Nová cesta do Talianska trvá len 6 hodín. Veľa Slovákov ju vôbec nepozná

Ak radi cestujete, v týchto dňoch pribudla zaujímavá možnosť. Vďaka nej je cesta do Talianska kratšia ako kedykoľvek predtým.
cesta do Talianska

Už nemusíte stráviť dlhé hodiny v aute. Cesta do Talianska môže byť pohodlnejšia vlakom, ktorý po novom dorazí omnoho skôr ako doposiaľ. Rakúske železnice spustili s príchodom nového grafikonu výraznú novinku, ktorá poteší cestujúcich smerujúcich k Jadranu. Vďaka otvoreniu Koralmskej železnice vzniklo rýchle železničné spojenie medzi Viedňou a talianskym Terstom, ktoré citeľne skracuje čas cestovania.

Nový vlak Railjet Xpress prepája rakúsku metropolu s prístavným mestom na severe Talianska za 6 hodín a 38 minút. Doteraz pritom cesta vlakom trvala viac než deväť hodín. Ide tak o výrazné zlepšenie dostupnosti regiónov Rakúska a severu Talianska, čo môže byť zaujímavé aj pre veľa Slovákov. Z Bratislavy sa dá totiž jednoducho cestovať vlakom z Viedne. Toto železničné spojenie trvá zhruba hodinu.

vlak

Kadiaľ vedie nová cesta do Talianska?

Trasa vlakom vedie cez Graz, Klagenfurt a Villach, následne pokračuje cez Udine až do Terstu. Cesta do Talianska je omnoho rýchlejšia vďaka úseku medzi Grazom a Klagenfurtom, ktorý pokrýva spomenutá Koralmská železnica. Bez nej by nebolo možné dosiahnuť tak výrazné skrátenie jazdných časov.

Zrýchlenie cestovania si všimnú aj cestujúci smerujúci do Benátok, kam sa teraz dá z Viedne dostať približne za 7 hodín a 10 minút. Keď sa spomenie cesta do Talianska, pre mnohých ľudí zo Slovenska ju symbolizujú práve Benátky. Aj pre nich tak môže byť zaujímavou možnosť vyraziť do tejto destinácie napríklad na víkend vlakom. Dostanete sa tam rýchlejšie ako v minulosti. ÖBB navyše zväčša ponúkajú neporovnateľne vyšší komfort ako slovenský dopravca ZSSK.

vlak Railjet

Nové vlakové spojenia

Prvý spoj rakúskych železníc, ktorý dorazil do Terstu po vylepšenej trati, bol privítaný symbolickou ceremóniou. Tá mala zdôrazniť význam nového železničného prepojenia. Podľa zástupcov ÖBB ide o dôležitý krok k posilneniu medzinárodnej dopravy aj ekologickejších foriem cestovania v rámci Európy.

Zmeny sa však netýkajú len zahraničných liniek z Rakúska na juh Európy. Spolu s novým cestovným poriadkom na rok 2026 u susedov pribudli aj mnohé vnútroštátne spoje. Medzi Viedňou a Grazom bude denne premávať 33 párov vlakov, medzi Grazom a Klagenfurtom 29 spojov a medzi Viedňou a Klagenfurtom 26 vlakov denne. Oproti minulosti ide o citeľné rozšírenie ponuky verejnej dopravy, ktoré má prilákať viac cestujúcich. Rakúšania dúfajú, že ideálne prestúpia z áut a autobusov na železnicu.

koralmský tunel

Dôležitý tunel dlhý 33 kilometrov

Súčasťou Koralmskej železnice je rovnomenný Koralmský tunel. Ide o jeden z najvýznamnejších železničných projektov v strednej Európe, ktorý zásadne mení dopravu v stredoeurópskom regióne. S dĺžkou približne 33 kilometrov zároveň patrí medzi najdlhšie železničné tunely Európy a tvorí kľúčovú časť novej trate medzi Grazom a Klagenfurtom.

Vďaka nemu sa cestovný čas medzi oboma mestami skrátil zhruba na 40 minút. To výrazne zlepšilo nielen prepojenie rakúskych regiónov Štajersko a Korutánsko, ale zároveň došlo aj k posilneniu medzinárodnej železničnej dopravy. Mnohým sa po novom oplatí zvážiť cesta do Talianska a Slovinska práve vlakom.

Zdroj: WKO