Aktuality

Predstavili elektromobil s klasickou manuálnou prevodovkou! Je tu nádej na ich záchranu?

O tom, že klasické manuálne prevodovky do niekoľkých rokov zmiznú, sa hovorí už dlhšiu dobu. Aj na Slovensku môžeme vidieť stúpajúci záujem o vozidlá so samočinným radením, a to najmä v preplnených mestách, kde je obyčajný manuál pre vodiča skôr na príťaž. Trendu sa postupne prispôsobujú aj automobilky, pričom mnohí prémioví výrobcovia sa klasických prevodoviek postupne zbavujú a pri niektorých modeloch ich už ani neponúkajú.

Aj preto nás prekvapilo predstavenie elektromobilu s klasickou manuálnou prevodovkou. Čínska automobilka BYD však týmto rozhodnutím nechcela potešiť zarytých motoristov, ale poskytnúť autoškolám elektromobil, na ktorom by sa mohli žiaci učiť narábať aj s klasickou prevodovou pákou. Vozidlo má klasické tri pedále na strane vodiča, pre inštruktora je tu len brzda, lebo s elektromotorom je možné úplne zastaviť bez rizika zhasnutia motora, spojka slúži len pre zmenu prevodov za jazdy. Auto ako také je k dispozícii s 38 kWh batériou, s ktorou má podľa normy prejsť až 350 km. Elektromobil s manuálom si budú môcť autoškoly zaobstarať za 131 800 juanov (približne 17 000 eur).

Elektromobil s manuálnou prevodovkou BYD

ŠANCA PRE MANUÁL?

Po technickej stránke je implementácia manuálnej prevodovky do elektromobilu pomerne jednoduchá, pričom výrobcovi teoreticky stačí vymeniť klasický spaľovací motor za elektromotor. Elektrické vozidlá by tak bez problémov mohli fungovať napríklad so šesťstupňovou manuálnou prevodovkou z bežných áut a všetko by fungovalo normálne.

O niečo jednoduchšia by bola práca so spojkou, keďže pri zastavení by ste nemuseli vyradiť do neutrálu ako pri spaľovacom motore, pretože elektromotor nepotrebuje pracovať na voľnobehu. S autom tak môžete zastaviť so zaradenou rýchlosťou a elektromotor vám „nezdochne“.

K jednoznačným výhodám použitia manuálnej prevodovky v elektromobiloch môžeme zaradiť vyššiu maximálnu rýchlosť. Určite viete, že vrchol krútiaceho momentu dosahujú elektrické autá už pri prvej otáčke motora, no s postupným zrýchľovaním a zvyšujúcim sa elektromotorickým napätím samotný krútiaci moment klesá. To znamená, že maximálna dosiahnuteľná rýchlosť je nižšia než v prípade spaľovacích áut. Viacstupňová prevodovka by elektromotoru mohla znížiť otáčky, a teda upraviť odpor kladený spätným elektromotorickým napätím, vďaka čomu by mohli elektromobily jazdiť rýchlejšie než doteraz.

Napriek tomu je pravdepodobnosť použitia manuálnych prevodoviek pri elektromobiloch pomerne nízka. Pri klasických rýchlostiach do 160 km/h totiž elektromotoru stačí jeden prevodový stupeň. Navyše, implementácia manuálnej prevodovky by pridala autu nielen kilogramy navyše, ale tiež by došlo k zvýšeniu strát medzi elektromotorom a kolesami.

Otázne je, či prevodové stupne dokážu znížiť spotrebu elektromotora a tým pádom predĺžiť dojazd. To však závisí od krivky účinnosti elektromotora a podľa expertov by nižšia spotreba nevyrovnala straty spôsobené samotnou prevodovkou.

Peter Orosz
Automobilový priemysel čelí najťažšej skúške od samotného vzniku. Vysporiadať sa musí nielen s novými technológiami, reguláciou či elektrickou revolúciou, ale aj s čoraz častejším prehodnocovaním významu a dôležitosti automobilov v našich životoch. Ako to celé nakoniec dopadne, zatiaľ nie je známe. Transformácia sa však ešte len začína a budem veľmi rád, keď sa na túto cestu vyberiete spolu so mnou. Držte si klobúky!

Mohlo by vás zaujímať


Najnovšie zo sekcie