Elektromobily nie sú lacné na údržbu! Ceny náhradných dielov vás posadia na stoličku

K najčastejším argumentom pre kúpu elektromobilu patrí skutočnosť, že pod prednou kapotou nepracuje konštrukčne zložitý spaľovací motor. Ako určite viete, **spaľovací motor vyžaduje pravidelnú údržbu v podobe výmeny olejov, filtrov, sviečok a ďalšieho množstva súčiastok,** ktoré postupne budú vyžadovať pozornosť. Fanúšikovia elektromobilov s radosťou presviedčajú svoje okolie, že podobné problémy riešiť nemusia, pretože elektromotor má menej pohyblivých… Prečítať celé
Vydané  Text: 

K najčastejším argumentom pre kúpu elektromobilu patrí skutočnosť, že pod prednou kapotou nepracuje konštrukčne zložitý spaľovací motor. Ako určite viete, **spaľovací motor vyžaduje pravidelnú údržbu v podobe výmeny olejov, filtrov, sviečok a ďalšieho množstva súčiastok,** ktoré postupne budú vyžadovať pozornosť. Fanúšikovia elektromobilov s radosťou presviedčajú svoje okolie, že podobné problémy riešiť nemusia, pretože elektromotor má menej pohyblivých častí a nevyžaduje podobný servis ako benzínový či naftový motor, a tým pádom ušetria veľké množstvo peňazí na servise takéhoto auta. Musíme priznať, že táto argumentácia dáva na papieri zmysel a teoreticky by majiteľ elektromobilu mal na klasickej údržbe ušetriť. **Zároveň disponujú batériové vozidlá častokrát predĺženou zárukou na pohonné ústrojenstvo po dobu 8 rokov.** Koľko však stoja náhradné diely a práca na elektromobile po uplynutí záručnej lehoty? Odpoveď na túto otázku sa rozhodol priniesť kanál Rich Rebuilds, ktorý sa zameral na servis elektromobilov Tesla. Vo videu priznáva, že Tesla má pomerne časté problémy súvisiace nielen s kvalitou spracovania, ale tiež trvácnosťou niektorých dielov. Zatiaľ čo väčšinu porúch rieši Tesla na vlastné náklady v rámci záruky, video má upozorniť najmä záujemcov o jazdené elektromobily, ktorí by si chceli zaobstarať starší model pred koncom záruky. **Skutočná cena servisu, ktorú by museli hradiť z vlastného vrecka, môže nie jedného záujemcu poriadne vystrašiť.**
Ako dôkaz, že vlastniť Teslu nie je bezproblémové, si **kanál posvietil na servisnú históriu Modelu S po nájazde 370 000 kilometrov.** Majiteľa počas tohto obdobia vyšla údržba približne 7 000 dolárov (5 700 eur), čo na prvý pohľad neznie ani až tak strašidelne. Väčšina servisných zásahov však bola v rámci záručnej lehoty. **Počas tohto obdobia majiteľovi vymenili niekoľko kľúčových komponentov** ako napríklad trakčný elektormotor (3x), batériové moduly (2x), riadiacu jednotku (1x), nabíjací konektor a dvierka (1x). Mimo záruky však musel riešiť aj ďalšie „drobnosti“ v podobe poškodených alebo inak nefunkčných kľučiek dverí (9x), netesné zadné svetlomety, tlmiče či poloosy. Keďže auto bolo používané na firemné účely, **ďalšiu (v poradí už štvrtú) poruchu elektromotora v cene 6 000 dolárov (5 000 eur) si musel hradiť už z vlastného vrecka.** To znamená, že v priebehu životnosti vyšla výmena 4 elektromotorov na viac než 24 000 dolárov (20 000 eur). Netreba tiež zabúdať na to, že Tesla sa profiluje ako prémiový výrobca elektromobilov. Zároveň niektoré konštrukčné riešenia, ako napríklad spomínaná výsuvná kľučka dverí, nepatria k tým najjednoduchším na opravu. **Aj preto stojí kompletná výmena jedinej kľučky takmer 1 000 dolárov.** Prekvapený bol aj majiteľ, ktorý prišiel do servisu so slabšími brzdami a domov odchádzal s faktúrou na 8 500 dolárov (7 500 eur)! Konkrétne išlo o kompletnú výmenu brzdových strmeňov a kotúčov. Druhovýroba na elektromobily značky Tesla je totiž v súčasnosti ešte „v plienkach“ a originálny servis sa cenovkou vyrovnáva skutočne prémiovým výrobcom. ### VIDEO




Automobilový priemysel čelí najťažšej skúške od samotného vzniku. Vysporiadať sa musí nielen s novými technológiami, reguláciou či elektrickou revolúciou, ale aj s čoraz častejším prehodnocovaním významu a dôležitosti automobilov v našich životoch. Ako to celé nakoniec dopadne, zatiaľ nie je známe. Transformácia sa však ešte len začína a budem veľmi rád, keď sa na túto cestu vyberiete spolu so mnou. Držte si klobúky!





Pokračujte na ďalší príspevok »



SERVIS / PORADŇA

Ak predávate jazdené auto, legálne môžete zvýšiť cenu o stovky eur

  • Na trhu sa nachádzajú tisíce a tisíce jazdených áut, každé z nich súťaží o pozornosť potenciálnych kupujúcich.

     Najlepšie preto je, keď sa odlišujú kompletnou servisnou históriou, čo najlepšou technickou kondíciou a čistotou. Niekoľko realistických tipov, ako zvýšiť hodnotu jazdeného auta a na čo dbať, aby sa zbytočne neznižovala.
  • AUTO ROKA SLOVENSKO

    Finále Auto Roka Slovensko sa blíži. Odborná porota už odovzdala svoje hlasy

  • Nová nezávislá súťažná anketa je zastrešená odbornou porotou zloženou z motoristických novinárov, influencerov a odbornej verejnosti.

     V nedeľu, 14. marca prebehli v areáli Slovakia ringu spoločné testovacie jazdy. Väčšina poroty svoje hlasy udelila priamo na mieste, absentujúci členovia budú hlasovať individuálnou formou.  Pokračuje tiež hlasovanie v internetovej ankete Auto Roka Slovensko – Hlas Verejnosti.
  • Autopriemysel / Čínske automobilky

    Riaditeľ BMW prekvapil: Čína nie je hrozbou, clá na elektromobily nezvyšujte

  • Európski výrobcovia áut sa obávajú, že by Čína reagovala na európske clá rovnako. Pre BMW je Čína najväčším trhom a ostatné automobilky takisto preferujú zachovanie voľného trhu.

     Zatiaľ čo pre BMW a Mercedes nemusí byť Čína problémom, Stellantis a Renault nové lacné značky ohrozujú. 
  • Prvá jazda

    Prvý test nového VW Tiguan 1.5 eTSI: Je na mieste hovoriť o revolúcii?

  • Každý marketingový špecialista sa hrozí zadania, že má vytvoriť kampaň na produkt „pre každého“. Lenže Tiguan takým produktom je a zdá sa, že výrobca našiel recept na to, ako ho spraviť naozaj dobre.

     Nová generácia je síce podstatne drahšia ako predchodca, ale aj lepšie vybavená už v základnej výbave. Prikladáme aj slovenské ceny.