Úplne nový off-road za 10-tisíc eur? Žiadne sci-fi, ale realita v Afrike

Kenská automobilka šokovala svet, má najlacnejší off-road na planéte. Prekonáva aj Daciu Duster.
Vydané  Text: 

O automobilke Mobius ste pravdepodobne nikdy nepočuli a je isté, že pokiaľ sa budete rozhliadať iba po domácom trhu s automobilmi, do kontaktu s jej modelmi neprídete.

Kenská automobilka Mobius dnes púta pozornosť motoristických médií tým, že do svojej ponuky zaradila vôbec najlacnejší plnohodnotný off-road na svete. Volá sa jednoducho Mobius II a jeho cena je v prepočte iba 10 482 eur. Za takúto cenu sa oplatí aj zariskovať kúpu auta, ktoré možno nebude stopercentné.
Na internete sa dočítame, že sa jedná o SUV, my by sme ho však do tejto kategórie automobilov zaraďovali iba veľmi neradi. Je to kovová krabička s relatívne jednoduchým podvozkom, ktorej ambície presahujú tradičné betónové a asfaltové cesty. Mobius II si vraj poradí s náročným terénom a kuriózne pritom je, že má iba pohon zadných kolies. Čítate správne, pohon zadných kolies v SUV/off-roade. Mobius II má nápadne hranatý dizajn, vzdialene môže pripomínať niektoré staršie modely značky Land Rover. Má variabilný interiér, tri dvere a pod kapotou 1,8-litrový benzínový motor. U nás by sa takéto vozidlo očakávalo skôr s naftovým agregátom, ktorý však kenská automobilka v ponuke nemá. Motor je spriahnutý s 5-stupňovou automatickou prevodovkou, permantne poháňa zadnú nápravu. Africký off-road má vpredu lichobežníkové zavesenie kolies, vzadu tuhú nápravu s listovými pružinami. Svetlá výška podvozka je 330 mm, vpredu sú kotúčové brzdy, vzadu bubnové. Nájazdový uhol je až 32°, zadný až 37°.
Interiér je jednoduchý, minimalistický, zrejme nadpriemerne odolný a vzhľadom na cenu súdime, že sa šetrilo na všetkom. Vedeli ste, že sa v Keni jazdí po ľavej strane s volantom vpravo? „Z celkových 63 265 km ciest je iba 8933 km asfaltovaných. Jazdí sa maximálnou rýchlosťou je 100 km/h mimo obcí a 50 km/h v zastavaných oblastiach.“ uvádza Wikipédia. Za cenu spomenutých 10-tisíc eur zákazník dostane 2-miestnu verziu s veľkým nákladným priestorom, s nulovou konektivitou, bez klimatizácie a so sadou pre dočasnú opravu defektu. Za vyššiu cenu 11 691 eur je možné získať 5-miestnu verziu so základnou konektivitou, 8-palcovým centrálnym displejom, rezervným kolesom upevneným na kufrových dverách a s hliníkovými diskami kolies. Za ďalší príplatok zákazník dostane klimatizáciu a vzhľadom na miestnej pomery a spôsob použitia ocení aj možnosť dokúpenia strešných nosičov.
Najdrahšia verzia vozidla Mobius II stojí 12 659 eur a ponúka aj klimatizáciu, aj plnú konektivitu, dokonca aj vizuálne upravené nárazníky a nástupné plochy. Kolesá sú vo všetkých verziách rovnaké: 215/70 R16. Ak dúfate, že sa Mobius II dostane aj k nám, sklameme vás. Tieto exotické automobily nemajú žiadnu šancu dostať sa na náš trh, ale na stránke mobiusmotors.com si môžete aspoň (rovnako ako sme zo zvedavosti spravili my) môžete nakonfigurovať vlastný off-road a keď máte priveľa peňazí na cestu do Kene, aj rezervovať si testovaciu jazdu 🙂




Erik Stríž je motoristický novinár, redaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.

Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk





Pokračujte na ďalší príspevok »



ROZHOVOR

Martin Jahn zo Škoda Auto: Budeme ponúkať spaľovacie autá, kým to bude legislatívne možné; ale racionálne plánovať sa dá iba na dva roky.

  • Otvorený rozhovor odpovedá na viaceré otázky o budúcnosti značky Škoda. Racionálne môžeme odhadovať budúcnosť na dva roky, prekvapuje Jahn v rozhovore pre denník Autoviny.sk.

     Rozprávali sme sa o nástupe elektromobility, zmene na luxusnú značku, ale aj o tom, či je zmena spotrebiteľského správania dôvodom na zmenu obchodného modelu automobilky. Veľmi jednoznačne sa Jahn vyjadril aj o budúcnosti úžitkových vozidiel pod značkou Škoda.
  • MOTO

    BMW R 1250 RS: Rýchlo a ďaleko

  • Mníchovský dvojvalcový motor typu boxer neodmysliteľne patrí k ikonickému cestovnému enduru, ktorému nik nepovie inak ako GS.

     Lenže keď už konštruktéri majú túto techniku, vedia ju použiť aj v iných modeloch. a pre inú cieľovú skupinu. Odomkli sme celý článok z auto motor a šport č. 3/2024
  • Nový model

    Malé žihadlo. Nová Cupra Born VZ má mohutnejší výkon, adaptívne tlmiče a bubnové brzdy. Na jeden záťah prejde až 570 km

  • VZ je skratkou slova Veloz, čo znamená po španielsky rýchly a tradične označuje najvýkonnejšie verzie modelov značky.

     CUPRA Born VZ má výkon zvýšený na 240 kW (326 k), zrýchľuje z 0 na 100 km/h za iba 5,7 sekundy a maximálnu rýchlosť má elektronicky obmedzenú na 200 km/h. V minulom roku CUPRA predala 45 300 kusov Bornu, čo predstavuje medziročný nárast o 44,4 %.