Magazín

Čaká spaľovacie motory veľký návrat? Zachrániť ich má syntetické palivo!

Súboj medzi fanúšikmi a odporcami elektromobilov môže dopadnúť celkom inak, než si úradníci a ekológovia nalinkovali. Porsche sa svojich spaľovacích nemieni vzdať, a tak spolupracuje s firmou Uniti, ktorá sa zaoberá vývojom syntetického paliva. Výsledky vývoja naznačujú, že by mohlo byť reálnou alternatívou.

Nové palivo by totiž mohli používať takmer všetky súčasné spaľovacie motory, pričom produkcia ich emisií by klesla o priam neuveriteľných 85 percent!

Podobne ako vo väčšine noviniek, aj táto so sebou prináša jedno ale. A tým sú podľa očakávania súčasné výrobné náklady. Na výrobu jedného litra syntetického paliva je totiž aktuálne potrebných 25 kWh elektrickej energie, čo znie doslova šialene. Fanúšikovania elektromobilov hneď pridajú argument, že na takéto množstvo elektriky ich auto prejde 100 kilometrov. A majú pravdu. Kto však má trochu dlhšiu pamäť bude argumentovať, že výrobné náklady akumulátorov boli na začiatku tiež doslova šialené. A presne takýto vývoj možno predpokladať aj v prípade veľkoobjemovej výroby syntetického paliva.

Podľa vyjadrenia vedenia firmy Uniti by sa výrobná cena syntetického paliva mohla postupne dostať na úroveň jedného Eura za liter. A to už znie celkom zaujímavo! K tejto informácii treba navyše dodať ešte jednu podstatný dodatok. Ak bude výrobný závod využívať elektrickú energiu pochádzajúcu z emisne neutrálnych zdrojov, bude ich palivo takmer dokonale ekologické! A to nehovoríme o skutočnosti, že by si prechod na syntetické palivo nevyžadovali zásadné zmeny a náklady na distribúciu paliva ku konečnému spotrebiteľovi.

Čo k tomu dodať? Posielať klasické spaľovacie motory do histórie je zjavne veľmi predčasné. Na téme zmeny paliva pre klasické spaľovacie motory totiž nepracujú iba v Nemecku. Toyota sa nechala počuť, že pracuje na využití vodíka ako paliva v spaľovacích motoroch.