Diaľnica z Bratislavy do Košíc bude dokončená už tento rok: kadiaľ povedie?

Ak ste niekedy snívali o priamom diaľničnom prepojení Košíc s Bratislavou, tento rok sa váš sen stane skutočnosťou. Malo by totiž dôjsť k otvoreniu posledného úseku prepájajúceho naše dve najväčšie mestá. Má to však jeden háčik. Nebude to na Slovensku.
Vydané  Text: 

Nie, nejazdite v Bratislave na celom obchvate 130 km/h. Stručné zhrnutie dôležitej zmeny

Aktualizované. Motoristi zvyčajne čítajú iba nadpisy článkov a môžu sa tak mylne domnievať, že na celej dĺžke bratislavského obchvatu môžu jazdiť rýchlosťou 130 km/h.

* **Diaľnica z Bratislavy do Košíc mala byť dokončená už pred 11 rokmi** * **Všetky rozostavané časti diaľnice Bratislava-Košice by dnes mali byť hotové už na viac ako 70%.** * **Riešením pre Slovákov je diaľnica z Bratislavy do Košíc cez Maďarsko.** * **[Viac o slovenských diaľniciach nájdete na tejto podstránke Autoviny.sk](https://autoviny.sk/obsah/znacka/dialnica)** *Aktualizácia pôvodného príspevku.* „Diaľnica z Bratislavy do Košíc bude hotová v roku 2010“. O 11 rokov neskôr diaľnicu stále nemáme a zdá sa, že je stále v nedohľadne. Možno by sa dalo povedať, že **slovenská D1 je ako legenda, mýtus**. O prepojení dvoch najväčších slovenských miest priamou dopravnou tepnou mnoho vodičov už roky iba sníva a o schopnosti Slovenskej republiky zabezpečiť pre svojich platiacich motoristov cestu zodpovedajúcu 21. storočiu kolujú vtipy. Tento rok by sa ich sny mohli konečne naplniť. Nie však na našom území. Ako ešte v máji [upozornil Korzár](https://kosice.korzar.sme.sk/c/22650865/vychodniari-dorazia-do-bratislavy-rychlejsie-madari-finisuju-s-dialnicou-do-miskolca.html), spojenie Bratislavy a Košíc diaľnicou je možné už koncom tohto roka. **Diaľničný úsek nepovedie cez Slovensko, ale cez Maďarsko**. Tamojšie úrady sú totiž pomerne rýchle a dalo by sa povedať, že takmer celé územie našich južných susedov je prepojené diaľničnou sieťou. ### Posledná časť Tornyosnémeti – Miškovec **Maďari medzitým kompletizujú práce na poslednom úseku, ktorý trvalo prepojí Košice s Budapešťou. Nedokončená časť diaľnice M30 sa tiahne od pohraničného mesta Tornyosnémeti a končí v Miškovci. Konkrétne sa bavíme o troch nedokončených častiach, ktoré by mali byť otvorené už koncom roka 2021**. Pôvodné plány pritom počítali z otvorením až na jar 2022.
Diaľničný úsek Tornyosnémeti - Miškovec | Reprofoto: NIF.hu
Všetky rozostavané časti by aktuálne mali byť hotové už na viac ako 70%. **Diaľničné prepojenie Košíc s maďarským Miškovcom skráti cestovanie touto trasou o približne 30 minút**. Zefektívnenie dopravy si vyžiadalo od Európskej únie **investíciu vo výške 552,6 milióna eur**. **Dôvodom takto rozsiahlych investícií nie je len potreba zefektívnenia a zvýšenia bezpečnosti dopravy, ale predovšetkým to, že daný úsek spadá do plánu „Via Carpathia**“. Európska únia chce týmto projektom prepojiť Baltské more s Čiernym a Egejským morom diaľničnou sieťou. Úsek M30 sa na slovenskej strane napája na rýchlostnú cestu R4, ktorá bola dokončená už v roku 2013. ### Ako sme na tom s D1? Medzitým na Slovensku neustále prebiehajú úradné záležitosti a stavebné práce, ktoré súvisia s dokončením diaľnice D1. **Aktuálne máme rozostavané tri dôležité časti hlavnej dopravnej tepny**. **Ide o D1 Lietavská lúčka – Višňové – Dubná Skala vo fáze 2. Tento úsek dlhý 13,5 kilometra má zatiaľ vyčlenených 409,8 milióna eur. V tejto časti sa nachádza aj tunel Višňové**.
Diaľničný úsek D1 Lietavská Lúčka - Višňové - Dubná Skala | Reprofoto: NDSAS.sk
Druhým aktuálne otvoreným úsekom je časť **D1 Hubová – Ivachnová**, ktorý sa taktiež nachádza v druhej fáze výstavby. 14,92 kilometra dlhá časť D1, na ktorej je aj **tunel Čerbať či križovatka Likavka nás bude stáť 288,79 milióna eur**. Práce by mali byť ukončené už v roku 2022.
Diaľničný úsek D1 Hubová - Ivachnová | Reprofoto: NDSAS.sk
Poslednou aktuálne rozostavanou časťou našej **D1 je Prešov, západ – Prešov**, juh za čiastku **356,345 milióna eur. Presne 7,87 kilometra dlhý úsek bude tvoriť západný obchvat mesta Prešov a taktiež na ňom bude postavený tunel Prešov**. Obchvat by mal byť dokončený už tento rok.
Diaľničný úsek D1 Prešov, západ - Prešov, Juh | Reprofoto: NDSAS.sk
Okrem rozostavaných úsekov, máme niektoré časti D1, ktoré sú zatiaľ ešte stále len na papieri. Hovoríme napríklad o prepojení D1 Turany – Hubová. Na tomto úseku by mali byť aj tunely Korbeľka a Havran.




Momentálne študujem 3. stupeň vysokoškolského štúdia FEI STU. Medzi moje najväčšie záľuby patria moderné technológie a svet automobilizmu. Nebojím sa elektromobility, no taktiež nepohrdnem ani vôňou čerstvého benzínu. Svet sa neustále mení a s tým aj autá, ktoré sú čoraz viac komplexnejšie. Práve túto zmenu budem sledovať s vami! Azda ako každý fanúšik motorizmu, si vždy poriadne oddýchnem pri sledovaní Formula 1.





Pokračujte na ďalší príspevok »



LÁSKA NA PRVÝ AJ DRUHÝ POHĽAD

Ideálne vyváženie hodnoty a ceny / Dlhodobý test Kia Ceed 1.5 T-GDi 6MT Sport

  • Neverte im, keď tvrdia, že potrebujete prémiové auto, aby ste si splnili sny. Každému záleží na cene, nenechajte sa preto zahanbiť tým, že cielene hľadáte nové auto s najlepším balansom ceny, hodnoty, techniky a estetiky.

     Kia Ceed je stálicou, ktorá je overená, obľúbená a vytrvalo na poprednej pozícii, pokiaľ ide o ponúkanú výbavu vzhľadom na cenu - dokonca aj v stupni výbavy s názvom Sport. Foto: Juraj Hrivnák
  • Výpadok Slovensko.sk

    Portál Slovensko.sk má problém, elektronicky so štátom cez Chrome a Edge nevybavíte nič. Návod, ako to obísť

  • Kto chcel využiť týždeň so sviatkom na to, aby si vybavil záležitosti, ktoré od neho vyžaduje štát, má smolu. Portál Slovensko.sk naďalej trápia výpadky pre najčastejšie používané prehliadače internetu.

     Riešenie spočíva v nainštalovaní alternatívnych prehliadačov Opera alebo Firefox. 
  • Slovensko

    Vyvlastňovanie je štandardný inštitút, ktorý spomína aj ústava, tvrdí rezort dopravy pri zákone o strategických investíciách

  • V priebehu apríla rezort dopravy vykonal kroky, ktoré povedú k rýchlejšej a bezpečnejšej preprave nielen na východe Slovenska.

     Parlament schválil zákon o strategických investíciách a na rozvoj verejnej dopravy v regiónoch sa vyčlenilo 350 miliónov eur. Sporným miestom má byť ľahšie dostupné vyvlastňovanie.