Od januára si mnohí vodiči priplatia za PZP, prinášame podrobné informácie

Zvýšenie sumy povinného zmluvného poistenia od januára 2020 sa týka najmä mladých šoférov vo väčších mestách, ktorí patria k rizikovým vodičom. Ako si cenu PZP znížiť a za čo sa oplatí naopak priplatiť?
Vydané  Text: 

BEST CARS 2020: Hlasujte za najlepšie autá roka!

Anketa, v ktorej o najlepších autách roka rozhodujete VY!

**V tomto článku sa dočítate**: * **aké sú dôvody zvyšovania poistného** * **o koľko sa zvýšia ceny poistného** * **koho sa zvyšovanie poistného týka** * **od čoho závisí výška poistného** * **ako si znížiť cenu PZP** * **ako ušetriť celkovo na poistnom**
Či už platíte povinné poistenie štvrťročne, polročne alebo za kalendárny rok, pravdepodobne vás pri najbližšej splátke čaká vyššia suma poistného. Dôvodov je hneď niekoľko. ### Škodovosť poisťovní v posledných rokoch stúpa Jedným z hlavných dôvodov zvyšovania cien PZP je nárast škodovosti, ktorý poisťovne evidujú najmä za posledné tri roky. Podľa finančného analytika Mariána Bulíka sa poisťovne dostávajú na hranicu udržateľnosti, čo ich núti zvyšovať ceny, aby dokázali segment PZP udržať naďalej. Ďalším z dôvodov je povinnosť opraviť auto po nehode iba v certifikovanom servise, ktorá vstúpi do platnosti od roku 2021. Keďže certifikované servisy sú drahšie, zvýši sa aj škodovosť a náklady poisťovní. “Aktuálne sa strata pohybuje okolo 11 percent, čo v praxi znamená, že na každých sto eur, ktoré poisťovne od klientov vyberú, musia ďalších 11 eur doplatiť. Z toho vyplýva, že nárast poistného v prípade PZP je nevyhnutnosťou,“ uviedla Beáta Lipšicová, hovorkyňa poisťovne Uniqa. ### Ceny porastú o 6 až 7 percent Pre väčšinu šoférov ceny poistného porastú o zhruba 6 až 7%. Zodpovední vodiči by však nemali doplácať na tých nezodpovedných, priplatia si teda najmä tí, ktorí majú viac nehôd a vyššiu škodovosť. Presnú sumu je ťažké určiť, keďže tá je závislá od veku vodiča, regiónu, výkonu motora a značky auta. Napríklad 40-ročný vodič z menšej obce vlastniaci malé auto dnes zaplatí za poistné približne 80 až 170 eur, zatiaľ čo 20-ročný šofér z väčšieho mesta môže zaplatiť aj dvojnásobok. Zvyšovanie cien samozrejme nikoho nepoteší, avšak v porovnaní so susednými krajinami ako Česko, Maďarsko, Rakúsko či Poľsko sme na tom stále veľmi dobre. V takom Rakúsku sa cena za PZP môže vyšplhať až na 10-násobok našej ceny poistného. ### Ako si správne nastaviť PZP Ak chcete platiť za povinné poistenie menej, mali by ste využiť v prvom rade konkurenčný boj poisťovní a porovnať si ponuky vo viacerých poisťovniach. Ak máte uzatvorené aj havarijné poistenie, dávajte si pozor na to, aby ste neplatili za niektoré asistenčné služby dvakrát. Ďalšou z možností je zrušenie havarijného poistenia a pripoistenie niektorých udalostí ako stret so zverou, krádež, vlámanie alebo poškodená vozovka v rámci povinného poistenia.




Erik Stríž je motoristický novinár, redaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.

Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk





Pokračujte na ďalší príspevok »



SERVIS / PORADŇA

Ak predávate jazdené auto, legálne môžete zvýšiť cenu o stovky eur

  • Na trhu sa nachádzajú tisíce a tisíce jazdených áut, každé z nich súťaží o pozornosť potenciálnych kupujúcich.

     Najlepšie preto je, keď sa odlišujú kompletnou servisnou históriou, čo najlepšou technickou kondíciou a čistotou. Niekoľko realistických tipov, ako zvýšiť hodnotu jazdeného auta a na čo dbať, aby sa zbytočne neznižovala.
  • AUTO ROKA SLOVENSKO

    Finále Auto Roka Slovensko sa blíži. Odborná porota už odovzdala svoje hlasy

  • Nová nezávislá súťažná anketa je zastrešená odbornou porotou zloženou z motoristických novinárov, influencerov a odbornej verejnosti.

     V nedeľu, 14. marca prebehli v areáli Slovakia ringu spoločné testovacie jazdy. Väčšina poroty svoje hlasy udelila priamo na mieste, absentujúci členovia budú hlasovať individuálnou formou.  Pokračuje tiež hlasovanie v internetovej ankete Auto Roka Slovensko – Hlas Verejnosti.
  • Autopriemysel / Čínske automobilky

    Riaditeľ BMW prekvapil: Čína nie je hrozbou, clá na elektromobily nezvyšujte

  • Európski výrobcovia áut sa obávajú, že by Čína reagovala na európske clá rovnako. Pre BMW je Čína najväčším trhom a ostatné automobilky takisto preferujú zachovanie voľného trhu.

     Zatiaľ čo pre BMW a Mercedes nemusí byť Čína problémom, Stellantis a Renault nové lacné značky ohrozujú. 
  • Prvá jazda

    Prvý test nového VW Tiguan 1.5 eTSI: Je na mieste hovoriť o revolúcii?

  • Každý marketingový špecialista sa hrozí zadania, že má vytvoriť kampaň na produkt „pre každého“. Lenže Tiguan takým produktom je a zdá sa, že výrobca našiel recept na to, ako ho spraviť naozaj dobre.

     Nová generácia je síce podstatne drahšia ako predchodca, ale aj lepšie vybavená už v základnej výbave. Prikladáme aj slovenské ceny.