Predstavili elektromobil s klasickou manuálnou prevodovkou! Je tu nádej na ich záchranu?

Pýtate sa, prečo elektromobily nemajú manuálne prevodovky? Je na to hneď niekoľko dôvodov.
Vydané  Text: 
O tom, že **klasické manuálne prevodovky do niekoľkých rokov zmiznú,** sa hovorí už dlhšiu dobu. Aj na Slovensku môžeme vidieť stúpajúci záujem o vozidlá so samočinným radením, a to najmä **v preplnených mestách, kde je obyčajný manuál pre vodiča skôr na príťaž.** Trendu sa postupne prispôsobujú aj automobilky, pričom mnohí prémioví výrobcovia sa klasických prevodoviek postupne zbavujú a pri niektorých modeloch ich už ani neponúkajú. Aj preto nás prekvapilo predstavenie elektromobilu s klasickou manuálnou prevodovkou. Čínska automobilka BYD však týmto rozhodnutím nechcela potešiť zarytých motoristov, ale **poskytnúť autoškolám elektromobil, na ktorom by sa mohli žiaci učiť narábať aj s klasickou prevodovou pákou.** Vozidlo má klasické tri pedále na strane vodiča, pre inštruktora je tu len brzda, lebo s elektromotorom je možné úplne zastaviť bez rizika zhasnutia motora, spojka slúži len pre zmenu prevodov za jazdy. Auto ako také je k dispozícii s 38 kWh batériou, s ktorou má podľa normy prejsť až 350 km. Elektromobil s manuálom si budú môcť autoškoly zaobstarať za 131 800 juanov (približne 17 000 eur).
### ŠANCA PRE MANUÁL? Po technickej stránke je implementácia manuálnej prevodovky do elektromobilu pomerne jednoduchá, pričom výrobcovi teoreticky stačí vymeniť klasický spaľovací motor za elektromotor. **Elektrické vozidlá by tak bez problémov mohli fungovať napríklad so šesťstupňovou manuálnou prevodovkou z bežných áut a všetko by fungovalo normálne.** O niečo jednoduchšia by bola práca so spojkou, keďže pri zastavení by ste nemuseli vyradiť do neutrálu ako pri spaľovacom motore, pretože elektromotor nepotrebuje pracovať na voľnobehu. **S autom tak môžete zastaviť so zaradenou rýchlosťou a elektromotor vám „nezdochne“.** K jednoznačným výhodám použitia manuálnej prevodovky v elektromobiloch môžeme zaradiť vyššiu maximálnu rýchlosť. Určite viete, že vrchol krútiaceho momentu dosahujú elektrické autá už pri prvej otáčke motora, no **s postupným zrýchľovaním a zvyšujúcim sa elektromotorickým napätím samotný krútiaci moment klesá.** To znamená, že maximálna dosiahnuteľná rýchlosť je nižšia než v prípade spaľovacích áut. Viacstupňová prevodovka by elektromotoru mohla znížiť otáčky, a teda upraviť odpor kladený spätným elektromotorickým napätím, vďaka čomu by mohli elektromobily jazdiť rýchlejšie než doteraz. Napriek tomu **je pravdepodobnosť použitia manuálnych prevodoviek pri elektromobiloch pomerne nízka.** Pri klasických rýchlostiach do 160 km/h totiž elektromotoru stačí jeden prevodový stupeň. Navyše, implementácia manuálnej prevodovky by pridala autu nielen **kilogramy navyše**, ale tiež by došlo k **zvýšeniu strát medzi elektromotorom a kolesami**. Otázne je, či prevodové stupne dokážu znížiť spotrebu elektromotora a tým pádom predĺžiť dojazd. To však závisí od krivky účinnosti elektromotora a podľa expertov by nižšia spotreba nevyrovnala straty spôsobené samotnou prevodovkou.




Automobilový priemysel čelí najťažšej skúške od samotného vzniku. Vysporiadať sa musí nielen s novými technológiami, reguláciou či elektrickou revolúciou, ale aj s čoraz častejším prehodnocovaním významu a dôležitosti automobilov v našich životoch. Ako to celé nakoniec dopadne, zatiaľ nie je známe. Transformácia sa však ešte len začína a budem veľmi rád, keď sa na túto cestu vyberiete spolu so mnou. Držte si klobúky!





Pokračujte na ďalší príspevok »