 kW (160 k) alebo 147 kW (200 k). Systém 4Control sa tak stane výsadou len tých vrcholných verzií. Verzie bez hybridného systému využívajú zadnú nápravu s torznou priečkou.

Základom je spomínaný nový trojvalec s extra vysokou termodynamickou účinnosťou, ktorý využíva Millerov cyklus a pomáha si novým 48 V mild-hybridným systémom. Dosahuje výkon 96 kW (130 k).

Stredom ponuky je veľmi dobrý štvorvalec 1,33 TCe, ktorý v závislosti od verzie dosahuje výkon buď 103 kW (140 k) alebo 118 kW (160 k). Tento motor bude spojený s novou prevodovkou typu CVT, ktorá nahradí aktuálnu dvojspojkovú prevodovku. Za ňou nám bude smutno, pretože bola vynikajúca. Uvidíme, ako bude fungovať nová CVT v Renaulte.

Renault Austral

Cena a dostupnosť SUV Austral

Ceny Renaultu Austral ešte nepoznáme a keďže jeho predaj sa plánuje začať až koncom tohto roka, chvíľu si na ne budeme musieť počkať. Fajnšmekri si budú môcť priplatiť za verziu Esprit Alpine, ktorá nahrádza R.S. Line, keďže Renault Sport už skončil a jeho aktivity preberá značka Alpine. Ponúka športovejší, alebo skôr prémiovejší nádych. Neočakávame, že Austral bude práve lacný, na druhú stranu však ponúka veľmi príjemný vnútorný priestor, originálnu a hlavne funkčnú kabínu, zaujímavé pohonné jednotky a 4Control, ktorý v segmente nemá konkurenciu. Tešíme sa na prvé jazdy, ktoré vám s trochou šťastia prinesieme už v lete!

Renault Austral (2023) - Základné technické údaje
Stupne výbavy Equilibre, Evolution, Techno, Techno Esprit Alpine, Iconic, Iconic Esprit Alpine
Rozmery, rázvor 4 510 × 2 083 (vr. zrkadiel) × 1 618 mm
rázvor 2 667 mm
Pohony  benzínový E-TECH Hybrid 160 až 200 k (400V) 4x2, 350 - 410 Nm
benzínový Mild Hybrid Advanced 130 k (48V) 4x2
benzínový Mild Hybrid 140 až 160 k (12V) 4x2, 270 NmPrevodovky: manuálne aj automatické X-TRONIC
Hmotnosť  ~ 1 373 kg
Kapacita batožinového priestoru 500 dm³
430 dm³ vo verzii E-TECH
575 dm³ vo verzii s posuvnými zadnými sedadlami
555 dm³ vo verzii E-TECH s posuvnými zadnými sedadlami
Previsy 925 mm predný,
917 mm zadný
Svetlá výška podvozka 170 mm
 
Vždy som túžil pracovať s autami a tento sen sa mi splnil v tej najdokonalejšej podobe. A nevyužil som ho len na to, aby som sa mohol voziť po meste. Chcel som autám rozumieť a vedieť ich čo najlepšie ovládať. Tak som si ako prvé auto kúpil staré BMW 328i. Po rokoch úprav (auta aj šoféra :-) ) som s ním na Slovakia Ringu už naháňal oveľa novšie a silnejšie autá. Vždy ma fascinovala jazda na hrane a tak na okruhu trávim čo najviac času. Či už pre zábavu, alebo občas ako inštruktor. Autá nehodnotím len podľa infotainmentu a objemu kufra, ale najmä podľa charakteru, techniky a jazdných vlastností. Obľúbené autá? Toyota GT86, Mazda MX-5, BMW M3 a Porsche 911 GT3.

Vybrané články

  1. 1

    TEST Mercedes-AMG EQE 43 4MATIC: Dobrý, lepší, najlepší – ktorý z nich je elektrický Mercedes?

Mohlo by vás zaujímať


Najnovšie zo sekcie