Čo robiť po kúpe jazdeného auta? Tejto chyby sa dopúšťa väčšina Slovákov!

Väčšina motoristov na Slovensku má základný prehľad o tom, ako správne vyberať ojazdené auto. Málo z nich však tiež vie, ako sa oň správne starať. Ako vyplynulo z prieskumu, 50 % slovenských šoférov netuší, ako sa k ojazdenému automobilu správať po jeho kúpe. **Vhodný výber vozidla je pritom iba začiatok a používať ojazdené vozidlo tak, ako by práve vyšlo… Prečítať celé
Vydané  Text: 
Väčšina motoristov na Slovensku má základný prehľad o tom, ako správne vyberať ojazdené auto. Málo z nich však tiež vie, ako sa oň správne starať. Ako vyplynulo z prieskumu, 50 % slovenských šoférov netuší, ako sa k ojazdenému automobilu správať po jeho kúpe. **Vhodný výber vozidla je pritom iba začiatok a používať ojazdené vozidlo tak, ako by práve vyšlo z výrobnej linky, nie je práve ideálne.** Jeho bezpečnosť, dlhšiu životnosť, aj budúcu záťaž vlastnej peňaženky máme totiž z veľkej časti vo svojich rukách. Ako sa o ojazdené auto starať a ktoré zásadné úkony na ňom urobiť po kúpe, aby slúžilo spoľahlivo a bez nepríjemných prekvapení? To paradoxne mnohí motoristi nevedia. Inú starostlivosť však bude logicky potrebovať dvojročné vozidlo s nízkym nájazdom a inú desaťročný automobil, ktorý má za sebou už 200-tisíc kilometrov. To je fakt, ktorý si polovica Slovákov nepripúšťa a **k novo zaobstaranému autu pristupuje bez ohľadu na jeho vek a mieru opotrebovania.** ### Zánovné autá Ani najmladšie ojazdené autá nie sú výnimkou – preto je aj v tomto prípade dobré poznať zásady správnej starostlivosti. **V prvom rade je vhodné kontaktovať autorizovaný servis a overiť si, či nie sú na vozidlo vyhlásené zvolávacie akcie od výrobcu.** Pokiaľ áno, opýtajte sa, či je nutné prísť si rovno pre úpravu, alebo postačí počkať na pravidelnú servisnú prehliadku. Servisný interval je veľmi často v rozmedzí jedného až dvoch rokov a 20- až 30-tisíc kilometrov. Je tak pravdepodobné, že automobil už prehliadkou prešiel alebo vás bude v dohľadnej dobe zaručene čakať. Podstatné je tiež poznať podmienky záruky od výrobcu. **Mnohé vozidlá majú dnes predĺženú záruku, nad rámec dvoch rokov daných zákonom.** Napríklad značka Hyundai alebo Kia poskytuje niekoľkoročnú záruku takmer pri všetkých svojich autách. Vozidlá Škoda a Volkswagen mávajú záruku často prikúpenú. Prémiové značky potom poskytujú predplatené servisné balíky, ktoré zaručujú servisné prehliadky úplne zadarmo.
### Do 150 tisíc km Tu je už potrebné mať sa na pozore a nič nezanedbať. V ideálnom prípade máte v garáži nehavarovaný automobil s doloženým pôvodom a servisnou históriou, aj tak ale ihneď vymeňte motorový olej a filter, prípadne tiež ďalšie prevádzkové kvapaliny. Do ruky si zoberte servisný plán a pozorne ho skontrolujte. Podľa presného počtu najazdených kilometrov a podľa veku v ňom nájdete predpísané úkony, ktoré je potreba urobiť. **Napríklad výmena rozvodového remeňa býva predpísaná po najazdení približne 160 tisíc km, ale často tiež po 8 až 10 rokoch.** Stojí za to obrátiť sa rovno na špecialistov a skonzultovať s nimi, aké úpravy servisného plánu navrhujú. Odporúča sa skrátiť servisný interval z pôvodných 1–2 rokov a 20- až 30-tisíc kilometrov na 1 rok a 15-tisíc najazdených kilometrov, či nad rámec plánu vymeniť náplne do automatických prevodoviek alebo systému pohonu 4×4.
### Lacné jazdenky Hneď na začiatok je potrebné zdôrazniť, že zaobstarať si lacné ojazdené vozidlo tesne pred dlhou cestou nie je úplne rozumný nápad. V priebehu prvých mesiacov prevádzky sa totiž prejavia všetky potencionálne problémy a takéto záležitosti je lepšie riešiť v pokoji domova. **Pre začiatok, autu ihneď vymeňte prevádzkové náplne,** ako je chladiaca kvapalina, brzdová a servo kvapalina, náplne prevodovky, rozvodovky 4×4 a pod., a tiež si nechajte skontrolovať vodnú pumpu a rozvody. Vysoký vek a mnoho najazdených kilometrov sa samozrejme prejaví na kondícii plechov a tlmičov. Svojmu ojazdenému autu preto doprajte patričnú protikoróznu starostlivosť a nechajte mu urobiť kontrolu účinnosti tlmičov. **Pozornú revíziu si zaslúži tiež klimatizácia,** do nej je vhodné doplniť chladivo s UV látkou, ktorá pomáha ľahšie detekovať prípadný únik. Rozhodne však nemajte od lacného pamätníka veľké očakávania a radšej si držte bokom finančnú rezervu na prípadné opravy. Aj keď ste si možno zaobstarali vozidlo so zdokumentovanou históriou a doloženým nízkym nájazdom, dôležitejšie je poznať jeho celkový technický stav a výhľad budúcich investícií. **VIDEOTESTY AMŠ**




Automobilový priemysel čelí najťažšej skúške od samotného vzniku. Vysporiadať sa musí nielen s novými technológiami, reguláciou či elektrickou revolúciou, ale aj s čoraz častejším prehodnocovaním významu a dôležitosti automobilov v našich životoch. Ako to celé nakoniec dopadne, zatiaľ nie je známe. Transformácia sa však ešte len začína a budem veľmi rád, keď sa na túto cestu vyberiete spolu so mnou. Držte si klobúky!


ODPORÚČANÉ