Aerodynamika bez hluku. Lexus odhalil detaily, ako dokáže UX 300e jazdiť celkom potichu

Navzdory všeobecnému presvedčeniu ani elektromobily nejazdia celkom potichu, pretože už pri rýchlosti 30 km/h obyčajne počuť valivý odpor kolies, hluk vetra vedeného okolo okien či samotný elektrický motor pri akcelerácii. Lexusu sa podarilo väčšinu z týchto „neduhov“ odstrániť. Ako?
Vydané  Text: 
* **Nový mestský crossover sa pýši prvotriednou úrovňou hluku, vibrácií a tvrdosti (NVH)** * **Pokoj a ticho v kabíne vzdáva hold úplne prvému modelu Lexus** * **Plnoelektrický pohon, pokročilá aerodynamika a rozsiahla zvuková izolácia prispievajú k takmer nehlučnej jazde** Konštruktéri pracujúci na prvom plnoelektrickom vozidle značky Lexus – novom modeli UX 300e – nenechali nič na náhodu. Vylepšili podvozok, hnaciu sústavu aj izoláciu kabíny a vytvorili crossover, ktorý sa usiluje o novú definíciu pojmu „tichý“. Zameranie značky na tichosť je v súlade s tradíciou, ktorá siaha ešte do čias úplne prvého vyrobeného modelu Lexus. Tichosť je už vyše 30 rokov ústredným pilierom každého modelu Lexus. Hlavnou požiadavkou vývoja kultivovaného luxusného sedanu LS 400 v roku 1989 bolo, aby hladina hluku v kabíne pri jazde rýchlosťou 100 km/h neprekročila 58 dB, čo bolo tichšie, než dokázal ponúknuť ktorýkoľvek z jeho európskych konkurentov. Pre väčšinu zo štyroch tisícok dizajnérov, inžinierov, konštruktérov a technikov pracujúcich na vozidle sa tento cieľ premenil na posadnutosť. Zrodila sa „tichá revolúcia“, ktorá sa postupne stala najdôležitejšou súčasťou DNA tohto výrobcu luxusných automobilov a ktorá nachádza svoje najnovšie vyjadrenie v novom modeli Lexus UX 300e. „Pokojné prostredie kabíny je nevyhnutnou súčasťou DNA našej značky a prvý plnoelektrický Lexus dal našim inžinierom príležitosť odhaliť a vyniesť na svetlo túto vlastnosť tak, ako nikdy predtým,“ vysvetľuje šéf spoločnosti Lexus Europe Pascal Ruch. Na základe štúdia vzorcov hluku v iných luxusných batériových elektrických vozidlách (BEV) sa prijali konkrétne opatrenia na zníženie hluku v kabíne. ### ŠPIČKOVÁ ÚROVEŇ HLUKU, VIBRÁCIÍ A TVRDOSTI
Dôraz spoločnosti Lexus na minimalizovanie hladiny hluku, vibrácií a tvrdosti (NVH) umožňuje vodičovi modelu UX 300e uvoľniť sa v pokojnom prostredí kabíny, kde sú potlačené takmer všetky vonkajšie ruchy, vrátane hluku vetra či štrku z cesty, ktorý by bol v bežnom vozidle badateľný. Hrúbka a hmotnosť akumulátora pod podlahou kabíny slúži ako prirodzená zvukovo izolačná bariéra, zatiaľ čo do blatníkov sa pridali podlahové kryty a ochranné vložky s cieľom znížiť intenzitu hluku spôsobeného kontaktom s drobnými kamienkami, nečistotami, vodou a vozovkou. Dokonca aj nová kompaktná jednotka riadenia výkonu (PCU) vozidla je nainštalovaná na hlavnom priečnom nosníku priestoru motora, aby sa zaistil menší hluk a vibrácie. ### AERODYNAMIKA BEZ HLUKU
Model UX 300e, ktorý prináša novú úroveň tlmenia hluku v kabíne, je vybavený inovatívnymi aerodynamickými uzávermi spodnej časti prednej mriežky chladiča, ktoré sa otvárajú a zatvárajú automaticky v závislosti od stavu akumulátora, čím sa znížil koeficient aerodynamického odporu vozidla z 0,33 na 0,31. K ďalším unikátnym prvkom modelu UX 300e zameraným na zníženie hluku patrí vyhladená spodná plocha akumulátora a zväčšené podlahové kryty vozidla, čím vznikla aerodynamická konštrukcia podvozka. ### PNEUMATIKY S NÍZKYM HLUKOM Pneumatiky s priemerom 18” zvýrazňujú tichosť modelu UX 300e a zdôrazňujú jeho výnimočnú stabilitu pri ovládaní. Pneumatiky s priemerom 17” zasa ponúkajú najnižší koeficient valivého odporu (RRC) spomedzi podobných pneumatík, a poskytujú tak vysokú citlivosť a zároveň veľmi nízku úroveň hluku a vibrácií.
### TICHO V KABÍNE Kabína je vybavená akustickým sklom na zníženie vysokofrekvenčného hluku vetra. Vodič aj cestujúci sú tak chránení v luxusnom odhlučnenom priestore kabíny, kde je množstvo penových a tlmiacich materiálov zmierňujúcich hluk elektrickej hnacej jednotky ako aj hluk z cesty. Súčasťou odhlučnenia je aj dodatočná vrstva izolácie pod kobercom, pričom hluk v kabíne zmierňuje aj tlmič v prístrojovej doske. ### PRÍSNE NORMY KVALITY Model UX 300e sa vyrába v ocenenom závode spoločnosti Lexus na japonskom ostrove Kjúšú. Aby bolo každé vozidlo dokonalé, pred odoslaním sa skontroluje a ešte raz skontroluje v tzv. „tichej miestnosti“. Dôkladnú kontrolu majú na starosti špičkoví remeselní majstri Takumi, ktorí svojimi dokonale vycibrenými zmyslami – konkrétne ušami a končekmi prstov – dokážu zachytiť a opraviť aj ten najmenší hluk a vibráciu v kabíne. „Keď si vodiči sadnú do nového vozidla UX 300e, okamžite pocítia novú úroveň legendárnych hodnôt značky Lexus, ako je tichosť, spoľahlivosť, komfort, ovládanie a dôvera,“ dodal hlavný konštruktér modelu UX 300e Takaši Watanabe.




Erik Stríž je motoristický novinár, redaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.

Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk





Pokračujte na ďalší príspevok »



Vyberáme najlepšiu verziu

Poradca pri kúpe Mitsubishi ASX a COLT: Chameleón a mestská zbraň

  • Mestské Mitsubishi Colt ponúka krásny dizajn, päťročnú záruku a môžete si ho vybrať aj s hybridným pohonom. Lenže mali by ste? Povieme vám, ktorá výbava a motorizácia je pre vás!

     Máloktorý crossover v tejto triede ponúkne také široké rozpätie výbav a pohonov, ktoré zahŕňajú klasiku, mild-hybrid, hybrid, aj plug-in hybrid, ako práve ASX!