Končí diaľničná známka: Veľká krajina EÚ vám naúčtuje 3 centy za každý kilometer
Už sa ku vám dostala informácia, že Rumunsko sa chystá na zásadnú zmenu v spoplatnení nákladnej dopravy? V krajine končí diaľničná známka. Zavedenie nového elektronického mýta založeného na prejdených kilometroch sa síce pripravuje už dlhšie, no jeho štart sa napokon posunul.
Systém TollRo má začať fungovať od júla 2026, teda o pol roka neskôr, ako sa pôvodne plánovalo. Dôvodom je zdĺhavý proces verejného obstarávania centrálneho IT riešenia.
Zdražovanie diaľnic už prebehlo
Ešte pred samotným zavedením kilometrového mýta Rumunsko výrazne zdražilo časovú diaľničnú známku Rovinieta. Stalo sa tak s platnosťou od septembra 2025.
Najviac sa to dotklo ťažkých nákladných vozidiel. Kamióny so štyrmi alebo viacerými nápravami po novom platia za ročnú známku 1 425 eur. Predtým to bolo 1 210 eur. Vozidlá s hmotnosťou od 7,5 do 12 ton zaznamenali ešte prudší cenový skok. Ročný poplatok stúpol na 670 eur, čo je nárast o 560 eur.
Sprísnili sa aj sankcie. Ak dopravca poruší povinnosť mať platnú známku, minimálna pokuta predstavuje dvojnásobok ročného poplatku. V najhoršom prípade môže dosiahnuť až štvornásobok, teda sumu okolo 5 600 eur.
Končí diaľničná známka, prechod na mýto
Spolu s týmito zmenami štát pripravuje prechod na úplne nový systém spoplatnenia ciest. V rámci tohto rozhodnutia v Rumunsku končí diaľničná známka. Mýto pod názvom TollRo bude platiť pre úžitkové vozidlá.
Bude fungovať na základe jednoduchého princípu. Za autá sa bude platiť podľa toho, koľko kilometrov reálne prejdú. Povinnosť uhrádzať mýto sa bude vzťahovať na všetky vozidlá s celkovou hmotnosťou nad 3,5 tony.
Spoplatnené budú diaľnice, rýchlostné cesty, ťahy európskeho významu, ale aj ďalšie významné cesty mimo miest. Výška mýta sa bude odvíjať od hmotnostnej kategórie vozidla a jeho emisnej normy. Podľa návrhu ministerstva dopravy bude napríklad kamión spĺňajúci normu Euro VI s hmotnosťou nad 12 ton platiť približne tri centy za kilometer. V tejto sume sú už započítané aj poplatky za znečistenie ovzdušia a hluk.
Ako sa zmenia náklady dopravcov
Pre mnohé firmy to bude znamenať citeľnú zmenu v rozpočtoch. Prepočty ukazujú, že kamión s emisnou normou Euro VI, ktorý ročne najazdí po spoplatnených cestách približne 100-tisíc kilometrov, by zaplatil asi o 1 575 eur viac než dnes pri ročnej viniete za 1 425 eur.
Na druhej strane, dopravcovia s rumunskými evidenčnými číslami, ktorí jazdia prevažne v zahraničí a doma absolvujú menej než 50-tisíc kilometrov ročne, by mohli na novom systéme aj ušetriť.
Pôvodne sa počítalo s tým, že TollRo odštartuje už 1. januára 2026. Tento termín sa však ukázal ako nereálny. Hlavným problémom je vývoj a dodanie centrálneho IT systému, ktorý má zabezpečovať registráciu vozidiel, spracovanie dát, fakturáciu aj kontrolu platieb. Zmluva na tento kľúčový komponent bola podpísaná až v marci 2025, čo si vyžiadalo posun spustenia systému na 1. júl 2026.

V Rumunsku končí diaľničná známka a začnú vyberať mýto pre nákladné autá
Zmeny DPH komplikujú situáciu
Podnikateľský život dopravcov v Rumunsku sťažuje aj úprava DPH. Od augusta 2025 sa v Rumunsku základná sadzba zvýšila z 19 na 21 percent. Zároveň sa zjednotili znížené sadzby. Pôvodné sadzby päť a deväť percent nahradila jednotná 11-percentná DPH, ktorá sa však vzťahuje len na vybrané tovary a služby.
Zavedením mýta TollRo nielenže končí diaľničná známka pre kamióny, ale Rumunsko sa ako krajina zároveň prihlási k dôležitému európskemu princípu. Podľa neho majú platiť vyššie diaľničné poplatky tí dopravcovia, ktorí najazdia viac kilometrov a spôsobia tým pádom aj väčšie znečistenie ovzdušia.
Pre dopravné firmy to znamená prechod od fixných poplatkov k presnejšiemu sledovaniu jázd a nákladov. Hoci sú navrhnuté sadzby mýta pomerne nízke, odborníci upozorňujú, že ide pravdepodobne len o úvodnú fázu. Do budúcna sa môžu priblížiť vyšším cenám, aké dnes platia napríklad v Bulharsku či ďalších susedných krajinách.
Zdroj: Freight Perspectives












