Tieto autá strácajú hodnotu najrýchlejšie. Prepad ceny o 58 % za 5 rokov je smutná štatistika

Ktoré modely strácajú hodnotu najrýchlejšie? Sú autá, ktoré sú na tom oveľa lepšie ako priemer, no niektorým novým modelom sa treba vyhnúť.

Autá dnes strácajú hodnotu rýchlejšie než kedykoľvek predtým, čo zásadným spôsobom ovplyvňuje správanie kupujúcich aj predajcov na trhu s jazdenými vozidlami. Kým niektoré modely si udržia svoju cenu prekvapivo dobre, iné strácajú hodnotu závratným tempom už po prvých mesiacoch používania. Dynamika trhu je navyše čoraz zložitejšia, pretože do hry vstupujú nové technológie, zmeny správania zákazníkov, ale aj rozdiely medzi regiónmi.

V Európe je takmer samozrejmosťou, že nové auto po opustení showroomu okamžite prichádza o hodnotu. Podľa analytikov ide o pokles medzi 15 až 18 percentami len kvôli samotnému preradeniu vozidla medzi „ojazdené“. Ide teda o stratu, ktorej sa nedá vyhnúť, bez ohľadu na značku alebo typ modelu. Nasledujúce roky však prinášajú ešte výraznejšie pohyby a nie každé auto starne rovnako.

Ktoré modely strácajú hodnotu najrýchlejšie? Sú autá, ktoré sú na tom oveľa lepšie ako priemer, no niektorým novým modelom sa treba vyhnúť.

Spaľováky vs. elektromobily

Výrazný rozdiel vidieť najmä medzi klasickými autami so spaľovacím motorom a elektromobilmi. Mnohé batériové vozidlá strácajú hodnotu rýchlejšie práve preto, že technologický vývoj v ich segmente napreduje extrémnym tempom. Výrobcovia každoročne prichádzajú s dlhším dojazdom, účinnejšími batériami a lepšími softvérovými systémami, takže staršie modely pôsobia zastaralo už po dvoch či troch rokoch.

Analýza spoločnosti iSeeCars ukazuje, že prémiové elektromobily strácajú hodnotu najrýchlejším tempom – v priemere až 58 percent pôvodnej ceny za prvých päť rokov. Najviac sa to týka vozidiel ako BMW i3 či Porsche Taycan, no podobný osud postihuje aj veľké elektrické SUV, ktoré síce pri kúpe stoja výrazne viac, no rovnako vysoko ich majitelia platia za servis a prevádzku. Aj preto tieto modely strácajú hodnotu podstatne dramatickejšie.

Naproti tomu klasické benzínové SUV alebo trvácne japonské hatchbacky držia krok lepšie. Nie je to však len o technike. O rastúcej strate hodnoty často rozhoduje aj imidž značky, dostupnosť náhradných dielov či reputácia spoľahlivosti. A práve tieto parametre dokážu rozdeliť trh na víťazov a porazených.

Ktoré modely strácajú hodnotu najrýchlejšie? Sú autá, ktoré sú na tom oveľa lepšie ako priemer, no niektorým novým modelom sa treba vyhnúť.

Čo si cenu drží najlepšie?

Existuje niekoľko modelov, ktoré si aj po rokoch udržiavajú prekvapivo vysokú zostatkovú hodnotu. Patria medzi nich športové autá ako Porsche 911 – legenda, ktorá vznikla vďaka mimoriadne silnému kultu a stálej dopytovej základni. Aj po troch rokoch používania si tento model dokáže udržať takmer 70 percent svojej pôvodnej ceny, čo je v dnešnom rýchlom svete skutočný unikát.

Rovnako dobre sú na tom aj robustné off-roady typu Land Rover Defender či niektoré veľké pick-upy. Dôvod je jednoduchý, majú jasnú zákaznícku základňu, ktorá hľadá presne takéto vozidlá, a nové generácie ich nijako dramaticky nepreskakujú vo výkone či technológiách. Tieto autá jednoducho nestrácajú hodnotu tak rýchlo, pretože reprezentujú dlhodobú funkčnosť, odolnosť a stabilitu.

Medzi značkami však jednoznačne dominujú Japonci. Toyota, známa svojou legendárnou spoľahlivosťou, patrí medzi automobilky, ktorých modely nestrácajú hodnotu tak výrazne. Či už ide o Corollu, RAV4 alebo Yaris Cross, všetky sa držia na vrchole rebríčkov najvýhodnejších jazdených áut. V ich prípade ide o kombináciu nízkych prevádzkových nákladov, jednoduchého servisu a dlhodobo stabilného dopytu.

Ktoré modely strácajú hodnotu najrýchlejšie? Sú autá, ktoré sú na tom oveľa lepšie ako priemer, no niektorým novým modelom sa treba vyhnúť.

Odborníci očakávajú, že tempo poklesu cien sa spomalí najskôr v roku 2026, keď sa stabilizuje ponuka aj dopyt po jazdených autách. Bude to však závisieť od inflácie, cenovej politiky výrobcov a od toho, ako rýchlo budú staršie technológie zastarávať. Zároveň platí, že niektoré kategórie, napríklad veľké prémiové elektromobily, budú aj naďalej strácať hodnotu rýchlejšie, pretože ich technologický posun je najdynamickejší.

A potom sú tu výrobcovia z Číny. Tí vstúpili na európsky trh vo veľkom, no na to, aby sme vedeli, ako si ich modely povedú, je stále priskoro. Zatiaľ neexistujú dostatočne dlhé dáta, aby sa dalo povedať, či budú strácať hodnotu rýchlejšie, pomalšie alebo porovnateľne s európskymi a japonskými konkurentmi. Ich budúcnosť v rebríčkoch zostatkovej hodnoty je zatiaľ otvorená.

Ak chcete minimalizovať riziko a vybrať auto, ktoré nestratí cenu príliš rýchlo, najlepším riešením je siahnuť po modeloch s preverenou povesťou spoľahlivosti a stabilným dopytom. Vyhnúť sa oplatí vozidlám, ktoré rýchlo starnú technologicky alebo patria do segmentov s prudkým vývojom. Aj keď nové modely lákajú modernými funkciami, môžu byť zároveň tie, ktoré najrýchlejšie strácajú hodnotu.





Autá ma sprevádzajú už od detstva – začalo to otcovou garážou a pokračovalo cez testy, rozhovory a nekonečné hodiny strávené za volantom (aj klávesnicou). Dnes som šéfredaktorkou portálu Autoviny.sk a stále si myslím, že najlepší zvuk je ten, ktorý ide spod kapoty. Aj články by mali byť dobré ako niektoré autá – musia mať tempo, rytmus, pointu… a ak zanechajú stopu, o to lepšie. A hoci mám slabosť pre poriadny osemvalec, viem sa nadchnúť aj pre elektromobil. Ale musí byť naozaj dobrý!