PRVÁ JAZDA: Vynovená Mazda CX-5 zostáva šoférskym SUV, prináša však niekoľko podstatných zmien

Vynovená Mazda CX-5 prináša všelijaké novinky, ale v oblasti kvality, spracovania, obsesie nad detailmi a neustáleho hľadania dokonalosti sa nič nezmenilo. Našťastie!
Vydané  Text: 
Pozvánka do Barcelony sa neodmieta, najmä ak sa spája s možnosťou zajazdiť si na dobrom aute. A aj keď Mazda CX-5 možno nadšencovi nenapadne ako auto na vymetanie okresných ciest, skutočnosť je taká, že vďaka systémom ako G-Vectoring Plus, odpruženiu a sedadlám modelovaným na prirodzených pohyboch ľudského tela **je Mazda CX-5 na jazdenie oveľa príjemnejšia, než akékoľvek iné SUV od konkurenčných značiek.** ### V mene trojky Najúspešnejší model značky si pre svoju modernizáciu vzal inšpiráciu z Mazdy 3. **Má upravené sedadlá, ktoré držia prirodzenejšiu polohu tela pri prejazde nerovností, spevnenú karosériu, rozsiahlejšie lepené spoje, lepšie odhlučnenie, nové naladenie pružín a tlmičov**… Skrátka, milión väčších či menších drobností má spoločný cieľ, ktorým je spríjemniť pasažierom jazdu cez nižší hluk v kabíne a lepšie kontrolované pohyby karosérie, aby s posádkou tak nehádzalo pri jazde. A funguje to.
Jazda na diaľnici aj kľukatých španielskych cestách ukázala, že aj rodinné SUV môže vodiča zapojiť do akcie bez toho, aby ho unavovalo. Mimochodom, inžinieri zašli ešte ďalej a popri podvozku a karosérii zapracovali aj na kalibrácií motorov a prevodovky. Všetko opäť v mene ešte lepších reakcií, ktoré sú v súlade s tým, čo telo vodiča podvedome očakáva, keď napríklad stlačí plynový pedál. **Tuhší plynový pedál, vylepšená kalibrácia automatickej prevodovky a prepracovaná mapa motora majú opäť za úlohu naladiť sa na vlnu vodiča.** Neviem o žiadnej inej značke, ktorá by tak úzkostlivo riešila takéto drobné detaily. Ale sú to presne tieto detaily, ktoré definujú zážitok z jazdy s akoukoľvek Mazdou.
### Neskôr, ale predsa! Človek nadobúda pocit, že práve vďaka tomu, koľko energie venujú v Mazde detailom, ktoré iní ignorujú, občas zabudnú sledovať úplne obyčajné trendy. Prečo by inak až teraz **prišiel do ponuky napríklad systém bezdrôtového nabíjania mobilného telefónu alebo obojstranné dno batožinového priestoru,** s jednou nepremokavou stranou? Ale lepšie neskoro než nikdy. V ostatnom Mazda drží krok. Stále má vynikajúce a bezpečné ovládanie infotainmentu (teraz s novou 10,25-palcovou obrazovkou), veľký head-up displej a dokonca aj adaptívne matrix LED svetlá s vyšším počtom segmentov (20 miesto 12), a teda vyšším rozlíšením a schopnosťou presnejšej práce. Pribudli aj ďalšie asistenčné systémy, napríklad pre jazdu v dopravnej zápche.
### Nové výbavy Do ponuky pribudli tri stupne výbavy. High+ charakterizujú blatníky lakované do farby karosérie, väčšie výfuky (naozajstné!) a do luxusu ladený interiér. Homura vyznáva športovejší dizajn s lemami karosérie lakované do lesklej čiernej a s mriežkou chladiča a jej lemom v rovnakom vyhotovení a s kontrastným červeným prešívaním v interiéri. **Osviežujúcou novinkou je verzia Newground, ktorá vyznáva viac off-roadový look a vnútri využíva zelené kontrastné detaily.** Obsahuje spomínané reverzibilné plató a nepremokavé dno kufra, ktoré ocenia dobrodruhovia či psíčkari. Novinkou je tiež režim Off-Road pre vybrané verzie s pohonom 4 × 4 i-Activ AWD. Dizajnové zmeny na karosérii sú minimalistické ale zato viditeľné. Prísnejšie, užšie svetlomety, nový svetelný podpis, nová 3D maska chladiča ju prezradia na prvý pohľad. A keby aj nie, novej farbe Zircon Sand sa to podarí určite.
**Mazda CX-5 príde na trh s možnosťou voľby medzi dvojlitrovým a 2,5-litrovým atmosférickým benzínovým štvorvalcom, čistým 2,2-litrovým dieselovým motorom (naozaj!),** pričom okrem 2,5-ky, ktorá sa bude dodávať iba s automatom, máte slobodný výber, či si chcete radiť prevodové stupne sami, alebo nie. Pri pohone 4 × 4 ste vo výbere úplne slobodní. Už teraz sa tešíme na domáci test, lebo Mazda CX-5 je jedno neskutočne príjemné auto na všetky príležitosti.




Automobilový priemysel čelí najťažšej skúške od samotného vzniku. Vysporiadať sa musí nielen s novými technológiami, reguláciou či elektrickou revolúciou, ale aj s čoraz častejším prehodnocovaním významu a dôležitosti automobilov v našich životoch. Ako to celé nakoniec dopadne, zatiaľ nie je známe. Transformácia sa však ešte len začína a budem veľmi rád, keď sa na túto cestu vyberiete spolu so mnou. Držte si klobúky!





Pokračujte na ďalší príspevok »



Slovensko

Vyvlastňovanie je štandardný inštitút, ktorý spomína aj ústava, tvrdí rezort dopravy pri zákone o strategických investíciách

  • V priebehu apríla rezort dopravy vykonal kroky, ktoré povedú k rýchlejšej a bezpečnejšej preprave nielen na východe Slovenska.

     Parlament schválil zákon o strategických investíciách a na rozvoj verejnej dopravy v regiónoch sa vyčlenilo 350 miliónov eur. Sporným miestom má byť ľahšie dostupné vyvlastňovanie.
  • Dopravná poradňa

    Môžem sa otočiť v takejto križovatke, keď sú smery rozdelené ostrovčekom? Dopravné predpisy o otáčaní sa v križovatke

  • V niektorých križovatkách sa otáčať môžete, v iných zasa nie. Záleží aj na dopravných značkách, hoci explicitne nemusí byť otáčanie dovolené.

     Pripravili sme prehľadný súhrn aktuálnych pravidiel, ktoré sa týkajú otáčania sa v križovatke.