Aktuality

Je koniec! Európska únia od roku 2025 zakáže spaľovacie motory

spalovacie motory eu titulka

Automobilky momentálne zažívajú veľmi ťažké obdobie, ktoré spôsobila pandémia. Spomalenie trhu a zvýšená finančná obozretnosť zákazníkov spôsobili markantný prepad predaja nových vozidiel. Straty rátajú v miliardách, viaceré automobilky pritom uvažujú nad úplným odchodom z Európy. Očakávať tiež môžeme masívne škrty, zoštíhlenie ponuky modelov a čoskoro aj prepúšťanie.

Výrobcovia s ohľadom na túto nepredvídateľnú situáciu žiadali Európsku úniu o dočasné pozastavenie prijímania ďalších emisných noriem, kvôli ktorým musia automobilky pod hrozbou pokút investovať do drahého vývoja ekologickejších motorov, čo v konečnom dôsledku predražuje autá pre koncových zákazníkov. Uvoľnenie emisných noriem by automobilkám pomohlo znížiť ceny nových modelov a prilákať ďalších zákazníkov. Zároveň by sa výrobcovia vyhli obrovským pokutám za nedodržanie prísnych regulácií.

Nič z toho sa však nestalo a Európska únia ďalej tlačí na prijatie ešte prísnejšej legislatívy s názvom Euro 7. Pri bližšom pohľade na navrhované zmeny alebo limity vypúšťaných emisií viacerí experti vyhlásili, že toto môže byť úplný koniec motorov na benzín alebo naftu. "Európska komisia zavedením plánovanej normy Euro 7 po roku 2025 de facto zakáže vozidlá so spaľovacím motorom," povedala agentúre DPA šéfka sektorového združenia VDA Hildegard Müllerová.

Škoda Scala 1.5 TSI červená

Aj keď ešte nie je o nových predpisoch definitívne rozhodnuté, Müllerová kritizuje nielen navrhované zmeny, ale tiež spôsob ich pretláčania do reality: „Namiesto zákazu potrebujeme inovácie a investície do ekologických palív a palivového článku. Problémom nie je spaľovací motor, ale palivo."

Podľa nemeckého businessinsider.de chce Európska únia znížiť vypúšťanie oxidu dusíka na 30 mg/km, pričom dnešné autá sú nastavené na limity 60 mg/km pre benzín a až 80 mg/km pre naftu. Emisie oxidu uhoľnatého sa majú znížiť z 1 000 mg (resp. 500 mg) na 300 mg (resp. 100 mg) na 1 kilometer. V porovnaní s normou Euro 6 tak ide o obrovské zmeny.

"Komisia chce predpísať, aby v budúcnosti každé vozidlo v ľubovoľnej jazdnej situácii v podstate nevypúšťalo žiadne emisie, či už s prívesom v kopci alebo v pomalej mestskej premávke," Müllerová reaguje na navrhované hodnoty. Prečo však dochádza k prijímaniu novej normy Euro 7? Čiastočne kvôli ambícii byť čistejší a čiastočne kvôli záväzkom, ktoré vyplývajú z cieľov Parížskej klimatickej dohody.

výfuk, diesel, benzín, spaliny, emisie
Peter Orosz
Automobilový priemysel čelí najťažšej skúške od samotného vzniku. Vysporiadať sa musí nielen s novými technológiami, reguláciou či elektrickou revolúciou, ale aj s čoraz častejším prehodnocovaním významu a dôležitosti automobilov v našich životoch. Ako to celé nakoniec dopadne, zatiaľ nie je známe. Transformácia sa však ešte len začína a budem veľmi rád, keď sa na túto cestu vyberiete spolu so mnou. Držte si klobúky!

Mohlo by vás zaujímať


Najnovšie zo sekcie

SEAT Ateca Cupra Akrapovič (foto: David Hecl 2020)
Testy

Prvá jazda: CUPRA Ateca First Edition – jeho veličenstvo Akrapovič +video

V dobe, keď takmer všetky značky prechádzajú na elektromobilitu, je skvelé vidieť nové auto s testosterónom v žilách. Ateca najmladšej európskej automobilky CUPRA je síce stará známa, no po modernizácii prináša ešte viac muziky. To s tou muzikou môžete kľudne brať doslovne. Je totiž na želanie dodávaná s výfukovým systémom Akrapovič.