Viete, ako funguje diferenciál? Vďaka tomuto videu ho pochopíte okamžite a dokonale

Keby nebolo diferenciálu, dodnes by sme jazdili tridsiatkou a nemali by sme nad svojimi autami kontrolu. Ako ale tento diferenciál vlastne funguje? Pozrite si toto video staré polstoročie, práve z neho sa dozviete všetko potrebné.
Vydané  Text: 
VIDEO: Ako funguje diferenciál a prečo je tak dôležitý?
Keď ešte počítače nevedeli pripravovať pestré farebné animácie, vedeli filmári oveľa praktickejšie a zrorumiteľnejšie vysvetľovať princípy mechanizmov a ich funkčnosť. Dobrou ukážkou tohto tvrdenia je video o tom, ako funguje diferenciál v automobiloch. Diferenciál je pre funkčnosť automobilov priam nevyhnutný, pretože umožňuje, aby sa jedno koleso točilo rozdielnou rýchlosťou ako druhé na rovnakej náprave. Vďaka tomu vieme prejsť zákrutou, prípadne zdolávať terén. Moderný diferenciál je už oveľa komplikovanejšia súčiastka ako tá predvedená na starom filme, systém elektronického diferenciálu zmenil veľmi veľa. Princíp jeho funkčnosti je však viacmenej rovnaký a pre automobily pritom tak dôležitý!

Videonavigácia?: Skúsili sme

Téma náprav je aktuálna stále viac - niektoré značky šetria a prechádzajú zo sofistikovanejších riešení na jednoduchšie. Pozrite si rozdiely medzi nimi.

Podstatou myšlienky, ktorá stála pri zrode diferenciálu, je nasledovný predpoklad: keď automobil prechádza cez zákrutu, kolesá na vnútornej strane oblúka prekonávajú menšiu vzdialenosť, zatiaľ čo tie vo vonkajšom oblúku väčšiu. To znamená, že tie vnútorné (teda ľavé alebo pravé podľa smeru zákruty) sa musia točiť pomalšie. V minulosti, keď si s týmto problémom konštruktéri nevedeli poradiť, napájali na motor iba jediné koleso na celom vozidle. To však, celkom prirodzene, nebolo ideálne riešenie. Problém bolo už len prechádzanie cez mierny terén. Keď sa toto jediné koleso dostalo do vzduchu, stál s ním aj celý automobil. Moderný elektronický diferenciál je podobný tomu jednoduchému, umožňuje však priebežnú zmenu nastavení pre lepšiu kontrolu kolies a tak aj celého podvozka. Dnes poznáme diferenciál otvorený a samosvorný, väčšina áut s predným pohonom pracuje s otvoreným diferenciálom.




Erik Stríž je motoristický novinár, redaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.

Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk





Pokračujte na ďalší príspevok »



Predstavujeme AUDI Q6 e-tron: Technologický skok

  • Toto nie je vylepšenie, ani evolúcia. Audi Q6 e-tron predstavuje úplne novú generáciu elektromobilov Audi.

     Nová platforma, nový dizajn, nové technológie, nové riešenia. Také významné, že budú základnými stavebnými kameňmi pre Audi ešte na mnoho ďalších rokov.  Model Q6 e-tron je priekopníkom, ktorý prináša tieto riešenia ako úplne prvý.
  • SERVIS

    Inovatívny rad legálnych žiaroviek OSRAM NIGHT BREAKER® LED W5W je dostupný už aj na Slovensku

  • ams OSRAM, svetový líder v oblasti optických riešení, rozšíril rodinu na Slovensku legálnych LED žiaroviek OSRAM NIGHT BREAKER® LED o žiarovku W5W.

     Osvedčenie Ministerstva dopravy SR o vnútroštátnom typovom schválení komponentu je aktuálne udelené pre náhradné LED svetelné zdroje typu: H1-LED, H4-LED, H7-LED, H7-LED (24 V), a novo aj pre W5W-LED.