Čo robí zo šoféra zlého vodiča: prejavy vodičov, ktorí veria vo vlastnú nadradenosť
Skúsený vodič nemusí byť vždy aj lepším vodičom, pretože aj prehnaná sebadôvera a pocit kontroly nad situáciu ho môžu viesť k mnohým chybám.
Vydané Text: Redakcia
### Nie je schopný odhadnúť, kedy sa správa agresívne (alebo nemá záujem zmeniť to). Vybrzďovanie, neoprávnené trúbenie či nadávky cez pootvorené okno sú prejavmi agresívneho správania vodiča. Ten si však často myslí, že je jeho konanie oprávnené a nedokáže odhadnúť mieru, kedy sa už jeho správanie stáva neprimeraným a hraničí so šikanovaním ostatných vodičov. Na druhej strane sú aj vodiči, ktorí si svoje agresívne správanie uvedomujú, ale považujú ho za svoj prejav osobnosti a nemienia s tým nič robiť.
### Cíti sa bezpečnejšie než v skutočnosti je. Keď sa raz človek naučí šoférovať, stáva sa preňho táto činnosťou automatickou. Časom sa naučí predvídať rôzne situácie aj konanie iných vodičov, čo ho vedie k ilúzií, že má nad všetkým kontrolu. **Najhoršie úsudky robia ľudia v spojitosti s rýchlosťou**. Majú tendenciu nadhodnocovať, koľko času im môže ušetriť rýchlejšia jazda a naopak **podhodnocujú minimálnu vzdialenosť pri brzdení**.
### Zabúda, že iní šoféri sú tiež ľudia. Ak do seba narazia dvaja ľudia na chodníku alebo v nákupnom centre, zvyčajne sa ospravedlnia a idú ďalej Keď však ide o šoférovanie, riziková situácia vzbudzuje v šoféroch oveľa silnejší hnev až agresiu. Šofér začne osočovať iných šoférov alebo chodcov spôsobom, ktorý by v priamom osobnom kontakte pravdepodobne nezvolil. Auto považuje za bezpečné miesto, ktoré mu umožňuje impulzívnejšie reakcie, pretože sa cíti chránený.
### Správa sa agresívnejšie k vodičom s nižším statusom. Zaujímavé je, že človek často podvedome reaguje agresívnejšie na šoférov s nižším sociálnym statusom. Ten však môže byť zavádzajúci, pretože ho vyhodnocuje iba podľa veľkosti auta, jeho značky či ceny. Tie však nie sú priamym ukazovateľom toho, kto za volantom daného auta sedí. Vodič BMW môže jazdiť stočenú jazdenku s 8-ročným spotrebným úverom na krku, zatiaľ čo vodič Octavie ju vyplatil v hotovosti z toho, čo si už zarobil. Vodiči drahých áut sa tiež častejšie správajú agresívnejšie k chodcom.
### Verí tomu, že vidí všetko, čo sa okolo neho deje. Naše zmysly prijímajú oveľa viac informácií ako sú schopné spracovať. Pozornosť je preto zásadná pre zameriavanie zdrojov na najdôležitejšie udalosti. Väčšinou mnoho dôležitých informácii prehliadneme a neprikladáme im význam, čo v nás vyvolá falošný dojem bezpečnosti. Tejto téme sme sa venovali v samostatnom skvelom článku Čo sa deje s mozgom počas šoférovania.
### Pripisuje rizikové situácie nedostatku schopnosti iných vodičov. Niektorí šoféri majú tendenciu pripisovať chyby iných ich osobnosti alebo zručnostiam („**To kto mu dal vodičák? Veterinár?**“), zatiaľ čo vlastné chyby pripisujú situačným faktorom („**Na Slovensku sú teda hrozné cesty**“).
### V rovnakom čase nadhodnocuje svoje vlastné zručnosti. **80 až 90 percent vodičov verí, že sú lepšími vodičmi ako je priemer**. Čím viac veria vo svoje zručnosti, tým menej je pravdepodobné, že je ich presvedčenie založené na skutočných schopnostiach. Opačne však platí, že ak si šofér o sebe myslí, že nie je dobrý vodič, pravdepodobne na tom nie je tak zle, ako si myslí.
### Jazdí nedbalejšie, keď je sám. Väčšina ľudí jazdí menej opatrne a agresívnejšie, keď sú v aute sami ako keď jazdia so spolujazdcom. Nie je celkom jasné, prečo to robíme ani či je táto zmena správania celkom vedomá. Pravdepodobne cítime menšiu zodpovednosť, keďže sme zodpovední iba sami za seba.
### Verí, že hands-free je bezpečné. Výsledky nehodovosti ukazujú, že používanie hands-free počas šoférovania namiesto klasického telefonovania nie je bezpečnejšie. To, čo robí telefonovanie nebezpečným, totiž nie je samotné držanie telefónu v ruke, ale rozptýlenie pozornosti konverzáciou, kedy je nutné si predstaviť a interpretovať reakcie a emócie vyplývajúce z konverzácie, či zapojiť iné kognitívne funkcie. Prečítajte si samostatný článok na túto tému: Používanie hands-free za volantom má veľký problém, môže to byť dôvod na jeho zakáz
Pokračujte na ďalší príspevok »
Plug-in hybridné SUV
Audi vylepšilo plug-in hybridné Q7 a Q8, dojazd hodnotili metódou WLTP EAER City
Nové SUV-čka od Audi sú naďalej výrazne moderné, a to ako esteticky, tak technicky. Na elektrinu dokážu prejsť až 90 kilometrov.
Q7 PHEV aj Q8 PHEV zdieľajú rovnakú pohonnú platformu, zákazník tak nemusí robiť kompromisy.Dopravná poradňa
Môžem sa otočiť v takejto križovatke, keď sú smery rozdelené ostrovčekom? Dopravné predpisy o otáčaní sa v križovatke
V niektorých križovatkách sa otáčať môžete, v iných zasa nie. Záleží aj na dopravných značkách, hoci explicitne nemusí byť otáčanie dovolené.
Pripravili sme prehľadný súhrn aktuálnych pravidiel, ktoré sa týkajú otáčania sa v križovatke.Novinka
Nový 7-miestny CITROËN C3 AIRCROSS
Francúzska automobilka neprezradila veľa informácií o novom modeli, prinášame vám teda všetky, ktoré boli predstavené.
Magazín
Sloboda na kolesách: tento hit má prepuknúť na Slovensku už toto leto!
Ušetrené peniaze, sloboda pohybu, magické výhľady na raňajky, piknik pod hviezdami a oveľa viac.
Svojpomocne prerobené dodávky na obytné vozidlá.Zmeny na STK sú opäť bližšie k realite. Minister im dal zelenú!
Technické kontroly na Slovensku už čoskoro čaká výraznejšia zmena. Niektorých vodičov poteší.
Isté skupiny vozidiel bude po novom potreba dostaviť na TK len raz za 4 roky. Vyhláška by mala nadobudnúť platnosť už 1. júla 2024.Videozáznam z nehody Andreja Danka spravila okoloidúca električka. Video je vonku a je veľkým sklamaním
Každý, kto čakal jednoznačnú odpoveď na to, čo sa vlastne stalo, bude zo zverejneného videa sklamaný.
Facelift
Štvordverové i4 aj 4 Gran Coupé od BMW dostali svieži facelift. Tlačidlá na ovládanie klímy skončili.
Facelift modelov prichádza v ideálnom čase, keď zákazníci pod vplyvom lepšieho počasia a plánovaných dovoleniek budú chcieť nové lepšie auto.
Experiment s hasením elektromobilu
Slovenskí hasiči ukázali, ako hasia elektromobil v podzemnej garáži. Majú overené metódy
Prezídium Hasičského a záchranného zboru vo štvrtok 25. apríla 2024 vo výcvikovom centre Lešť zrealizovalo experiment hasenia elektromobilu. Zameraný bol na meranie spalného tepla pri požiari elektrického auta v uzavretom priestore, ktorý imitoval podzemnú garáž.
Vyše 3 tony za 150-tisíc eur. Nový Mercedes G si zachoval charakter aj s čisto elektrickým pohonom
Mercedes-Benz odhalil prvý plne elektrický model svojej terénnej ikony.
Na slovenskom trhu je k dispozícii exkluzívny model EDITION ONE s rozšírenou sériovou výbavouAKTUALITA
Nový Opel Grandland oficiálne: Až 700 km dojazd a svietiaca predná maska!
Nová úroveň slobody vo vyšpičkovanom šate!
Atraktívne SUV mieri na vrchol