Buďme radi, že žijeme v Európe. Vo svete majú vyslovene nebezpečné autá.
V Ázii, Afrike či Amerike kúpite rovnaké automobily ako u nás, ale lacnejšie o tisíce eur. Ako je to možné? Cenový rozdiel vzniká po odstránení bezpečnostných prvkov, ktoré sú u nás úplnou samozrejmosťou. Čítajte ďalej.
Vydané Text: ERIK STRÍŽ
**Ďalším podobným príkladom je Suzuki**. U nás sa automobily tejto značky tešia nielen obľube verejnosti, ale aj priaznivým hodnoteniam bezpečnosti. Suzuki s päťhviezdičkovými hodnoteniami od Euro NCAP nie sú ničím výnimočným, majú ich modely Vitara, SX4 či Swift z roku 2010. Baleno, súčasný Swift, Jimny a Ignis majú po tri hviezdičky, čo je stále prijateľné. V Indii sa značka Suzuki predáva ako **Maruti** a vzhľadom na miestne pomery musia byť tieto automobily cenovo oveľa dostupnejšie ako u nás. Napriek tomu, že majú rovnaký konštrukčný základ a často aj dizajn, ich technologická výbava je zredukovaná na minimum. Chýbajú dokonca aj airbagy, predpínače bezpečnostných pásov a dokonca ani skelet indického Swiftu nedosahuje kvalít toho európskeho. Výsledkom testu indického Suzuki Swift (Maruti Swift) je nula hviezdičiek.
### Novšie neznamená bezpečnejšie! Kurióznym prípadom je aj Volkswagen Polo. U nás sa jedná o cenovo dostupné, efektívne a technologicky vyspelé vozidlo s veľmi dobrou úrovňou bezpečnosti. Volkswagen Polo z roku 2017 (aktuálne), ale aj to z roku 2009 dosiahlo plný počet hviezdičiek – päť. Pre mestský kompakt to bola skvelá vizitka. Toto isté Polo, teda postavené na najnovšom podvozku a s novým dizajnom, sa predávalo aj v Indii. Samozrejme, s nižšou cenou, ktorá núti našinca zamýšľať sa nad cenotvorbou automobilových predajcov a výrobcov. Lenže aj v tomto prípade platí, že na indický trh Volkswagen vylial automobily, ktoré sú vizuálne príťažlivé, ale z hľadiska bezpečnosti pre Európana celkom neakceptovateľné. Na tamojšom trhu sa „naše“ Polo z roku 2009 predávalo v základe bez EPS, bez airbagov a dokonca bez ABS. Nie je prekvapením, že toto Polo dosiahlo nula hviezdičiek v crash testoch, čo prinútilo výrobcu zamyslieť sa a prestať na indický trh dodávať tento základný model. Tlak od NCAP a ADAC bol natoľko silný, že Volkswagen už predával indické Polo s airbagmi, EPS a ABS v základnej výbave, čo sa prejavilo na solídnych štvorhviezdičkovom hodnotení v testoch. Naďalej mu však chýbali úchyty ISOFIX pre upevnenie detskej sedačky. Stále nadávate na Európu a jej všakovaké pravidlá, predpisy, zákony, obmedzenia? Uvedomte si, že aj práve vďaka nim jazdíme v bezpečných automobiloch a výrobcovia nám s alibistickými rečami o optimalizácii nákladov nepodsúvajú automobily, ktoré pred časom náš kolega výstižne pomenoval „rakvy na kolesách“.
ERIK STRÍŽ
Erik Stríž je motoristický novinár, redaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.
Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk
Pokračujte na ďalší príspevok »
Plug-in hybridné SUV
Audi vylepšilo plug-in hybridné Q7 a Q8, dojazd hodnotili metódou WLTP EAER City
Nové SUV-čka od Audi sú naďalej výrazne moderné, a to ako esteticky, tak technicky. Na elektrinu dokážu prejsť až 90 kilometrov.
Q7 PHEV aj Q8 PHEV zdieľajú rovnakú pohonnú platformu, zákazník tak nemusí robiť kompromisy.Dopravná poradňa
Môžem sa otočiť v takejto križovatke, keď sú smery rozdelené ostrovčekom? Dopravné predpisy o otáčaní sa v križovatke
V niektorých križovatkách sa otáčať môžete, v iných zasa nie. Záleží aj na dopravných značkách, hoci explicitne nemusí byť otáčanie dovolené.
Pripravili sme prehľadný súhrn aktuálnych pravidiel, ktoré sa týkajú otáčania sa v križovatke.Novinka
Nový 7-miestny CITROËN C3 AIRCROSS
Francúzska automobilka neprezradila veľa informácií o novom modeli, prinášame vám teda všetky, ktoré boli predstavené.
Magazín
Sloboda na kolesách: tento hit má prepuknúť na Slovensku už toto leto!
Ušetrené peniaze, sloboda pohybu, magické výhľady na raňajky, piknik pod hviezdami a oveľa viac.
Svojpomocne prerobené dodávky na obytné vozidlá.Zmeny na STK sú opäť bližšie k realite. Minister im dal zelenú!
Technické kontroly na Slovensku už čoskoro čaká výraznejšia zmena. Niektorých vodičov poteší.
Isté skupiny vozidiel bude po novom potreba dostaviť na TK len raz za 4 roky. Vyhláška by mala nadobudnúť platnosť už 1. júla 2024.Videozáznam z nehody Andreja Danka spravila okoloidúca električka. Video je vonku a je veľkým sklamaním
Každý, kto čakal jednoznačnú odpoveď na to, čo sa vlastne stalo, bude zo zverejneného videa sklamaný.
Facelift
Štvordverové i4 aj 4 Gran Coupé od BMW dostali svieži facelift. Tlačidlá na ovládanie klímy skončili.
Facelift modelov prichádza v ideálnom čase, keď zákazníci pod vplyvom lepšieho počasia a plánovaných dovoleniek budú chcieť nové lepšie auto.
Experiment s hasením elektromobilu
Slovenskí hasiči ukázali, ako hasia elektromobil v podzemnej garáži. Majú overené metódy
Prezídium Hasičského a záchranného zboru vo štvrtok 25. apríla 2024 vo výcvikovom centre Lešť zrealizovalo experiment hasenia elektromobilu. Zameraný bol na meranie spalného tepla pri požiari elektrického auta v uzavretom priestore, ktorý imitoval podzemnú garáž.
Vyše 3 tony za 150-tisíc eur. Nový Mercedes G si zachoval charakter aj s čisto elektrickým pohonom
Mercedes-Benz odhalil prvý plne elektrický model svojej terénnej ikony.
Na slovenskom trhu je k dispozícii exkluzívny model EDITION ONE s rozšírenou sériovou výbavouAKTUALITA
Nový Opel Grandland oficiálne: Až 700 km dojazd a svietiaca predná maska!
Nová úroveň slobody vo vyšpičkovanom šate!
Atraktívne SUV mieri na vrchol