Je to tu. Slovenské zastúpenie značky Dacia zverejnilo oficiálny slovenský cenník pre elektromobil Spring a zanechala nás v úžase.
Samozrejme, že aj ostatné automobilky ponúkajú svoje elektrifikované vozidlá, napríklad **Mercedes-Benz, SEAT, Audi, Hyundai, Kia, Renault, Citroën**, po novom už aj **Lexus**, **Jeep** a mnohé ďalšie. Odkazy na naše redakčné testy plug-in hybridov a elektromobilov prikladáme na koniec tohto článku.
Podľa slov Richarda Sulíka bude tretie kolo dotácií 2022 férovejšie. Dotácie budú nárokovateľné, dostane sa k nim každý žiadateľ, dôsledkom čoho však budú dotácie nižšie. Akou sumou štát podporí nákup BEV a PHEV, však zatiaľ upresnené nebolo. „*Chceme to spraviť nárokovateľné. To znamená, že potrebujeme dostatočne veľký balík peňazí a dostatočne malú podporu na jedno auto, aby dopyt, ktorý na základe tohto parametra vznikne, sme dokázali uspokojiť celý*,“ povedal Sulík, [uvádza Nový čas](https://www.cas.sk/clanok/1067879/ak-premyslate-nad-kupou-elektromobilu-zbystrite-pozornost-sulik-prislubil-dotacie/).
### Čo by sa malo budúci rok zlepšiť?
Keď sa spustí tretie kolo dotácií na elektromobily a plug-in hybridy, očakávame, že sa proces rezervácie dotácie stane jednoduchým, nezávislým na zariadení, z ktorého sa rezervácia vykonáva a nezávislým na čase pripojenia k rezervačnému systému. Nižšia dotácia je plne akceptovateľná, ak bude k dispozícii väčšiemu počtu žiadateľov.
Ďalej očakávame, že sa štát postará o to, aby sa prakticky zabránilo zneužívaniu dotácií na nákup vozidiel, ktoré by následne predávali ďalej, čím by sa dotácia stala iba ziskom špekulantov.
Tiež by sme ocenili, keby sa dotácie dali získať nielen po nákupe automobilu v hotovosti, ale aj pri nákupe na splátky. Doteraz zaužívaný princíp, že motorista musel za nové auto zaplatiť svojími peniazmi plnú cenu a až potom mal nárok na dotáciu, považujeme za diskriminačný. Tento princíp znemožňuje dotovanie nákupu nového vozidla ľuďom, ktorí si ho síce môžu dovoliť len prostredníctvom financovania, čo je podstatná časť slovenských majiteľov nových automobilov.
Eventuálne by sme tiež zvážili možnosť rozšírenia dotácií aj na káblom nenabíjateľné hybridy a vozidlá s alternatívnym pohonom na CNG. Ak stále platí [zámer ministerstva hospodárstva spraviť zo Slovenska vodíkovú veľmoc](https://www.autoviny.sk/novinky/121295/sulik-stavia-vodikove-cerpacie-stanice-plany-su-ambiciozne-bude-sa-angazovat-aj-zilinska-kia), mal by byť v dotáciách zohľadnený aj vodík.
2,5-litrový atmosférický štvorvalec a spotreba 1,2 l/100 km? Znie to skoro ako sen, ale Ford Kuga vo verzii plug-in hybrid tak jazdí aj v realite. Ba čo viac, bežná denná prevádzka môže byť aj celkom bezplatná.