Robíme testy áut pre ľudí, ktorí kupujú nové autá. Pre všetkých, ktorí zvažujú nové SUV, sme pripravili test Peugeotu 3008 vo výbave GT Pack.
### Používanie mobilu počas jazdy
Automobilový priemysel aktívne hľadá spôsoby, ako sa prispôsobiť modernému zákazníkovi. Všetci vedia, že používanie mobilného telefónu počas šoférovania je riskantné a šanca, že venovaním pozornosti displeju smartfónu spôsobíte dopravnú nehodu, je vysoká.
Tejto problematike sme sa venovali už niekoľkokrát a naďalej považujeme za dôležité pripomínať, že mobil za volant nepatrí. Písali sme o tom v článkoch [Multitasking za volantom je mýtus](https://www.autoviny.sk/novinky/119601/multitasking-za-volantom-je-mytus-precitajte-si-co-robite-za-volantom-zle-mozno-aj-vy), [Emotívna kampaň vás presvedčí, že mobil za volant nepatrí](https://www.autoviny.sk/reportaze/119191/video-emotivna-kampan-vas-presvedci-ze-mobil-za-volant-nepatri) či v tomto prípade [o dôsledkoch používania mobilu za volantom](https://www.autoviny.sk/reportaze/119154/pokuta-za-esemeskovane-za-volantom-je-to-najmenej-statistiky-z-usa-ukazali-alarmujucu-realitu). Pomerne agresívna bola istá britská kampaň na osvetu proti používaniu telefónov počas šoférovania, ktorá mala slogan „**Smart phone, stupid driver**“, teda *múdry telefón, hlúpy vodič*.
Výrobcovia áut to všetko dobre vedia. Sú si vedomí, že používanie mobilu počas jazdy je nanajvýš riskantné, napriek tomu (alebo snáď práve preto?) v stredových konzolách, obyčajne medzi panelom ovládania klimatizácie a pákou prevodovky, vytvorili priestor určený práve pre mobilný telefón. Niektoré značky áut majú tieto priestory umiestnené na mieste, ktoré počas jazdy nie je ľahko dostupné, čím sa pasívne snažia o to, aby vodič počas jazdy skutočne svoj telefón nepoužíval.
Vrstvené akustické sklá, ovládanie klímy cez dotykový displej či luxusné hodinky na palubovke.
### Bezdrôtové nabíjačky mobilov v autách
Pre vodiča je veľmi praktické, keď si môže telefón vyložiť z vrecka a odložiť do priestoru, ktorý má na dosah ruky a je vybavený protišmykovou podložkou, ktorá zabraňuje skĺznutiu zariadenia na podlahu. Postupom času a kvôli konkurenčnému súboju automobiliek sa v automobiloch udomácnili aj indukčné nabíjacie podložky pre smartfóny, teda **bezdrôtové nabíjačky**.
Vo všeobecnosti sa u nás využíva **štandard Qi**, ktorý je schopný nabíjať zariadenia bezdotykovo **až na vzdialenosť štyroch centimetrov**, a to výkonom 5 až 30 wattov. Od výkonu nabíjačky a podporovanej rýchlosti nabíjania v mobile závisí celková rýchlosť nabíjania. Kľúčové pritom je, že ak sa medzi smartfónom a nabíjacou podložkou nachádza nevodivý predmet, samotnému nabíjaniu to výrazne neškodí. **Nabíjať teda môžete aj cez parkovací lístok alebo kryt mobilu**.
Naopak, ak sa medzi nimi nachádza niečo vodivé, ako kľúč od dverí alebo aj bankomatová karta (tá obsahuje napríklad aj čipy s NFC), nabíjanie je znehodnotené a môže počas neho dochádzať k výraznejšiemu prehrievaniu telefónu či nesprávnej činnosti nabíjačky.
245 koní, pohon všetkých kolies, automatická prevodovka a priestor pripravený zvládnuť až sedem sedadiel. Takto by mohlo vyzerať ideálne rodinné auto pre otca-tridsiatnika.
Obyčajne sú systémy v automobiloch natoľko inteligentné, že na takýto nežiadúci predmet upozornia softvérovou hláškou na displeji.
**Bezdrôtové nabíjačky v autách** bývajú buď príplatkovou výbavou alebo sériovou výbavou vyšších stupňov výbavy. Iba málokedy sa automobil v základnej výbave dodáva s takouto funkciou, hoci samotný princíp nabíjačky je veľmi jednoduchý a na internete si takéto podložky kúpite doslova za pár eur.
O to viac zákazníka zamrzí, keď si za bezdrôtovú nabíjačku v aute priplatí a potom príde na to, že mu vlastne na nič. Čítajte náš článok ďalej.
### Problém bezdrôtových nabíjačiek v autách
Ako bolo uvedené vyššie, automobilky sa prispôsobili potrebám zákazníkov a začali do svojich áut vyhradzovať samostatné odkladacie priestory pre smartfóny. Zdá sa, že veľkosť tohto odkladacieho priestoru by mala byť závislá na celkovej veľkosti auta, avšak nie je to pravda. V sktuočnosti sa aj v tých najmenších autách na trhu nájde dosť miesta na to, aby sa v nich našiel priestor pre uloženie aj sedempalcového smartfónu.
Paradoxne, občas sa stane, že tie väčšie autá rozmery moderných smartfónov podcenia.
Už viackrát sa mi počas redakčných testov automobilov stalo, že som nevedel svoj telefón vložiť do priestoru vyhradeného pre mobil. Používam Samsung Galaxy Note20 Ultra, čo je smartfón s uhlopriečkou 6,9 palca a s celkovými rozmermi 165 × 77 mm. Patrí medzi tie rozmernejšie, to je pravda, avšak na trhu sú aj ešte väčšie. Preto ma prekvapuje, že sa do niektorých priečinkov nezmestí ani na šírku, ani na pozdĺžne.
Príkladom je aktuálna generácia SUV Opel Grandland. Keď si zákazník priplatí za bezdrôtovú nabíjačku (až 300 eur ako súčasť *Sady nabíjanie*) a zároveň vlastní väčší smartfón, jednoducho ju nemôže využiť.
PRVÁ JAZDA: Importér značky Opel na slovenský trh nám poskytol možnosť stráviť jeden deň s novým SUV Opel Grandland. Netradičné je, že po facelifte tento model zmenil názov, po novom v ňom už nie je písmeno X. Samotný automobil sa pritom dočkal modernizácie, ktorá sa týka vonkajšieho vzhľadu, interiéru a tiež funkcií.
To isté platí aj pre aktuálnu verziu Jeepu Compass. Pritom tieto modely prešli nedávno faceliftom, ktorý zásadným spôsobom zmenil ich vzhľad, no na tento podstatný detail sa zabudlo.
„Choďte kdekoľvek, robte čokoľvek“ - jeden zo sloganov automobilky Jeep je aktuálny aj po osemdesiatich rokoch, zároveň značka rozumie aj ľuďom, ktorí už po jazde v teréne netúžia.
Na opačnej strane stojí napríklad Škoda Enyaq iV. Toto elektrické SUV je vybavené hneď niekoľkými priestormi, kam možno uložiť mobilné telefóny a na hornú plochu položíte pozdĺžne dokonca dva veľké smartfóny. Podložka je protišmyková, navyše je medzi telefónmi nízka prepážka, aby do seba počas jazdy nenarážali. Tomuto hovorím skvelé vyhotovenie priečinka na mobil a bezdrôtovej nabíjačky, napokon je v súlade s koncepciou praktických riešení Simply Clever.
Enyaq iV je prvým automobilom značky Škoda, ktorý bol vytvorený len pre elektrický pohon. Zároveň je pre značku reprezentantom novej éry autopriemyslu, v ktorej bude elektrický pohon zohrávať prím. Ako sa Škode podarilo uchopiť potenciál Enyaqu iV a previesť ho do praktického života?
Inzercia
Inzercia
### Najprv si overte, či váš mobil bude do auta pasovať
Na úplne prvom mieste, skôr ako budete vôbec zvažovať bezdrôtovú nabíjačku na mobil, sa ubezpečte, či váš telefón takéto nabíjanie vôbec podporuje.
Ak túto funkciu podporuje a zvažujete, že si za bezdrôtovú nabíjačku doplatíte, dôrazne odporúčam, aby ste si najprv **overili rozmery odkladacieho priestoru na smartfón** v konkrétnom aute. Vyhnete sa tak prípadnému problému, ktorý odhalíte až potom, keď sa budete snažiť nabíjať počas jazdy telefón. **Neplaťte za niečo, čo nebudete môcť využiť**.