Španielske mesto Pontevedra zakázalo autá a po rokoch vidí veľké benefity
Dokonca aj bez verejnej dopravy.
Vydané Text: ERIK STRÍŽ
Lores sa ujal úradu v roku 1999 a jeho pôsobenie je poznačené vlastnou nevšednou filozofiou: vlastníctvo auta neoprávňuje zaberať verejný priestor. Je to myšlienka hodná hlbšieho zamyslenia. Nech na prvé počutie vyznieva akokoľvek, je potrebné vidieť v nej trocha viac ako len zámer odsúvať automobily preč z mesta. Vlastníctvo automobilu znamená, že je potrebné niekde ho umiestniť, či už na parkovisku pred bytovým domom alebo na platené parkovisko v centre. Lenže parkoviská sú priestorovo neefektívne a na ich mieste by sa dali postaviť parky, ihriská a iné spoločenské priestranstvá. Zákaz vjazdu motorových vozidiel spočiatku platil iba pre centrum mesta, potom sa rozšírilo na širšie centrum založené ešte v 18. storočí. Na niekdajších pozdĺžnych parkovacích miestach sa vybudovali chodníky a vysadili stromy. Zrušili sa svetelné križovatky a v širších zónach mesta platí maximálna povolená rýchlosť 30 km/h. Cesty sú pritom aj naďalej zjazdné pre vozidlá záchranky, polície, hasičov a pre zásobovanie početných kaviarní, obchodov a služieb. Zaujímavosťou je, že špeciálnu výnimku majú páry práve smerujúce na svoju svadbu. Nevesta a ženích môžu prísť do centra na aute, ale všetci ich hostia chodia pešo. Celkovo sa v meste automobily vytratili z troch štvrtín všetkých ciest, ľudia začali chodiť pešo a jazdiť na bicykloch. Keď sme sa pozerali na fotografie mesta cez Google Street View z roku 2017, ešte sme v centre videli pomerne veľa áut. Guardian neuvádza podrobnosti, avšak predpokladáme, že celý proces vytlačenia áut z centra prebiehal postupne a v krokoch.
Je možné, aby sa španielskym mestom Pontevedra inšpirovali aj slovenské mestá? Ešte pred niekoľkými rokmi dozadu mohli automobily jazdiť aj po centre Starého mesta v Bratislave, priamo pod Michalskou bránou. Film Na krásnom modrom Dunaji zachytáva takúto realitu ešte aj v roku 1994. Dnes je centrum vyhradené pre chodcov a autá vidíme iba policajné alebo zásobovacie. Rozšíriť zákaz vjazdu na širšie centrum, napríklad na Štúrovu, Dunajskú a Špitálsku ulicu, Námestie SNP či dokonca Hodžovo námestie je už na prvé počutie nonsens a doslova samovražda dopravnej infraštruktúry. Ale možno, že sme si iba natoľko zvykli jazdiť centrom mesta, že to považujeme za samozrejmosť, hoci by sme sa vedeli po meste pohybovať aj alternatívne. Uvidíme, ako sa podarí zrealizovať veľkolepé plány stále novému primátorovi Matúšovi Vallovi, ktorý má záujem o redukovanie osobnej automobilovej dopravy v hlavnom meste.
ERIK STRÍŽ
Erik Stríž je motoristický novinár, redaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.
Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk
Pokračujte na ďalší príspevok »
LÁSKA NA PRVÝ AJ DRUHÝ POHĽAD
Ideálne vyváženie hodnoty a ceny / Dlhodobý test Kia Ceed 1.5 T-GDi 6MT Sport
Neverte im, keď tvrdia, že potrebujete prémiové auto, aby ste si splnili sny. Každému záleží na cene, nenechajte sa preto zahanbiť tým, že cielene hľadáte nové auto s najlepším balansom ceny, hodnoty, techniky a estetiky.
Kia Ceed je stálicou, ktorá je overená, obľúbená a vytrvalo na poprednej pozícii, pokiaľ ide o ponúkanú výbavu vzhľadom na cenu - dokonca aj v stupni výbavy s názvom Sport. Foto: Juraj HrivnákVýpadok Slovensko.sk
Portál Slovensko.sk má problém, elektronicky so štátom cez Chrome a Edge nevybavíte nič. Návod, ako to obísť
Kto chcel využiť týždeň so sviatkom na to, aby si vybavil záležitosti, ktoré od neho vyžaduje štát, má smolu. Portál Slovensko.sk naďalej trápia výpadky pre najčastejšie používané prehliadače internetu.
Riešenie spočíva v nainštalovaní alternatívnych prehliadačov Opera alebo Firefox.Vyššia clá na autá dovezené z Číny? Čínske automobilky prechádzajú na plán B, pre Európu bude ešte horší
Nemeckí výrobcovia automobilových značiek odmietajú represívne clá na čínske automobilky.
STK
Technická kontrola aj bez návštevy STK. V Poľsku schvaľujú prelomový zákon, ktorý pošle STK priamo za majiteľom vozidla
Novela zákona o technických kontrolách vozidiel zavádza možnosť vykonať technickú skúšku aj mimo stanice technickej kontroly.
Novinka však nie je platná pre všetkých motoristov, navyše má svoje úskalia.Slovensko
Vyvlastňovanie je štandardný inštitút, ktorý spomína aj ústava, tvrdí rezort dopravy pri zákone o strategických investíciách
V priebehu apríla rezort dopravy vykonal kroky, ktoré povedú k rýchlejšej a bezpečnejšej preprave nielen na východe Slovenska.
Parlament schválil zákon o strategických investíciách a na rozvoj verejnej dopravy v regiónoch sa vyčlenilo 350 miliónov eur. Sporným miestom má byť ľahšie dostupné vyvlastňovanie.AKTUALITA
Toto je malá revolúcia v priamom prenose. Nová MAZDA EZ-6 je nielen úchvatná, ale dá sa ovládať zvonka hlasom
Inteligentná parkovacia technológia, ktorá umožňuje ovládať vozidlo hlasom, aj keď je vodič mimo vozidla, nadčasová elegancia a mnoho ďalšieho.
Nové elektrifikované vozidlá Mazda EZ-6 a Mazda ArataPlug-in hybridné SUV
Audi vylepšilo plug-in hybridné Q7 a Q8, dojazd hodnotili metódou WLTP EAER City
Nové SUV-čka od Audi sú naďalej výrazne moderné, a to ako esteticky, tak technicky. Na elektrinu dokážu prejsť až 90 kilometrov.
Q7 PHEV aj Q8 PHEV zdieľajú rovnakú pohonnú platformu, zákazník tak nemusí robiť kompromisy.Dopravná poradňa
Môžem sa otočiť v takejto križovatke, keď sú smery rozdelené ostrovčekom? Dopravné predpisy o otáčaní sa v križovatke
V niektorých križovatkách sa otáčať môžete, v iných zasa nie. Záleží aj na dopravných značkách, hoci explicitne nemusí byť otáčanie dovolené.
Pripravili sme prehľadný súhrn aktuálnych pravidiel, ktoré sa týkajú otáčania sa v križovatke.Novinka
Nový 7-miestny CITROËN C3 AIRCROSS
Francúzska automobilka neprezradila veľa informácií o novom modeli, prinášame vám teda všetky, ktoré boli predstavené.
Magazín
Sloboda na kolesách: tento hit má prepuknúť na Slovensku už toto leto!
Ušetrené peniaze, sloboda pohybu, magické výhľady na raňajky, piknik pod hviezdami a oveľa viac.
Svojpomocne prerobené dodávky na obytné vozidlá.