Elektrický skúter Ujet: asymetria, dojazd 150 km a kolesá bez výplní

Tvorcovia elektrického skútra Ujet experimentovali a ich nekonvenčný prístup sa im vyplatil. Výsledkom ich práce je vskutku zaujímavý produkt, ktorý nemožno len tak prehliadnuť.
Vydané  Text: 

Ak ste ešte nemali tú česť, predstavujeme elektrický motocykel Ujet. Osobný dopravný prostriedok do mesta je zaujímavý hneď pre niekoľko detailov, medzi tie TOP patria kolesá bez výplní, asymetrický dizajn a elektrický dojazd na úrovni až 150 kilometrov.

Dizajn elektrického motocykla/skútra sa výrazne odlišuje od toho, čo v ponuke predajcov nachádzame dnes. Jeho dominantnou črtou je asymetria, ktorá núti sústrediť sa na detaily. Riadidlá sú s predným kolesom spojené iba pomocou jednej vzpery na ľavej strane, pravá strana je zdanlivo neuchytená. Atypický dojem umocňuje aj chýbajúca výplň 14-palcových kolies, ktoré tak vyzerajú, že s konštrukciou skútra nie sú spojené vôbec. „Prvé sériovo vyrábané orbitálne koleso“, ako výrobca tento konštrukčný detail nazýva, si bez problémov vystačí aj bez viditeľnej vnútornej štruktúry. Vieme si celkom dobre predstaviť, že toto riešenie bude vyhovovať kvalitným cestám v mestách iných krajín, na tých slovenských by sa možno toto unikátne riešenie stalo nepraktickým.
Podobne ako pri iných elektrických skútroch, aj Ujet je možné poskladať na relatívne malú veľkosť a tak lepšie skladovať. Hmotnosť 43, respektíve 49 kilogramov je však stále pomerne vysoká na to, aby skúter niekto prevážal vo výťahu alebo, nebodaj, vláčil po schodoch v bytovke; preto je batéria vstavaná do sedadla a dá sa jednoduchým patentom oddeliť od motocykla. Do bytu si už potom prenesiete iba sedadlo s batériou, ktorú na domácej elektrickej sieti nabijete údajne za 3 až 6 hodín, prípadne za 2 hodiny na rýchlonabíjačke. Výrobca ponúka na výber dve batérie: ľahšia (11 kg) umožňuje dojazd 70 km, ťažšia (17 kg) až 150 km.
Riadidlá sú vybavené spätnými zrkadlami, elektronickým klaksónom, ovládačom osvetlenia a celou paletou ďalších tlačidiel, ktorými sa dá ovládať prostredie zobrazované na rozmernom farebnom displeji. Má uhlopriečku 7 palcov a rozlíšenie 800×480 pixelov (teda ako veľmi lacný tablet) a je zakomponovaný do vyklápacej konzoly. V neaktívnom stave je táto konzola zatvorená a displej chránený.
Na displeji sa zobrazuje všetko to, čo na moderných automobiloch s displejom namiesto analógovej prístrovky: aktuálne údaje o jazde, informácia o predpokladanom dojazde, rýchlosti, spotrebe, mapa s eventuálnymi navigačnými pokynmi a tiež notifikácie o prichádzajúcom hovore či správe. Elektrický skúter sa s mobilným telefónom svojho majiteľa spája tradične cez Bluetooth a je kompatibilný s telefónmi s Androidom aj iOS. Praktickým doplnkom je vstavaná Full HD kamera, ktorá nahráva jazdu a tiež reproduktory, cez ktoré skúter vydáva imitované zvuky motora, aby na seba upozornil chodcov. Prepojenie s mobilným telefónom je pre používanie skútra doslova kľúčové, pretože práve vďaka nemu je možné naštartovať. Majiteľ tak so sebou nemusí nosiť samostatné kľúče, vystačí si s vlastným mobilom.
A na záver to najpodstatnejšie: cena. Čakali sme, že výrobca bude experimentovať s technológiami a dizajnom, ale aj s cenou. A tú prestrelil poriadne! Ujet sa dá kúpiť cez oficiálny e-shop výrobcu ujet.com, kde je cena za základný model so slabšou batériou pre dojazd 70 km astronomických (pozor!) 8690 eur! Ak chcete v skútri väčšiu batériu, zaplatíte ešte o 1200 eur viac. Ak to myslíte s objednávkou vážne, musíte najprv zaplatiť 850 eur ako rezervačný poplatok. To je cena, za ktorú si dnes kúpite výbornú jazdenku alebo jednoduchšie úplne nové auto. Takže, „tudy cesta nevede“…




Erik Stríž je motoristický novinár, redaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.

Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk





Pokračujte na ďalší príspevok »



Autopriemysel

Mali by sa dotácie na autá zrušiť, aby sa vyhovelo lízingovkám? Automobilky im už zaručujú odkup, pretože ceny áut klesli

  • Nízke ceny automobilov všetkým nevyhovujú. Výrobcovia ich majú vykupovať späť, aby nezdeformovali vlastný trh, čím sa dostávajú do nebezpečného kolotoča rizík.

     Lízingové spoločnosti požadujú od výrobcov elektromobilov uistenie, že budú spätne odkupovať vozidlá. Bránia sa tak pred rizikami na trhu s ojazdenými autami. 
  • Spravodajstvo

    Polícia ponúka prácu aj tento rok. Koľko zarobí poriadkový a dopravný policajt či IT expert?

  • Aktuálna ponuka práce v Policajnom zbore je pomerne pestrá, náborová kampaň pokračuje aj v tomto roku.

     Byť policajtom nie je práca pre každého, vyžaduje viac ako iba fyzickú zdatnosť.  Na svoje prídu aj IT špecialisti, hoci ponúkané mzdy možno považovať za nedostatočne konkurencieschopné.
  • Autosalón v Ženeve 2024 naživo

    Všetko o novej Dacii Spring: Najlacnejší elektromobil prešiel výraznými zmenami. Pre firmy má skvelú funkciu navyše

  • Očakávame, že nová Dacia Spring bude aj naďalej veľmi atraktívna pre nákupcov firemných vozových parkov. Zostáva najlacnejším elektromobilom na európskom trhu.

     Prvýkrát ponúka obojsmerné nabíjanie V2L. To môže byť zaujímavé pre firmy, ktoré potrebujú mať počas prepravy tovarov napájanú chladničku alebo iné elektrické spotrebiče. Autorom našich fotografií je Rudolf Banecký.