Je koniec! Európska únia od roku 2025 zakáže spaľovacie motory

Automobilky momentálne zažívajú veľmi ťažké obdobie, ktoré spôsobila pandémia. Spomalenie trhu a zvýšená finančná obozretnosť zákazníkov spôsobili markantný prepad predaja nových vozidiel. Straty rátajú v miliardách, viaceré automobilky pritom uvažujú nad úplným odchodom z Európy. **Očakávať tiež môžeme masívne škrty, zoštíhlenie ponuky modelov a čoskoro aj prepúšťanie.** Výrobcovia s ohľadom na túto nepredvídateľnú situáciu žiadali Európsku úniu o dočasné pozastavenie… Prečítať celé
Vydané  Text: 
Automobilky momentálne zažívajú veľmi ťažké obdobie, ktoré spôsobila pandémia. Spomalenie trhu a zvýšená finančná obozretnosť zákazníkov spôsobili markantný prepad predaja nových vozidiel. Straty rátajú v miliardách, viaceré automobilky pritom uvažujú nad úplným odchodom z Európy. **Očakávať tiež môžeme masívne škrty, zoštíhlenie ponuky modelov a čoskoro aj prepúšťanie.** Výrobcovia s ohľadom na túto nepredvídateľnú situáciu žiadali Európsku úniu o dočasné pozastavenie prijímania ďalších emisných noriem, kvôli ktorým **musia automobilky pod hrozbou pokút investovať do drahého vývoja ekologickejších motorov, čo v konečnom dôsledku predražuje autá pre koncových zákazníkov.** Uvoľnenie emisných noriem by automobilkám pomohlo znížiť ceny nových modelov a prilákať ďalších zákazníkov. Zároveň by sa výrobcovia vyhli obrovským pokutám za nedodržanie prísnych regulácií. Nič z toho sa však nestalo a Európska únia ďalej tlačí na prijatie ešte prísnejšej legislatívy s názvom Euro 7. Pri bližšom pohľade na navrhované zmeny alebo limity vypúšťaných emisií viacerí experti vyhlásili, že **toto môže byť úplný koniec motorov na benzín alebo naftu.** „Európska komisia zavedením plánovanej normy Euro 7 po roku 2025 de facto zakáže vozidlá so spaľovacím motorom,“ povedala agentúre DPA šéfka sektorového združenia VDA Hildegard Müllerová.
Aj keď ešte nie je o nových predpisoch definitívne rozhodnuté, Müllerová kritizuje nielen navrhované zmeny, ale tiež spôsob ich pretláčania do reality: „Namiesto zákazu potrebujeme inovácie a investície do ekologických palív a palivového článku. **Problémom nie je spaľovací motor, ale palivo.“** Podľa nemeckého businessinsider.de chce Európska únia **znížiť vypúšťanie oxidu dusíka na 30 mg/km, pričom dnešné autá sú nastavené na limity 60 mg/km pre benzín a až 80 mg/km pre naftu.** Emisie oxidu uhoľnatého sa majú znížiť z 1 000 mg (resp. 500 mg) na 300 mg (resp. 100 mg) na 1 kilometer. V porovnaní s normou Euro 6 tak ide o obrovské zmeny. „Komisia chce predpísať, aby v budúcnosti každé vozidlo v ľubovoľnej jazdnej situácii v podstate nevypúšťalo žiadne emisie, či už s prívesom v kopci alebo v pomalej mestskej premávke,“ Müllerová reaguje na navrhované hodnoty. **Prečo však dochádza k prijímaniu novej normy Euro 7?** Čiastočne kvôli ambícii byť čistejší a čiastočne kvôli záväzkom, ktoré vyplývajú z cieľov Parížskej klimatickej dohody.




Automobilový priemysel čelí najťažšej skúške od samotného vzniku. Vysporiadať sa musí nielen s novými technológiami, reguláciou či elektrickou revolúciou, ale aj s čoraz častejším prehodnocovaním významu a dôležitosti automobilov v našich životoch. Ako to celé nakoniec dopadne, zatiaľ nie je známe. Transformácia sa však ešte len začína a budem veľmi rád, keď sa na túto cestu vyberiete spolu so mnou. Držte si klobúky!





Pokračujte na ďalší príspevok »