Hlina pokrytá fóliami a lakom: 8 krokov výroby konceptu nového auta
Poľské zastúpenie automobilky Škoda zverejnilo proces vytvárania automobilového konceptu Vision E. Celý proces prebieha v 8 krokoch a hodnota jedného konceptu, ktorý sa odprezentuje na autosalóne, pritom neraz dosahuje aj milión eur.
Vydané Text: ERIK STRÍŽ
#1 Náčrt ceruzkou
Na začiatku každého kreatívneho procesu návrhári premýšľajú o základných hodnotách, ktoré chcú do projektu a zahrnúť a zdôrazniť. Najprv sú to len jednoduché nákresy nakreslené ceruzkami, používajú sa papierové tabule a značky, ktoré zvýrazňujú niektoré kontúry. Náčrty sa potom prenášajú na monitory počítačov, dokončené práce putujú na pracovný stôl hlavného stylistu.#2 3D model v počítači
Skice sú výlučne 2D, ale po prevedení do počítača sa z nich postupne vyrába 3D model so všetkými detailmi. Pri výrobe tohto virtuálneho modelu spolupracujú dizajnéri aj inžinieri, sleduje sa pritom všetko: ergonómia, estetika, predpokladaná funkčnosť. Každá časť konceptu musí byť navrhnutá do najmenších detailov, pretože model bude neskôr predstavovať vzor pre vyhotovenie auta v mierke 1:1.#3 Model z hliny
Toto je zdanlivo najpôsobivejšia časť výroby automobilového konceptu. Počítačový model sa presunie do reality v podobe hlinenej sochy. Pýtate sa, prečo sa nepoužíva 3D tlač? Možno, že sa raz bude, pri koncepte elektromobilu Vision E však Škoda využila tento „tradičný hlinený proces“ a 3D tlač ponechala až na vyhotovenie interiéru. Hlina je jeden z najtradičnejších fáz automobilového dizajnu je takýto model je podľa Škody neoceniteľnou pomôckou, ktorá veľmi realisticky odráža vzhľad budúceho auta.Hlina je prekvapivo ťažká – koncept Vision E váži asi 2,5 tony. Keď sa doladia drobnosti a hlinený model karosérie je vo finále, povrch sa pokryje fóliami. Tie vraj zlepšujú tvar a pridávajú to, čo sa páči všetkým dokola: lesk. Nakoniec je model pokrytý lakom, aby koncept vyzeral ako vyrobený zo štandardných materiálov.
#4 Detaily exteriéru
Keď projekt naberie fyzickú podobu, jeho tvorcovia analyzujú, ako sa v rôznych svetelných podmienkach správajú rôzne tvary a detaily. Najmä pre vývoj sériových automobilov je veľmi dôležité sledovať a hodnotiť model za denného svetla. „Našou ambíciou je vytvoriť projekty, ktoré nielen urobia skvelý prvý dojem, ale sú dlhotrvajúce a nadčasové,“ hovorí Dalibor Pantůček, stylista značky Škoda.#5 Interiér
Návrh interiéru je vytvorený taktiež v mierke 1:1. Je to jediný spôsob, ako ho skontrolovať z hľadiska estetiky i ergonómie. Interiér je vytvorený podobným spôsobom ako karoséria, ale v tomto prípade zohráva dôležitú úlohu aj 3D tlač. Hlina je navyše pokrytá materiálmi napodobňujúcimi rôzne povrchy, ktoré by sa mohli vyskytnúť vo finálnom vozidle.#6 Osvetlenie
Svetlá a prvky zo skla sú podľa Škody automobilové šperky. Stylisti sa im venujú v samostatnom kroku a pripravujú ich tak, aby boli aj v koncepte plne funkčné. V porovnaní s predchádzajúcimi štúdiami vyniká Vision E svetlami pozdĺž celej kapoty a osvetleným prvkom pod okrajom kapoty. „Konštrukcia svetiel zlepšuje charakter tohto modelu, pričom oznamuje budúcnosť našej značky. Sklo a svetlo vytvárajú pôsobivú kombináciu umenia a technológie,“ hovorí Petr Nevřela.#7 Farby, materiály a virtuálna realita
Každý človek v oddelení farieb a materiálov zodpovedá za svoju špecializáciu: kožené čalúnenie, textil, interiérové farby, laky na karosériu, dekoračné prvky. Materiály sa potom umiestnia vedľa seba do počítačových vizualizácií. „Vizualizácie sú rozhodujúce. Vďaka virtuálnej realite môžeme sedieť v kabíne a vidieť, ako jednotlivé farby a materiály spolupracujú,“ hovorí Andrea Jensen, vedúca oddelenia.#8 Schválenie projektu
Vision E je pre Škodovku prelomový produkt nielen preto, že počíta s plne elektrickým pohonom. Dizajnéri a konštruktéri podľa koordinátora projektu Daniela Edra začínali s čistým listom papiera. Podľa jeho slov nemali definované ani to, ako sa majú otvárať dvere alebo veko batožinového priestoru. Pred schválením projektu je potrebné vyhotoviť k nemu kompletnú dokumentáciu, ktorá sa poskytne rade zodpovednej za schválenie projektu. A ak koncept korešponduje s marketingovou stratégiou značky, môže sa pustiť do sveta prostredníctvom virtuálnych teasingov, videí, „nechcene“ uniknutých fotografií a napokon prostredníctvom premiéry na autosalóne.
ERIK STRÍŽ
Erik Stríž je motoristický novinár, redaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.
Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk
Pokračujte na ďalší príspevok »
Plug-in hybridné SUV
Audi vylepšilo plug-in hybridné Q7 a Q8, dojazd hodnotili metódou WLTP EAER City
Nové SUV-čka od Audi sú naďalej výrazne moderné, a to ako esteticky, tak technicky. Na elektrinu dokážu prejsť až 90 kilometrov.
Q7 PHEV aj Q8 PHEV zdieľajú rovnakú pohonnú platformu, zákazník tak nemusí robiť kompromisy.Dopravná poradňa
Môžem sa otočiť v takejto križovatke, keď sú smery rozdelené ostrovčekom? Dopravné predpisy o otáčaní sa v križovatke
V niektorých križovatkách sa otáčať môžete, v iných zasa nie. Záleží aj na dopravných značkách, hoci explicitne nemusí byť otáčanie dovolené.
Pripravili sme prehľadný súhrn aktuálnych pravidiel, ktoré sa týkajú otáčania sa v križovatke.Novinka
Nový 7-miestny CITROËN C3 AIRCROSS
Francúzska automobilka neprezradila veľa informácií o novom modeli, prinášame vám teda všetky, ktoré boli predstavené.
Magazín
Sloboda na kolesách: tento hit má prepuknúť na Slovensku už toto leto!
Ušetrené peniaze, sloboda pohybu, magické výhľady na raňajky, piknik pod hviezdami a oveľa viac.
Svojpomocne prerobené dodávky na obytné vozidlá.Zmeny na STK sú opäť bližšie k realite. Minister im dal zelenú!
Technické kontroly na Slovensku už čoskoro čaká výraznejšia zmena. Niektorých vodičov poteší.
Isté skupiny vozidiel bude po novom potreba dostaviť na TK len raz za 4 roky. Vyhláška by mala nadobudnúť platnosť už 1. júla 2024.Videozáznam z nehody Andreja Danka spravila okoloidúca električka. Video je vonku a je veľkým sklamaním
Každý, kto čakal jednoznačnú odpoveď na to, čo sa vlastne stalo, bude zo zverejneného videa sklamaný.
Facelift
Štvordverové i4 aj 4 Gran Coupé od BMW dostali svieži facelift. Tlačidlá na ovládanie klímy skončili.
Facelift modelov prichádza v ideálnom čase, keď zákazníci pod vplyvom lepšieho počasia a plánovaných dovoleniek budú chcieť nové lepšie auto.
Experiment s hasením elektromobilu
Slovenskí hasiči ukázali, ako hasia elektromobil v podzemnej garáži. Majú overené metódy
Prezídium Hasičského a záchranného zboru vo štvrtok 25. apríla 2024 vo výcvikovom centre Lešť zrealizovalo experiment hasenia elektromobilu. Zameraný bol na meranie spalného tepla pri požiari elektrického auta v uzavretom priestore, ktorý imitoval podzemnú garáž.
Vyše 3 tony za 150-tisíc eur. Nový Mercedes G si zachoval charakter aj s čisto elektrickým pohonom
Mercedes-Benz odhalil prvý plne elektrický model svojej terénnej ikony.
Na slovenskom trhu je k dispozícii exkluzívny model EDITION ONE s rozšírenou sériovou výbavouAKTUALITA
Nový Opel Grandland oficiálne: Až 700 km dojazd a svietiaca predná maska!
Nová úroveň slobody vo vyšpičkovanom šate!
Atraktívne SUV mieri na vrchol