Volkswagen Caddy 5 – MPV ešte žije!

Caddy je dielom divízie Volkswagen Úžitkové vozidlá. Bude dostupný aj ako pracovná dodávka Caddy Cargo, ale úspechy určite zožne aj ako osobná verzia. **Tá má totiž bližšie k vanu či dokonca MPV než k osobnej dodávke.** Množstvo modernej výbavy, spracovanie interiéru, ponuka komfortných prvkov a asistenčných systémov posúvajú osobnú verziu Caddy do segmentu rodinných MPV. Tých je na trhu čoraz menej, prípadne sa transformujú na SUV alebo crossovery s oveľa menšou úžitkovou hodnotou. Caddy sem prichádza robiť poriadok a ukazuje, že MPV ešte majú čo povedať.
### MQB zázrak
Nový VW Caddy sa chce priblížiť k osobným modelom. Na to mu poslúži platforma MQB, ktorá podporuje mnoho moderných technológií. Dostal teda priamejšie riadenie s elektronickým posilňovačom, ktoré mu umožnilo adoptovať nové asistenčné systémy, využívajúce zásahy do riadenia. Caddy teda môže mať po novom Lane Assist či asistent manévrovania s prívesom. **Taktiež dostal vylepšenú prednú nápravu a úplne novú tuhú zadnú nápravu s panhardskou tyčou a vinutými pružinami miesto listových.** Tá využíva dve vodiace ramená na mäkších silentblokoch, čo má opäť prispieť k vyššiemu komfortu a aj stabilite. Takáto náprava poskytuje autu nielen vyšší komfort a nižšiu mieru hluku, ale má aj menšiu konštrukčnú šírku, vďaka čomu sa podarilo rozšíriť priestor medzi vnútornými blatníkmi v nákladnom priestore tak, že sa tam zmestí aj europaleta na šírku.

Dĺžka karosérie je teraz 4 501 mm, čo je nárast až o 93 mm. Rázvor narástol o 73 mm na výsledných 2 755 mm. Výška karosérie klesla o 25 mm, ale nebojte sa. Nákladový priestor je napriek tomu vyšší o 7 mm (1 273 mm). **Jednou z najzásadnejších zmien je však šírka 1 855 mm, ktorá je teda väčšia až o 62 mm.** Nákladový priestor tak narástol až o 50 mm na šírku (1 606 mm), pričom medzi podbehmi sa priestor v porovnaní s predchodcom zväčšil až o 60 mm. Zadný nakladací otvor je širší o 51 mm (1 234 mm). Maximálny objem nákladného priestoru „krátkeho“ Caddy je 3,3 m3.
Do modelu Caddy Maxi, ktorého rázvor je predĺžený o 215 mm, zmestíte až 4 m3 nákladu. Ten sa však verejnosti predstaví neskôr. Môžeme však uviesť, že dĺžka ložného priestoru je 2 150 mm a celková dĺžka auta je 4 853 mm.
### Golf Plus Extra
Interiér Caddy si berie príklad z Golfu. A nielen dizajnom. Za príplatok ponúka plne digitálny Innovision Cockpit, ktorý tvoria dva veľké displeje. Má zabudovanú eSIM kartu, takže v ňom môžete využívať služby We Connect, ktorá zahŕňa online dopravné spravodajstvo, ceny pohonných hmôt, počasie a ďalšie užitočné informácie online vďaka zabudovanej eSIM. **Samozrejme, na palube je aj konektivita cez Android Auto či Apple CarPlay.** V súvislosti s tým oceníte aj šikovnú priehradku v stredovej konzole na bezdrôtové nabíjanie telefónu. Pre podnikateľov a živnostníkov je extra užitočná funkcia We Connect Fleet, ktorá umožňuje presne monitorovať pohyb a využívanie vozidla vrátane vedenia digitálnej knihy jázd, záznamov o spotrebe paliva, štýle jazdenia šoféra a podobne.

### Na ceste
Spoza volantu sa nám zdal Caddy príjemný, pretože sa v ňom veľmi dobre sedí. Ergonomické sedadlá sú pohodlné a volant sa dá nastaviť v naozaj veľkom rozsahu, a to výškovo aj pozdĺžne. Pozícia za volantom je teda vynikajúca.
Motor 2.0 TDI Evo je kultivovaný na voľnobehu aj za jazdy. Testovali sme najvýkonnejší variant s výkonom 90 kW (122 k) a krútiacim momentom 320 Nm. **Ak máte obavy, či sú to dostatočné parametre, tak vás upokojíme.** Krútiaci moment je dostatočný. Výkon využijete iba v oblasti maximálnych otáčok a pri jazde vysokou rýchlosťou na diaľnici. Tam vám však pomôže lepšia aerodynamika.

Pri jazde si rýchlo všimnete lepšie odhlučnenie od kolies aj aerodynamiky. Riadenie nemá „mŕtve zóny“ a vďaka rýchlejšiemu prevodu nie je potrebné toľko rúčkovať na volante. Jazda v Caddy by sa dala zhrnúť nasledovne: je to ako veľké MPV. **Vďaka novým bezpečnostným a asistenčným systémom, väčšiemu komfortu a kultivovanejšiemu podvozku sa ho nemusíte báť používať ako jediné auto v rodine.** V ponuke má aj pohon 4Motion, neskôr pribudne benzínový motor 1.5 TSI a dokonca aj motor 1.5 TGI spaľujúci zemný plyn. Ten má zo všetkých najvyšší výkon: 96 kW (130 k).
Tie dobré veci v Caddy zostali. Obrovský priestor na palube, zvýšená pozícia za volantom, množstvo odkladacích priestorov a aj posuvné zadné dvere. **Všetko je to však zabalené v modernejšom kabáte a v noci svieti Caddy na cestu skvelými výkonnými LED svetlami.** Stále je to robustný pracant s dobrou nosnosťou a úžasnou variabilitou, ktorý poslúži rovnako dobre náročnej rodine ako podnikateľovi. Technologickou a bezpečnostnou výbavou sa konkurencii vzdialil na míle.

Automobilový priemysel čelí najťažšej skúške od samotného vzniku. Vysporiadať sa musí nielen s novými technológiami, reguláciou či elektrickou revolúciou, ale aj s čoraz častejším prehodnocovaním významu a dôležitosti automobilov v našich životoch. Ako to celé nakoniec dopadne, zatiaľ nie je známe. Transformácia sa však ešte len začína a budem veľmi rád, keď sa na túto cestu vyberiete spolu so mnou. Držte si klobúky!