Tieto krajiny už čoskoro zakážu predaj nových áut so spaľovacími motormi

Zdá sa, že z áut, ktoré majú spaľovacie motory sa za niekoľko rokov stane lovná zver. Čím ďalej, tým viac krajín po celom svete plánuje zákaz registrácie áut s konvenčným pohonom. Okrem toho čoraz prísnejšie emisné normy nové benzínové alebo naftové autá skôr či neskôr definitívne pochovajú. Najnovšie na vlnu zákazov nasadla aj kanadská provincia Québec.
Vydané  Text: 

Tamojšie úrady totiž vydali vyhlásenie, podľa ktorého dôjde k zákazu registrácie nových áut so spaľovacími motormi už v roku 2035. Québec sa tak pravdepodobne stane vôbec prvou kanadskou provinciou, ktorá sa odhodlá k takémuto riešeniu. Cieľom provincie je podľa premiéra Francoisa Legaulta znížiť emisie skleníkových plynov v porovnaní s rokom 1990 až o 37,5%. Tento cieľ by mal byť naplnený už v roku 2030. ### V Kanade myslia aj na daňové úľavy Aj napriek odvážnym plánom Québec nie je prvou provinciou, ktorá podobný plán ohlásila. Druhou kanadskou provinciou, v ktorej začne platiť zákaz predaja áut so spaľovacími motormi je Britská Kolumbia. Tu sa s plošným obmedzením počíta až v roku 2040. Aj napriek pomerne smelým plánom, majú kanadské úrady už relatívne jasno ako chcú tento zákaz dosiahnuť. Ľudí chcú motivovať ku kúpe ekologického auta najmä formou rôznych dotácií na elektromobily, ktoré by mali byť vo forme daňových úľav. Okrem Kanady však začína čoraz viac štátov aj na starom kontinente koketovať s prísnymi obmedzeniami pre autá na fosílne palivá. Najnovšie informácie hovoria, že Veľká Británia chce dosiahnuť zákaz predaja nových áut na benzín či naftu už za 10 rokov. O päť rokov neskôr sa zákaz dotkne aj plug-in hybridných áut. ### Smelé plány Nórska Možno takou výkladnou skriňou európskej elektromobility sa javí byť Nórsko. Tamojšie úrady už niekoľko rokov poskytujú štedré dotácie pre ľudí, ktorí sa rozhodnú pre elektrické auto. Navyše, obrovskou výhodou tejto škandinávskej krajiny je, že drvivá väčšina elektriny vyrobenej na jej území pochádza z hydroelektrární. Tým pádom sa prevádzka elektromobilu javí byť skutočne ekologickou. Okrem rekordného množstva registrácií elektromobilov, patrí Nórsko aj medzi krajiny, ktoré chcú zákaz klasických áut dosiahnuť čo najskôr. Predaj konvenčných pohonov by mal skončiť už v roku 2025. ### Rok 2030 bude gilotínou pre klasické autá Rokom, kedy má prísť revolúcia do väčšiny krajín sveta sa javí byť rok 2030. Za desať rokov totiž plánuje zakázať autá so spaľovacími motormi hneď niekoľko veľkých krajín. Medzi ne patrí napríklad Dánsko, Írsko, Island, Izrael, Holandsko, Slovinsko, Švédsko alebo už zmienená Veľká Británia. V Dánsku počítajú zo zákazom plug-in hybridov už v roku 2035. Írsko dokonca plánuje proti prípadným majiteľom starých áut zakročiť extrémne tvrdo. V roku 2045 totiž akékoľvek auto, v ktorom bude spaľovací motor jednoducho nepustí cez technickú kontrolu. Slovinsko pritom rok 2030 berie celkom „lajtovo“ v porovnaní s ostatnými krajinami. Zakážu síce konvenčné pohony, no ak vaše auto bude mať emisie do 50 g CO2 na 1 kilometer, môžete ho ďalej používať. ### Pridá sa aj Čína Následne hneď na začiatku 30. rokov tohto storočia príde k zákazu klasických áut aj v Škótsku (2032). Od roku 2035 sa americký štát Kalifornia chystá zakázať akékoľvek auto, ktoré produkuje lokálne emisie. Vozidlá so spaľovacími motormi vyradí aj Kolumbia. Avšak v tomto prípade pôjde predbežne len o autá verejných zložiek. Aby bolo jasné, že nejde len o malé štáty, ktoré sa snažia o revolúciu, máme tu správu z Číny. Napriek aktuálne extrémnemu znečisteniu tamojšieho ovzdušia, chce čínska vláda v roku 2035 predávať až 50% áut na alternatívne spôsoby pohonu. Neskôr, v roku 2040 sa na vlnu elektromobility a zákazu spaľovacích áut pridá aj Francúzsku či Španielsko.
Zdroje: * [I v Kanadě naplánovali konec spalovacích motorů, a nejsou jediní](https://www.novinky.cz/auto/clanek/i-v-kanade-naplanovali-konec-spalovacich-motoru-a-nejsou-jedini-40342676) * [Canada’s Quebec bets on EVs, plans to ban sale of new gasoline cars](https://www.icis.com/explore/resources/news/2020/11/17/10575957/canada-s-quebec-bets-on-evs-plans-to-ban-sale-of-new-gasoline-cars) * [The UK plans to ban sales of diesel and petrol cars from 2030](https://www.cnbc.com/2020/11/18/the-uk-plans-to-ban-sales-of-diesel-and-petrol-cars-from-2030.html)




Erik Stríž je motoristický novinár, redaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.

Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk





Pokračujte na ďalší príspevok »



SERVIS / PORADŇA

Ak predávate jazdené auto, legálne môžete zvýšiť cenu o stovky eur

  • Na trhu sa nachádzajú tisíce a tisíce jazdených áut, každé z nich súťaží o pozornosť potenciálnych kupujúcich.

     Najlepšie preto je, keď sa odlišujú kompletnou servisnou históriou, čo najlepšou technickou kondíciou a čistotou. Niekoľko realistických tipov, ako zvýšiť hodnotu jazdeného auta a na čo dbať, aby sa zbytočne neznižovala.
  • AUTO ROKA SLOVENSKO

    Finále Auto Roka Slovensko sa blíži. Odborná porota už odovzdala svoje hlasy

  • Nová nezávislá súťažná anketa je zastrešená odbornou porotou zloženou z motoristických novinárov, influencerov a odbornej verejnosti.

     V nedeľu, 14. marca prebehli v areáli Slovakia ringu spoločné testovacie jazdy. Väčšina poroty svoje hlasy udelila priamo na mieste, absentujúci členovia budú hlasovať individuálnou formou.  Pokračuje tiež hlasovanie v internetovej ankete Auto Roka Slovensko – Hlas Verejnosti.
  • Autopriemysel / Čínske automobilky

    Riaditeľ BMW prekvapil: Čína nie je hrozbou, clá na elektromobily nezvyšujte

  • Európski výrobcovia áut sa obávajú, že by Čína reagovala na európske clá rovnako. Pre BMW je Čína najväčším trhom a ostatné automobilky takisto preferujú zachovanie voľného trhu.

     Zatiaľ čo pre BMW a Mercedes nemusí byť Čína problémom, Stellantis a Renault nové lacné značky ohrozujú. 
  • Prvá jazda

    Prvý test nového VW Tiguan 1.5 eTSI: Je na mieste hovoriť o revolúcii?

  • Každý marketingový špecialista sa hrozí zadania, že má vytvoriť kampaň na produkt „pre každého“. Lenže Tiguan takým produktom je a zdá sa, že výrobca našiel recept na to, ako ho spraviť naozaj dobre.

     Nová generácia je síce podstatne drahšia ako predchodca, ale aj lepšie vybavená už v základnej výbave. Prikladáme aj slovenské ceny.