Toto je nový Citroën C5X! Podľa značky ide o úplne nový druh auta

Ak by vás zaujímalo, do akej kategórie spadá nový model francúzskej automobilky, tak vás sklameme. **Citroën chce týmto modelom zbúrať zaužívané automobilové stereotypy,** a preto vyrobil auto, ktoré by mohlo byť zástupcom minimálne v troch kategóriách. > „Najlepšou pochvalou bolo, keď povedali, že nevedia, čo to je,“ šéf dizajnu značky, Pierre Leclercq. Za redakciu môžeme napísať,… Prečítať celé
Vydané  Text: 
Ak by vás zaujímalo, do akej kategórie spadá nový model francúzskej automobilky, tak vás sklameme. **Citroën chce týmto modelom zbúrať zaužívané automobilové stereotypy,** a preto vyrobil auto, ktoré by mohlo byť zástupcom minimálne v troch kategóriách. > „Najlepšou pochvalou bolo, keď povedali, že nevedia, čo to je,“ šéf dizajnu značky, Pierre Leclercq. Za redakciu môžeme napísať, že Citroën týmto modelom pravdepodobne mieri na ľudí, ktorí nepotrebujú veľké a ťažké SUV s vysokou spotrebou paliva, no túžia po trochu lepšom nastupovaní a všestrannosti. Svojím spôsobom model C5X filozoficky nadväzuje na nedávno predstaveného súrodenca, Citroën C4. **Bez ohľadu na to, do ktorej kategórie novinku zaradíte, v každom prípade ide o veľké rodinné auto.** Automobilka sľubuje veľa priestoru pre cestujúcich (rázvor až 2 785 mm) a objemný batožinový priestor s veľkosťou 545 litrov, do ktorého sa podľa výrobcu zmestí aj celá práčka. Novinka využíva technický základ pochádzajúci z Peugeotu 508, ktorý však naladili o niečo komfortnejšie pre maximálne pohodlie na ceste. Asi nikoho neprekvapí, že aj v tomto prípade využíva Citroën tlmiče s progresívnymi hydraulickými dorazmi, ktoré sme si už mohli vyskúšať v nových modeloch C4 a C5 Aircross. V C5X sú doplnené o adaptívnu funkciu v troch režimoch pre lepšiu kontrolu v zákrutách. **S celkovou dĺžkou 4 805 mm, šírkou 1 865 mm a výškou 1 485 mm presne zapadá do stredu segmentu D.**
### ÚTULNÝ INTERIÉR Vyzerá to tak, že Citroën sa vrátil na tú správnu cestu. Narážame najmä na predchádzajúce pokusy s ovládaním klimatizácie prostredníctvom dotykového displeja. Značke to síce ušetrilo zopár drobných za panel klimatizácie a spočiatku to vyzeralo moderne, no prax ukázala, že toto riešenie môže byť počas jazdy nebezpečné a vďaka spomalenému multimediálnemu systému aj otravné. **Za každý nový model s klasickým ovládaním ventilácie preto od nás značka získava desaťsekundový standing ovation a o štvrtinu hviezdičky lepšie hodnotenie v každom teste.** Koncepcia palubnej dosky má veľmi blízko k menšiemu modelu C4, upgrade však dostali materiály. Celok tak na fotografiách pôsobí o niečo lepším, prémiovejším dojmom. Automobilka opäť tvrdí, že na prvom mieste pri vývoji interiéru bol komfort posádky. Vpredu tak môžete nájsť pohodlné sedadlá, vďaka ktorým **sa cestujúci bude cítiť ako doma vo svojej obývačke.** Dlhodobý komfort vytvárajú vrstvy s vysokou hustotou a pena s tesnou štruktúrou, takže v sedadlách sa sedí uvoľnene a to aj na najdlhších cestách. Priestor na zadných sedadlách pozýva na oddych a uvoľnenie, pretože ponúka mnoho miesta na nohy, pohodlné sedenie a štedrý výhľad cez strešné okno.
Pre zvýšenie pohodlia na najvyššiu možnú mieru **prešla dôslednou starostlivosťou aj akustika, čo potvrdzujú najmä vrstvené predné aj zadné akustické okná,** ktoré príkladne izolujú interiér od vonkajších hlukov Myslelo sa aj na technologických nadšencov. Súčasťou palubnej dosky je dotyková 12’’ HD obrazovka, 4 konektory USB-C ako aj bezdrôtové nabíjanie mobilných telefónov. **Model Citroën C5 X ponúka aj niektoré systémy čiastočne autonómnej jazdy na úrovni Level 2,** Highway Driver Assist spája adaptívny tempomat s funkciou Stop & Go a asistenčné systémy na udržanie vozidla v jazdnom pruhu: vodič sa už nemusí zaoberať rýchlosťou a trajektóriou vozidla, všetky tieto úlohy prevezme vozidlo. Medzi mnoho ďalších funkcií, ktoré zjednodušujú každodenný život, patria aj sledovanie mŕtveho uhla s dlhým dosahom, systém Rear Cross Traffic Alert, ktorý odhaľuje možné nebezpečenstvo v blízkosti vozidla pri cúvaní, systém Top 360 Vision zjednodušuje manévrovanie s vozidlom pomocou zobrazovania okolia vozidla na dotykovej obrazovke či bezkľúčový prístup a štartovanie Proximity, ktoré po priblížení a vzdialení sa vodiča automaticky odomkne a zamkne vozidlo.
### PHEV ÁNO, DIESEL NIE Automobilka ešte nezverejnila kompletné informácie o pohonných jednotkách. **Podľa všetkého však pod kapotou tohto auta už nenájdeme naftový motor.** Okrem známych benzínových motorizácií koncernu príde do ponuky tiež plug-in hybridná verzia s výkonom 165 kW (225 k) a elektrickým dojazdom do 50 kilometrov. Na oficiálne potvrdenie si však budeme musieť chvíľku počkať. Citroën C5 X, dostupný s benzínovými alebo plug-in hybridnými pohonmi, sa začne predávať v druhom štvrťroku 2021.




Automobilový priemysel čelí najťažšej skúške od samotného vzniku. Vysporiadať sa musí nielen s novými technológiami, reguláciou či elektrickou revolúciou, ale aj s čoraz častejším prehodnocovaním významu a dôležitosti automobilov v našich životoch. Ako to celé nakoniec dopadne, zatiaľ nie je známe. Transformácia sa však ešte len začína a budem veľmi rád, keď sa na túto cestu vyberiete spolu so mnou. Držte si klobúky!





Pokračujte na ďalší príspevok »



Dopravná poradňa

Môžem sa otočiť v takejto križovatke, keď sú smery rozdelené ostrovčekom? Dopravné predpisy o otáčaní sa v križovatke

  • V niektorých križovatkách sa otáčať môžete, v iných zasa nie. Záleží aj na dopravných značkách, hoci explicitne nemusí byť otáčanie dovolené.

     Pripravili sme prehľadný súhrn aktuálnych pravidiel, ktoré sa týkajú otáčania sa v križovatke.