Jazdené auta zdraželi, aj celkom bežné modely o viac ako tisíc eur. Vraj budú ceny ďalej stúpať

Zdražovanie sa týka celej strednej Európy, hlavne v prípade najžiadanejších modelov.
Vydané  Text: 

* **Vysoký dopyt po jazdených autách tlačí ceny nahor**; * **Za uplynulý polrok najviac zdražel Volkswagen Golf, a to až o 1 150 eur pri päťročnom modeli**; * **Očakáva sa, že ceny jazdeniek budú naďalej rásť u nás, ale aj v celom regióne**. S uvoľnením protipandemických opatrení sa zákazníci opäť vrátili do obchodov. Trh s ojazdenými autami láme rekordy a odložená spotreba spojená s extrémnym dopytom tlačí ceny niektorých modelov hore. Ďalším faktorom, ktorý pôsobí na cenu ojazdených áut, je obmedzená výroba nových vozidiel v dôsledku nedostatku čipov a polovodičov. Spoločnosť AURES Holdings, ktorá prevádzkuje AAA Auto a Mototechnnu, analyzovala vývoj cien na celom slovenskom trhu u päťročných ojazdených áut (rok výroby 2016) za prvých 6 mesiacov tohto roku. „Ak sa pozrieme na TOP 5 ponúkaných modelov inzerovaných na celom slovenskom trhu, tak suverénne najvyšší nárast ceny za posledný polrok zaznamenal **piaty najpredávanejší model Volkswagen Golf**, kde stredná hodnota ceny päťročného vozidla vzrástla od januára o 1 150 eur **na súčasných 11 945 eur**. Takto rapídny nárast ceny si nepamätáme,“ hovorí Petr Vaněček, prevádzkový riaditeľ autobazárov známych ako „áčka“. **Obrovský dopyt prirodzene núti predajcov aj k zvýšeniu výkupných cien**. „Zákazníkom, ktorí v súčasnej dobe premýšľajú o obmene vozového parku, sa oplatí kúpiť novšie auto teraz. Ceny v najbližších mesiacoch pravdepodobne ešte porastú rádovo v jednotkách percent,“ dopĺňa Vaněček. V percentách je najvyšší nárast pri spomínanom modeli Volkswagen Golf, ktorého stredná hodnota ceny za posledných šesť mesiacov stúpla o 10,7 % na súčasných 11 945 eur. Ešte v januári sa pritom tento model najčastejšie predával o 1 150 eur lacnejšie. Podobne je na tom aj Volkswagen Passat, ktorý je najčastejšie ponúkaný za 14 414 eur, pričom na začiatku roka to bolo 13 900 eur.
Volkswagen Golf (modelový ročník 2017) patrí medzi najpopulárnejšie automobily na svete a tiež u nás. Cena jazdených exemplárov s vekom do 5 rokov za uplynulý polrok priemerne stúpla o viac ako tisíc eur a vraj ceny budú ďalej rásť.
V Českej republike je najväčší cenový nárast pri modeli Škoda Rapid, u ktorého cena stúpla o 9 % na súčasných po prepočte 8 500 eur. **Ešte v januári sa tento model predával o 700 eur lacnejšie**. V Poľsku je situácia podobná, kde najobľúbenejší a dlhodobo najpredávanejší model na tamojšom trhu Opel Astra zdražel od januára o 6,5 % a aktuálne je najčastejšie ponúkaný v prepočte za 9 160 eur. Zdraženie v Poľsku sa pohybuje v rozmedzí medzi 4 až 7 % v závislosti od konkrétneho modelu. Zvýšenie cien päťročných, ale aj ďalších ojazdených áut, je aj **dôsledkom dlho zatvorených hraníc so štátmi západnej Európy**, odkiaľ sa v posledných rokoch bežne dovážalo okolo 14 500 áut mesačne. „Desiatky tisíc áut tak v súčasnosti v autobazároch chýbajú a sme závislí najmä na obchode s tuzemskými ojazdenými autami. Pre zákazníkov sú tuzemské jazdenky bezpečnejším variantom, pretože je u nich výrazne jednoduchšie dohľadať históriu daného vozidla, ale vzhľadom k vysokému dopytu vzrástli ich ceny. S postupným zvoľňovaním a silnejúcim dovozom by sa však súčasné vysoké ceny mohli do konca roka ustáliť,“ predpovedá Vaněček.




Erik Stríž je motoristický novinár, redaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.

Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk





Pokračujte na ďalší príspevok »



SERVIS / PORADŇA

Ak predávate jazdené auto, legálne môžete zvýšiť cenu o stovky eur

  • Na trhu sa nachádzajú tisíce a tisíce jazdených áut, každé z nich súťaží o pozornosť potenciálnych kupujúcich.

     Najlepšie preto je, keď sa odlišujú kompletnou servisnou históriou, čo najlepšou technickou kondíciou a čistotou. Niekoľko realistických tipov, ako zvýšiť hodnotu jazdeného auta a na čo dbať, aby sa zbytočne neznižovala.
  • AUTO ROKA SLOVENSKO

    Finále Auto Roka Slovensko sa blíži. Odborná porota už odovzdala svoje hlasy

  • Nová nezávislá súťažná anketa je zastrešená odbornou porotou zloženou z motoristických novinárov, influencerov a odbornej verejnosti.

     V nedeľu, 14. marca prebehli v areáli Slovakia ringu spoločné testovacie jazdy. Väčšina poroty svoje hlasy udelila priamo na mieste, absentujúci členovia budú hlasovať individuálnou formou.  Pokračuje tiež hlasovanie v internetovej ankete Auto Roka Slovensko – Hlas Verejnosti.
  • Autopriemysel / Čínske automobilky

    Riaditeľ BMW prekvapil: Čína nie je hrozbou, clá na elektromobily nezvyšujte

  • Európski výrobcovia áut sa obávajú, že by Čína reagovala na európske clá rovnako. Pre BMW je Čína najväčším trhom a ostatné automobilky takisto preferujú zachovanie voľného trhu.

     Zatiaľ čo pre BMW a Mercedes nemusí byť Čína problémom, Stellantis a Renault nové lacné značky ohrozujú. 
  • Prvá jazda

    Prvý test nového VW Tiguan 1.5 eTSI: Je na mieste hovoriť o revolúcii?

  • Každý marketingový špecialista sa hrozí zadania, že má vytvoriť kampaň na produkt „pre každého“. Lenže Tiguan takým produktom je a zdá sa, že výrobca našiel recept na to, ako ho spraviť naozaj dobre.

     Nová generácia je síce podstatne drahšia ako predchodca, ale aj lepšie vybavená už v základnej výbave. Prikladáme aj slovenské ceny.