Porsche uvádza nový Cayenne Turbo GT, vrchol športovosti za skvelú cenu

Nemecká automobilka Porsche zverejnila podrobnosti o novouvedenom modeli CAYENNE TURBO GT s modelovým ročníkom 2022.
SUV so zadnými partiami v štýle kupé sa zaraďuje do vrcholovej ponuky modelovej rodiny Cayenne, využíva na to dvakrát preplňovaný benzínový motor V8 s maximálnym výkonom 471 kW (640 PS) a pozoruhodným maximálnym krútiacim momentom až 850 Nm. V porovnaní s Cayenne Turbo Coupé ide o nárast až o 67 kW (90 PS) a 80 Nm krútiaceho momentu.

Motor je dodávaný **výhradne so športovo naladenou 8-stupňovou prevodovkou Tiptronic S**, ktorej logika radenia dokáže automobil vystreliť z nuly na rýchlosť 100 km/h za 3,3 sekundy, čo je o 0,6 sekudy kratší čas ako v prípade Cayenne Turbo Coupé.
Digitálna ručička tachometra sa zastavuje **pri rýchlosti 300 km/h**, čo je takisto viac ako v spomínanom druhom modeli, a to o 16 km/h.
Mohlo by sa zdať, že pri týchto obrovských číslach už zopár percent výkonu hore-dole nezohráva tak významnú úlohu – a je to pravda. Tie rozdiely budú v praxi pociťovať iba tí najnáročnejší, lenže práve na nich Porsche cieli.

### Nový rekord v Zelenom pekle
Dôkazom špičkových jazdných vlastností a reálne dostupného výkonu má byť vynikajúci čas na okruhu Nürburgring Nordschleife, a to 7:38.9 minúty, čo je nový rekord v kategórii SUV (šoféroval Lars Kern).
V porovnaní s Caynne Turbo Coupé je verzia GT na podvozku nižšia o 17 mm, trojkomorové tlmiče sú tuhšie o 15 percent, jazdným vlastnostiam dopomáha aktívne pruženie Porsche Active Suspension Management (PASM) či stabilizačný systém podvozku Porsche Dynamic Chassis Control (PDCC).
V porovnaní s Turbo Coupé sú predné kolesá o palec širšie a negatívne odklonenie sa zvýšilo o 0,45 stupňa, aby nové 22-palcové pneumatiky Pirelli P Zero Corsa, špeciálne vyvinuté pre Turbo GT, mali väčšiu kontaktnú plochu.

### Cena a dostupnosť
Napriek tomu, aké mimoriadne sú technické údaje Porsche Cayenne Turbo GT, jeho cena nebude až tak uletená. **Cena pre nemecký trh bola stanovaná na 196 078 eur**, a to už po započítaní miestnych daní a poplatkov. Ďalej budú k dispozícii aj opcie výbavy, takže celková cena hravo presiahne hranicu dvestotisíc eur.
My sme v nadpise tohto článku avizovali, že táto cena je skvelá. Samozrejme, že pre bežného „obyčajníka“ je to čiastka priam astronomická, prevyšuje hodnotu takého lepšieho rodinného domu, lenže **východiskový model Cayenne Coupé s max. výkonom 250 kW (340 k) sa na Slovensku predáva od 87 990 eur**.
Aj to je slušná suma, ale je to **Porsche, jedno z najlepších áut na svete**. A za Cayenne S Coupé zaplatíte už 104 422 eur, za Cayenne GTS Coupé 121 464 eur a napokon za **Cayenne Turbo S E-Hybrid Coupé (500 kW) 182 120 eur**. Teda cenový rozdiel medzi Cayenne Turbo GT a Turbo S Coupé je už len v hodnote jednej malej Kie či Fabie.
**NOVÉ PORSCHE CAYENNE TURBO GT** je možné u automobilky objednávať už dnes, prvé kusy by mali doraziť do predaja počas septembra tohto roka.


Erik Stríž je slovenský motoristický novinár, bývalý šéfredaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Jeho autorské portfólio zahŕňa spravodajstvo, testy automobilov, motocyklov a úžitkových vozidiel a dopravnú poradňu. Zvýšenú pozornosť venoval legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti. Je tiež autorom dizajnu a loga webu Autoviny.sk
Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na redakcia@imotormedia.sk