Mladík prerobil svoje 40-ročné auto na elektrinu, teraz si chce na tom založiť biznis

Iba 18-ročný Američan z Texasu prerobil svoju Toyotu Celicu z roku 1980 na elektrický pohon, čím jej doprial posmrtný život. Už totiž vôbec nejazdila.
Vydané  Text: 

Toyota Celica z roku 1980 je automobil, ktorý buď oceňujete alebo urputne nenávidíte. Má typický autodizajn 80. rokov 20. storočia, v ktorom sa uplatňovali na dnešného pomery lacné plasty, hranatý dizajn a gýčové doplnky, napríklad „žalúzie“ na zadnom okne. Celica má však svoj charakter a patrí jej miesto v automobilovej histórii. Tá Celica, ktorú vlastnil 18-ročný Adam Lansing, však už mala svoje najlepšie časy dávno za sebou. Získal ju od svojho suseda, ktorému Toyota po rokoch vypovedala službu. Adam ju zobral do parády a pôvodný benzínový motor úspešne nahradil elektrickým.
Elektrický motor je pod prednou kapotou, batérie vzadu. S 30 kWh batériou auto prejde maximálne 210 km. (foto: Adam Lansing, via MotorAuthority)
**Nebola to však záležitosť jedného víkendu**. Adam prerábal auto na elektrický pohon až štyri roky! Práce započal v čase, keď mal iba 14 rokov a peniaze na postupné opravy získaval od brata. Keď mal 16 rokov, auto prvýkrát uviedol do prevádzky. Avšak jeho vynález nevydržal dlho, po prvých testoch ho zradila technika a **trvalo ďalšie dva roky**, kým sa podarilo automobil uviesť do dobrého technického stavu. Lansing tvrdí, že **auto prerábal až 52-krát**. V roku 2017 mu s prestavbou pomohli aj značky Core IV a Wayland’s Plasma Boy, od nich získal sponzorsky 30 kWh Li-Ion batériu. Vďaka tomu má teraz jeho takmer **40-ročná Toyota Celica elektrický dojazd na úrovni až 130 míľ**, teda asi 210 kilometrov.
Elektrický motor je pod prednou kapotou, batérie vzadu. S 30 kWh batériou auto prejde maximálne 210 km. (foto: Adam Lansing, via MotorAuthority)
Mladý Texasan sa teraz snaží o to, aby si z prerábky benzínových áut na elektrické vytvoril živobytie. Držíme teda palce, možno o ňom ešte budeme počuť.




Erik Stríž je motoristický novinár, redaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.

Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk





Pokračujte na ďalší príspevok »



Spravodajstvo

Podvodníci a zlodeji si vydýchnu. HAKA oficiálne končí po 7 rokoch. Iniciatívu občanov štát prebrať nechcel, vraj kto by to robil

  • HAKA, občianska iniciatíva, ktorá pomáhala hľadať kradnuté vozidlá, končí. Štefan Farkas a Roman Grožaj projektu venovali niekedy aj 12 hodín denne a bez akéhokoľvek financovania.

     Zaujímali nás dôvody, prečo s projektom končia a čo bude nasledovať. Prikladáme archívny rozhovor so zakladateľom Štefanom Farkasom z mája 2019
  • Redakčný špeciál

    Finále testu AUDI Q8 SUV: Skvelé auto, čo dodať. Sumarizujeme dôvody, prečo by ste si ho mali kúpiť aj vy

  • Audi Q8 SUV je síce športové auto, ale aj rodinné. Je to SUV, ale s estetikou kupé a bezrámovými oknami ulahodí aj oku estéta. No a technologická vyspelosť, to je triumf, ktorý má Audi pripravený pre každého zákazníka bez ohľadu na stupeň výbavy.

     Pozrite sa s nami na tri časti seriálu o Audi Q8 SUV.