Haník z carsharingu flexiBee: Slovensko nie je iba montážna dielňa, naši programátori dokážu aj nemožné
Kto zodpovedá za škody u carsharingových vozidiel? Ako je to s nákladmi na prevádzku a prečo sa platí kredit podľa času a nie kilometrov? Na reálie slovenského carsharingu sme sa pýtali priamo v jednej z týchto služieb.
Vydané Text: Erik Stríž
- carsharing skutočne vychádza lacnejšie ako vlastníctvo auta;
- komunitný carsharing pridáva k bežnému zdieľaniu áut aj prvok bezpečnosti v čase korony;
- elektromobily Renault Zoe sa v meste osvedčili ako ideálne, pretože majú nízke prevádzkové náklady a sú veľmi obratné;
- väčšinu času naše vlastné autá stoja na parkovisku, teda sú nevyužité. Prečo za ne vtedy platiť?
Komunita je domácnosť i firma
Komunitný carsharing sa zdá byť ideálnym spôsobom, ako využívať moderné služby zdieľania automobilov, ale pritom bezpečne. Zabezpečiť, aby jedno používal iba úzky okruh ľudí, je najnajvýš aktuálnou vecou predovšetkým v čase koronakrízy, ktorá zásadným spôsobom zasiahla do spotrebiteľského správania a nášho pohľadu na vlastnú bezpečnosť.„Komunitný carsharing je služba určená pre skupinu ľudí, ktorí využívajú vozidlo len občas,“ hovorí Peter Haník zo služby flexiBee. „Z tohto dôvodu ho ani nepotrebujú vlastniť, starať sa, platiť poistky, leasing, servis, parkovanie. Skrátka nechcú znášať náklady za kúpu vozidla, prevádzku a servis, ale za to chcú mať dostupné auto poruke a odviezť sa kedy a kde potrebujú.“ Hoci bežné obchodné modely preferujú otvorenosť, výhodou komunitného carsharingu je práve jeho uzavretosť. Na druhej strane, komunitu v tomto kontexte môžu tvoriť aj samotné nákupné centrá alebo bytové rezidencie či dokonca mestské časti, ak to zákazník chce. „Základný rozdiel oproti verejnému carsharingu je v tom, že v komunitnom carsharingu vozidlo odovzdávate vždy na rovnakom mieste, odkiaľ ste si ho prevzali, voláme ho flexibod,“ pokračuje Haník. „Na základe elektronickej registrácie sa užívateľ pomocou registrácie prihlási do aplikácie, kde si vytvorí rezerváciu vozidla na ako dlho potrebuje. Vidí iba vozidlo/á, len v príslušnej komunite. Ak sa nad tým zamyslíme, koľkí z nás dnes vlastníme vozidlo, ktoré cez 90% času stojí nevyužité na parkovisku pri firme, alebo doma na home-office, či na drahom parkovisku, ktoré sme si k bývaniu potrebovali zakúpiť?“
Predstavy verzus realita: Kto tieto autá jazdí naozaj?
Keď čítame o formách alternatívnej mobility, ako carsharingu, zvyčajne si predstavujeme mladých dynamických ľudí, ktorí majú auto za spotrebnú elektroniku. Lenže realita môže byť celkom iná, vek zákazníka v skutočnosti nezohráva žiadnu úlohu. Určujúcim kritériom pre využitie carsharingu sú životný štýl a spôsob výkonu práce.Pokračuje Peter Haník: „Typickým zákazníkom produktu flexiBee je ten, kto auto potrebuje len na občasné či príležitostné využitie. Je to zamestnanec, ktorý nemá pridelené firemné vozidlo, mestské vybavovačky, nový zamestnanec, auto v servise, nákupy, krúžky, príležitostné stretnutia a podobne. Napriek tomu nechce kupovať vlastné vozidlo, za ktoré musí platiť poistky, leasing, servis, parkovacie miesto, prevádzkové náklady, skrátka nechce platiť, keď vozidlo nevyužíva. Je ochotný platiť iba za čas svojej rezervácie bez závislosti na počte prejazdených km a iba vtedy, keď auto potrebuje a využíva. Nevyužívanie vlastného vozidla je celkom slušný luxus, za ktorý platíme, či už doma alebo v práci ako firma. Novinár Alex Štefuca v priloženom videu napriek tomu hovorí o konkrétne mladých ľuďoch. „Čo sa týka zákazníkov, tak súhlasím s Alexom, ale nie je to pravidlo. Dnes však môžeme potvrdiť, že mladšia generácia ľudí skôr inklinuje k technologickým novinkám a nebránia sa vyskúšať nové veci, ako staršia generácia, ktorá je viac konzervatívnejšia,“ upresňuje Haník. „Priznám sa, sám ešte patrím ku generácii, ktorá majetok prepočítava na m2 a počet kolies zaparkovaných pri dome. Dnes už, ako vraví Alex v spomínanom videu, mladšia generácia rozmýšľa inak a nepotrebuje všetko vlastniť. Či je to firma alebo súkromná osoba, na to, aby som sa odviezol, už nepotrebujem nevyhnutne vlastné auto. Čo tak mať len 1,5 auta? Na to je flexiBee ideálna voľba.“
Na prvom mieste je šetrenie peniazmi
Významnými argumentmi v prospech využitia carsharingu je finančná úspora, a to najmä vo firme. Do celkovej ceny vlastníctva automobilu je totiž potrebné zahrnúť aj všetky náklady na prevádzku i servis, nielen splátky za lízing. V takomto prípade vychádza prenájom výhodnejšie, pretože zákazník za dodatočné náklady nezodpovedá a faktúru za prenájom si môže celú započítať do nákladov na podnikanie.Pokračujeme rozhovorom s Petrom Haníkom zo služby flexiBee, pýtali sme sa na detaily fungovania takejto služby, prečo padol výber práve na elektromobily Renault Zoe a aké sú reálne cenové relácie komunitného carsharingu. Ak by ste mali vybrať jediný argument, prečo by som si mal do firmy vybrať práve riešenie od FlexiBee, ktorý by to bol? Je ťažko uviesť iba jeden, pretože tých argumentov je mnoho. Ak jediný a pre firmu, tak určite úspora financií. Práve v dnešnej neistej dobe, kde firmy šetria ako sa len dá, je to asi najsilnejší argument. Žiaľ, kvôli situácií s COVID-19 a obmedzeniam dnes mnoho firemných vozidiel parkuje doma z dôvodu home office. Vozidlá sú zaparkované a nevyužité, napriek tomu firmy musia naďalej znášať vysoké náklady spojené s ich obstaraním a prevádzkou (leasing, poistky, servis, PHL, parkovacie miesta a podobne). V službe flexiBee si vie firma pohodlne aj s jedným vozidlom zabezpečiť potreby pre viacerých zamestnancov. Dokonca aj tých, ktorí nemali doposiaľ pridelené služobné vozidlo, alebo u nových zamestnancov, lebo sú ešte v skúšobnej dobe. Nekupujem, nestarám sa, ale neprichádzam o výhodu jazdiť pohodlne a bez starostí. Navyše jazdiť ekologicky je dnes pre mnoho firiem motiváciou pri budovaní enviro-imidžu firmy.
Slovenský pôvod je konkurenčnou výhodou
flexiBee som si podrobne naštudoval a milo ma prekvapuje, ako prepracovaný systém to je. Je FlexiBee kompletne slovenský produkt alebo sa jedná o systém či know-how prevzaté zo zahraničia? „Projekt flexiBee je náš 100% slovenský produkt, ktorý vznikol z dielne firiem INFOCAR a ANDIS a skvelého tímu našich profesionálov. Produkt je nami “šitý“ na mieru tak, ako sme si to predstavovali a navrhovali. Prepracovanosť je výsledkom toho, že sme sa pri vývoji na vec pozerali aj z pohľadu užívateľa, čo pre nás, “IT postihnutých“, nebolo vôbec jednoduché, a zároveň sme predsa nároční zákazníci. Sme radi, že môžeme verejnosti ukázať, že Slovensko nie je iba montážna dielňa, ale má tu aj skvelých vývojárov a programátorov, ktorí dokážu skoro aj nemožné veci.“Je teda slovenský pôvod výhodou? Mojou otázkou je, či sa dajú aj v takto špecifickej oblasti podnikania zohľadňovať slovenské reálie. Túto otázku sme si kládli už pri zrode firmy INFOCAR a dnes vieme, že to bolo správne rozhodnutie. Vlastný vývoj nám dáva slobodu koncepcie, flexibilitu, nezávislosť a neustálu kompatibilitu v tom, čo robíme. flexiBee je produkt, ktorý máme vo vlastných rukách a vyvíjame softvér pre náš vlastný hardvér, čo je zárukou spoľahlivosti a funkčnosti. Vlastný vývoj však predstavuje veľmi vysokú investíciu s počiatku mínusovým výsledkom, ale veríme že sa nám všetka pozitívne energia, čo sme do toho všetci vložili, raz vráti. Popri jednoduchšej a lacnejšej ceste, akou je „osedlanie cudzieho koňa“, je to z dlhodobého hľadiska pri neustálej technologickej evolúcii pre nás istejšia voľba. Chceme dať našim zákazníkom overenú slovenskú kvalitu, ktorá má svoju hodnotu. Občas ma zamrzí, keď ľudia na Slovensku rozmýšľajú iba spôsobom najnižšej ceny, no nevidia roky vývoja našich ľudí, ktorí vytvorili úžasné a funkčné veci, za ktoré sa nemusíme hanbiť. Už sme aj zabudli na pojem „made in Slovakia“. Mali by sme byť väčší patrioti.“
Zákazník si prenajme auto, zaplatí za aktiváciu spoločnosti a mesačný paušál. Za BASIC, 220 eur mesačne, má vyhradených 20 hodín jázd. Vo vyššom programe STANDARD je to už 38 hodín za 380 eur mesačne. Čo ak klient tieto hodiny v priebehu mesiaca nevyužije? Je to podobné, ako keď si predplatíte poldenný skipass alebo vstup do aquaparku a po štyroch hodinách odídete. Peniaze vám nikto nevráti. V službe flexiBee predplatenie časového balíka prináša cenové zvýhodnenia časovej tarifikácie pre firemných zákazníkov. Ak zákazník kredit nevyužije, je to čisto jeho voľba. Preto väčšina firemných zákazníkov začína pri balíku FLEXI, ktorý ho stojí len 9,-€/mes. a má v tom predplatených cca 40 minút rezervácie vozidla. Je zároveň v komunite a má k dispozícii vozidlo, keď ho bude potrebovať. Ak postupne zistí, koľko času potrebuje, vie si program navýšiť za výhodnejšiu cenu. Spomeniem aj využitie pre súkromné osoby, ktoré pri registrácii majú dostupnú jednotnú tarifikáciu, kde si nič nemusia dopredu predplácať. Zaplatia až po ukončení svojej rezervácie prostredníctvom smartfónu a platobnej brány.
Vie si podnikateľ alebo živnostník započítať faktúry za prenájom vozidiel do nákladov? Určite vie. Pokiaľ sa podnikateľ alebo živnostník do služby flexiBee zaregistruje ako firemný zákazník, platba bude prebiehať na základe vystavenej faktúry za mesiac, ktoré si vie dať do daňovo uznateľných nákladov. Navyše vo vozidle máme nainštalovaný aj telemetrický GPS systém s kompletným fleet manažmentom. Vieme mu doložiť prehľad jázd ako podklad k preukázaniu využívania vozidla.
Ako sú vyriešené poistenia v prípade škôd pri parkovaní a na cestách? Na ceste sa môže stať čokoľvek, nie vždy aj vlastným zavinením. Všetky vozidlá majú PZP a havarijnú poistku. Spoluúčasť je podchytená už pri registrácii vo VOP, ktorá je štandardnou zmluvnou súčasťou každej požičovne. Vzhľadom na to, že flexiBee je komunitný carsharing, kde vozidlá neparkujú “pohodené“ hocikde aj tam kde by nemali, tak si myslíme, že by ich poškodenia mohli byť menšie. FlexiBody sú často monitorované aj kamerovým systémom, ktorý je súčasťou budovy. Je preto jednoduchšie odsledovať, kto vozidlo poškodil, pretože aj pri preberaní a odovzdávaní vozidla vás aplikácia sprevádza kontrolou interiéru a exteriéru vozidla. Všetky poškodenia je užívateľ povinný zaznamenať, inak sa mu môžu zosobniť.
Kto zodpovedá za náklady za nabíjanie vozidiel, vy alebo zákazník? Viete ich približne odhadnúť? Za náklady za nabíjanie nášho vozidla na vyhradenom nabíjacom mieste (flexibod) zodpovedáme my, ale niekedy je to aj na dohode s partnerom B2B, ktorý nám umožní umiestniť vozidlo do danej komunity. Pre nabíjanie vozidla máme vyhradený čas počas noci, napríklad od 20:00 do 6.00 ráno. Prevádzková doba služby je mimo tohto časového úseku. Nabíjanie mimo flexibodu znáša zákazník. Vozidlo je pre prípad potreby vybavené aj nabíjacím káblom. Z praxe máme skúsenosť, že počas dňa zákazník nemusí dobíjať vozidlo, nakoľko jeho dojazd je pre denné využitie postačujúci. Náklady za nabíjanie sú minimálne a pohybujú sa na úrovni desiatok eur. Príklad, pri priemernej spotrebe 15KWh/100km vás to bude stáť jednu kávu, teda asi dve eurá, čiže nabitie 42 kWh batérie stojí päť až šesť eur.
Prečo ste sa rozhodli práve pre elektromobily? Hľadali sme auto do mesta, ktoré bude komfortné, svižné, bezpečné, nemá vysoké servisné a prevádzkové náklady a je hlavne ekologické pre naše životné prostredie, v ktorom žijeme. Za pomoci Renault Slovensko sme aj také našli a s ich podporou aj naučili používať. Elektrické vozidlá sú vo väčšine vyspelých krajín zvýhodňované pre jazdu v úzkom centre, kde neplatia za parkovanie, alebo môžu jazdiť v jazdných pruhoch vyhradených pre trolejbusy či MHD. Žiaľ, tu v Bratislave si na to ešte budeme musieť počkať, ale veríme, že raz to príde.
A prečo padol výber práve na Renault Zoe? Jedná sa o najpredávanejší elektromobil v Európe, na druhej strane je priestorovo skôr skromnejší.
Do služby flexiBee sme si vybrali Renault Zoe, ktorý nám vyhovoval po stránke dojazdu, komfortu, technického prevedenia a pomeru ceny. Neodmysliteľným faktom a výhodou zo strany Renault je aj technická podpora, ktorú nám zabezpečili priamo u vývojárov v Paríži. Naši vývojári tam absolvovali školenia, aby zabezpečili legálny a bezpečný spôsob ovládania vozidla na diaľku pomocou našej vlastnej technológie. Tá zabezpečuje ovládanie vozidla a komunikáciu medzi vozidlom a serverom.
Vyvinuli sme k tomu aj vlastnú mobilnú aplikáciu, vďaka ktorej si vie užívateľ vytvárať rezervácie a ovládať vozidlo pomocou smartfónu. Čo sa týka priestoru, tak skromnejší je skôr na zadných sedadlách, ale z miesta vodiča je priestranné, čo ma milo prekvapilo. Objem kufra je na mestské vybavovanie či nákupy úplne postačujúci. Vojde tam aj bez problémov vak s hokejovým výstrojom, čo som sám vyskúšal. Zrýchlenie vozidla je úžasné a ak chce, ukáže na križovatke chrbát nejednému športiaku.
Vyplynuli z praxe výhody Renaultu Zoe, ktoré ste pôvodne možno ani neočakávali? Výhodou môžeme nazvať aj to, že sme si u nás vo firme prestali brávať kľúče od vozidiel. Kto vozidlo potrebuje, stačí mu len smartfón a už jazdí. Je to auto na ktoré si rýchlo navyknete a chcete na ňom jazdiť znova a znova. Sám som vodič, ktorý považuje vôňu benzínu za neodmysliteľnú súčasť motorizmu, ale na bielo-modrú “električku“ som si rád zvykol 🙂 Vďaka Renault Zoe sme mali možnosť spoznať úžasných ľudí, s ktorými napredujeme v projekte a budeme ho ďalej rozširovať. Pri novom ZOE 2 sme zistili, že z pohľadu elektroniky a ovládania je to opäť niečo úplne nové, ale niektoré veci boli riešené ešte lepšie, čo využijeme pri vylepšovaní aplikácie. Za poskytnutie odpovedí ďakujeme a želáme veľa úspechov so službou flexiBee. Odpovede boli autorizované.
Carpooling, Carsharing, Eco, Ecomoto, Erik Striz, Flexibee, Komunitny Carsharing, Peter Hanik, Prenajom, Prenajom Aut, Renault, Renault Zoe, Rozhovor, Str
Erik Stríž
Erik Stríž je motoristický novinár, redaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.
Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk