Dostaneme za dojazdovú rezervu pokutu?

Dojazdovú rezervu má dnes veľmi veľa nových automobilov. Existujú pravidlá, ako ju používať v zime?
Vydané  Text: 
Dojazdová rezerva je nielen podstatne užšia než klasická pneumatika ale čo je nemenej dôležité, má aj iný dezén. V letnom období to až tak veľmi nevadí. Ale čo v zime? Väčšinou je totiž dezén tejto pneumatiky skôr symbolický a zimným by ho nazval iba skutočne veľký optimista. Ako ju správne použiť, keď defekt dostaneme na ceste pokrytej snehom a ľadom? Môžeme ju použiť na ľubovoľné koleso, alebo radšej nie? ### Čo hovorí zákon Problematike používania pneumatík sa venuje **zákon č. 8/2009 Z. z. v § 38: Osobitosti premávky v zimnom období**. V zákone sa píše: Ak sa na vozovke nachádza súvislá snehová vrstva, ľad alebo námraza, vodič motorového vozidla kategórie M1 a N1 môže také vozidlo použiť v cestnej premávke, **len ak je toto vozidlo na všetkých nápravách vybavené pneumatikami na jazdu na snehu** označené horským symbolom alebo pneumatikami s označením „M+S“, „M.S“ alebo „M&S“; motorové vozidlá kategórie M2, M3, N2 a N3 musia byť vybavené takými pneumatikami aspoň na jednej z hnacích náprav v čase od 15. novembra do 31. marca a v prípadoch, ktoré sú uvedené v časti vety pred bodkočiarkou Ustanovenie odseku 1 **neplatí**:
A, **Pri núdzovom dojazde, ak je na náprave namontovaná náhradná pneumatika alebo pneumatika na núdzový dojazd**.
B, Pre terénne motorové vozidlo.
C, Pre motorové vozidlo používané v obci v súvislosti s plnením úloh na základe zmluvy o výkone vo verejnom záujme podľa osobitného predpisu. Vodič motorového vozidla je povinný zabezpečiť splnenie podmienky podľa odseku 1, ak vzhľadom na ročné obdobie možno predpokladať, že na trase, ktorou bude s motorovým vozidlom prechádzať, bude sa na vozovke nachádzať súvislá snehová vrstva, ľad alebo námraza. Z uvedeného vyplýva, že dojazdovú rezervu v zimnom období použiť môžeme v podstate ľubovoľne. Možno však takéto auto považovať za jazdy spôsobilé aj na ceste pokrytej ľadom? ***Ako zareaguje policajt, ktorý bude k takejto nehode privolaný?*** Odpovedá: **pplk. Ing. Denisa Bárdyová, hovorkyňa Prezídia PZ** Každý prípad je potrebné skúmať individuálne, preto sa nedá vopred prejudikovať, či by išlo o priestupok alebo trestný čin napríklad s následkami na živote. Čo je však dôležité povedať, každý vodič **je povinný** prispôsobiť jazdu svojim schopnostiam a aj poveternostným podmienkam, v prípade dojazdu na núdzovej pneumatike je potrebné samozrejme okrem spomenutých opatrení aj znížiť rýchlosť. Aby toho nebolo málo, problematike používania dojazdových pneumatík sa venuje aj vyhláška 134 Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky. V **§ 14: Kolesá, pneumatiky a snehové reťaze je v bode 13 uvedené**: Ak sa pre náhradné koleso použije pneumatika na normálne použitie, musí byť rovnakej veľkosti ako pneumatiky namontované na vozidle, nahustené najmenej na tlak zodpovedajúci najväčšiemu predpísanému husteniu pneumatík na vozidle. Koleso s pneumatikou na dočasné použitie a pneumatikou na núdzový dojazd možno použiť len na vozidlách kategórie M1 a N1, pričom uvedené pneumatiky musia byť homologizované podľa predpisu Európskej hospodárskej komisie č. 64.
### Jedna vec sú zákony a vyhlášky a druhá prax A tak sme si namodelovali situáciu. Počas jazdy po zasneženej ceste sme dostali defekt na prednom kolese a s takto vybaveným autom sme spôsobili dopravnú nehodu. Čo sa stane? Ako zareaguje naša poisťovňa. A tak sme sa opýtali: ***Ako bude vaša poisťovňa postupovať v prípade dopravnej nehody ak vozidlo v čase, keď sú povinné zimné pneumatiky, malo na prednej (hnanej) náprave dojazdovú rezervu, ktorá zjavne zimný dezén nemá? Pristúpite ku kráteniu poistného plnenia z HP a PZP?*** Vyjadrenia oslovených poisťovní uverejňujeme v plnom rozsahu: Odpovedá: **Ing. Helena Kanderková, špecialistka externej komunikácie, Allianz – Slovenská poisťovňa, a. s.**
*Povinnosť používať pri jazde zimné pneumatiky ukladá všeobecne záväzný predpis, konkrétne zákon o cestnej premávke (zákon č. 8/2009 Z.z.). Podľa neho musí mať vodič osobného auta zimné pneumatiky ak sa na vozovke nachádza súvislá snehová vrstva, ľad alebo námraza. Vodič nákladného auta musí mať zimné pneumatiky v čase od 15. novembra do 31. marca.* *Poistná zmluva a poistné podmienky samostatne neupravujú používanie zimných pneumatík, poistník je však povinný riadiť sa všeobecne záväznými predpismi. V prípade, ak na letných pneumatikách (resp. na dojazdovej rezervnej pneumatike) spôsobíte nehodu, pri takýchto škodách si Allianz – SP zväčša neuplatňuje zníženie poistného plnenia. K zníženiu plnenia alebo jeho zamietnutiu by poisťovňa pristúpila vtedy, ak by jednoznačnou príčinou spôsobenej škody (v havarijnom poistení) boli neprezuté pneumatik*. Odpovedá: **Mgr. Beata Lipšicová, PR špecialista, UNIQA poisťovňa a.s.**
*V prípade takejto poistnej udalosti by sme skúmali dôvod použitia rezervného kolesa ako aj dobu, počas ktorej vodič na tomto vozidle s náhradnou rezervou jazdil. Zároveň by sme brali do úvahy skutočnosti, že podľa zákona nemá byť vozidlo prevádzkované v cestnej premávke, ak nie je spôsobilé na jazdu a v zimnom období musí mať vodič na vozidle zimné pneumatiky, ak sa na vozovke nachádza súvislá vrstva snehu alebo ľadu. V takýchto prípadoch preto vždy odporúčame radšej kontaktovať asistenčnú službu poisťovne, ktorá zabezpečí odťah vozidla a vyhnúť sa jazde na rezerve, ktorá nemá zimný dezén*. *V prípade, že by nastala dopravná nehoda za situácie, ktorú popisujete (jazda na rezervnej pneumatike bez zimného dezénu) a šetrením by sa zistilo, že vodič nepostupoval podľa predpisov, mohli by sme pristúpiť v prípade havarijného poistenia ku kráteniu poisteného plnenia. V prípade PZP by sme vyplatili všetky nároky poškodeným a následne by sme mohli vyplatenú sumu alebo jej časť regresovať od vodiča*. Odpovedá: **Matej Neumann, špecialista externej komunikácie a hovorca Union poisťovňa, a.s.**
*Pri povinnom zmluvnom poistení musí byť preukázaná príčinná súvislosť medzi vznikom udalosti. To znamená, že musí byť preukázané, že ku škode došlo v dôsledku technickej nespôsobilosti auta. Poistné plnenie by prináležalo poškodenému a voči poistenému by bo uplatnený regres. Pri havarijnom poistení by sa poistné plnenie nekrátilo*. Odpovedá: **Mgr. Katarína Kukurová, špecialista externej a internej komunikácie Generali Poisťovňa, a.s.**
*Na preplatenie škôd, ktoré spôsobia vodiči na ceste iným vodičom, slúži povinné zákonné poistenie – známe ako PZP. Škody na vlastnom aute kryje vodičom zasa havarijné poistenie*. *Poistné udalosti súvisiace s nesprávnym použitím pneumatík riešime individuálne. Pri rozhodovaní o krátení/odmietnutí plnenia z dôvodu použitia nesprávnych pneumatík sa vždy preukazuje príčinná súvislosť medzi nesprávnymi pneumatikami a vznikom škody*. *Ak sa preukáže, že priamou príčinou nehody bolo použitie nevhodných pneumatík, poisťovňa môže pri havarijnom poistení pristúpiť k zníženiu poisteného plnenia*. *V prípade povinného zmluvného poistenia plníme v našej poisťovni poškodenému vodičovi škodu v plnej výške, keďže tento nehodu nespôsobil, netrestáme ho teda za chybu vinníka nehody, ktorý jazdil na nevhodných pneumatikách*. *V našej poisťovni nepredpisujeme klientom, aké pneumatiky majú používať. Vodiči však majú povinnosť jazdiť na pneumatikách vhodných do aktuálnych prírodných podmienok. Pneumatiky musia byť tiež vo vyhovujúcom technickom stave (nezjazdené, nepoškodené a podobne). Nie je pritom rozhodujúce, či ide o pneumatiky letné, zimné alebo celosezónne, ale o to, či boli v danom okamihu vhodné na vozovku a v akom technickom stave boli*.
### Náš názor Hoci zákon, vyhláška ako aj odpovede našich respondentov nie sú jednoznačné, veľa napovedajú. Pri používaní dojazdovej rezervy treba v zimnom období poriadne zvažovať stav a povahu cesty, po ktorej budeme pokračovať v jazde. Osobne by som takúto pneumatiku na prednú nápravu nedal. Radšej by som, napriek zlému počasiu, urobil výmenu. Dojazdovku by som dal dozadu a funkčnú zimnú pneumatiku premontoval dopredu. Jedna vec je totiž dostať pokutu a druhá, oveľa dôležitejšia, ohroziť zdravie a životy mojej posádky ako aj posádok automobilov, ktoré s podstatne ťažšie riaditeľným autom môžem ohroziť. Pre pochybovačov odporúčam jednoduchý test. Skúste po chodníku pokrytom ľadom kráčať tak, že na jednej nohe budete mať zimnú topánku s masívnym vzorom podrážky a na druhej v spoločenskej topánke s hladkou koženou podrážkou. Je to veru veľký rozdiel, že?




Erik Stríž je motoristický novinár, redaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.

Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk





Pokračujte na ďalší príspevok »



LÁSKA NA PRVÝ AJ DRUHÝ POHĽAD

Ideálne vyváženie hodnoty a ceny / Dlhodobý test Kia Ceed 1.5 T-GDi 6MT Sport

  • Neverte im, keď tvrdia, že potrebujete prémiové auto, aby ste si splnili sny. Každému záleží na cene, nenechajte sa preto zahanbiť tým, že cielene hľadáte nové auto s najlepším balansom ceny, hodnoty, techniky a estetiky.

     Kia Ceed je stálicou, ktorá je overená, obľúbená a vytrvalo na poprednej pozícii, pokiaľ ide o ponúkanú výbavu vzhľadom na cenu - dokonca aj v stupni výbavy s názvom Sport. Foto: Juraj Hrivnák
  • Výpadok Slovensko.sk

    Portál Slovensko.sk má problém, elektronicky so štátom cez Chrome a Edge nevybavíte nič. Návod, ako to obísť

  • Kto chcel využiť týždeň so sviatkom na to, aby si vybavil záležitosti, ktoré od neho vyžaduje štát, má smolu. Portál Slovensko.sk naďalej trápia výpadky pre najčastejšie používané prehliadače internetu.

     Riešenie spočíva v nainštalovaní alternatívnych prehliadačov Opera alebo Firefox. 
  • Slovensko

    Vyvlastňovanie je štandardný inštitút, ktorý spomína aj ústava, tvrdí rezort dopravy pri zákone o strategických investíciách

  • V priebehu apríla rezort dopravy vykonal kroky, ktoré povedú k rýchlejšej a bezpečnejšej preprave nielen na východe Slovenska.

     Parlament schválil zákon o strategických investíciách a na rozvoj verejnej dopravy v regiónoch sa vyčlenilo 350 miliónov eur. Sporným miestom má byť ľahšie dostupné vyvlastňovanie.