Ryanair premenoval bratislavské letisko. Slovákov pobúrilo, čo vymysleli

Opakuje sa klasický scenár. Ryanair skúša bratislavské letisko nazývať inak, skrýva sa za tým jasný cieľ.
bratislavské letisko Ryanair

Bývalo podceňované, no teraz zdá sa prišla jeho historická šanca. Bratislavské letisko zažíva rok, na aký bude ešte dlho spomínať. Vo veľkom pribúdajú nové letecké linky, počet pasažierov citeľne poškočí. Maďarský Wizz Air najnovšie navyše oznámil, že pridá aj letecké spojenia nášho hlavného mesta s Kaukazom. Lietať sa bude tak do arménskeho Jerevanu, ako aj do gruzínskeho Kutaisi.

Okrem toho dnes prvýkrát v Bratislave pristálo lietadlo Wizz Air v rámci inauguračného letu z Košíc. Konečne tak vzniklo aj vnútroštátne letecké spojenie, ktoré má šancu do istej miery nahradiť aj roky chýbajúcu diaľnicu z Bratislavy do Košíc.

Letisko Bratislava

Najväčšie letisko SR prechádza veľkou expanziou

Slovenskí cestovatelia sa rozhodne nemôžu sťažovať na nedostatok destinácií i vďaka tomu, že svoju ponuku z nášho najväčšieho letiska vo veľkom rozširuje takisto konkurenčný Ryanair.

Írska nízkonákladová spoločnosť ohlásila odchod piatich lietadiel z Viedne, prepúšťanie desiatok zamestnancov a zároveň potvrdila rast v Bratislave. S tým však prichádza ešte jedna kontroverzia. Bratislavské letisko chce Ryanair ponúkať cestujúcim ako Vienna East, o čom informujú rakúske médiá ako oe24.

Marketingový trik, ktorý Slovákov neteší

Hoci oba letiská delí (v závislosti od aktuálnej premávky) zhruba hodina jazdy autom, pre mnohých Slovákov je podobné premenovanie zavádzajúce. Rozhodne nejde o prezentáciu národného letiska, ktorá by kládla dôraz na našu krajinu.

Wizz Air

Ponuku z bratislavského letiska rozširuje aj Wizz Air

Dá sa predpokladať, že Ryaniar bude využívať názov „Vienna East“ len v zahraničných kampaniach a ciele ním najmä na trhy, kde je povedomie o Slovensku nižšie. Cieľ je jednoduchý. Aerolinka chce prilákať viac cestujúcich na lety, ktoré však v skutočnosti odlietajú z Bratislavy.

Bratislavské letisko a rast Ryanairu

Zatiaľ čo na letisku M. R. Štefánika plánuje nízkonákladovka posilniť prevádzku, vo Viedni postupuje presne opačne. Z rakúskej metropoly stiahne od marca 2026 päť z celkovo devätnástich lietadiel, ktoré prevádzkuje divízia Malta Air. Znamená to aj koniec jednej z jeho dvoch báz na Schwechate. Približne 120 zamestnancov už letecká spoločnosť prihlásila do systému včasného varovania v súvislosti s ich možným prepustením.

Ryanair tvrdí, že za redukciu počtu letov môže rakúska vláda, ktorá odmietla zrušiť, prípadne aspoň znížiť leteckú daň. Michael O’Leary si opäť nebral servítku pred ústa a rakúskych politikov označil za beznádejný prípad.

letecká spoločnosť

Ryanair niekedy používa kontroverzné marketingové metódy

Kam odídu lietadlá z Viedne?

Uvoľnené stroje chce Ryanair presunúť do Španielska, Talianska a krajín východnej Európy. Jedným z víťazov týchto zmien by mohlo byť práve bratislavské letisko, kde spoločnosť prevádzkuje základňu už 20 rokov. Aspoň Laudamotion pod značkou Lauda Europe zostáva vo Viedni. Jej bázu so 14 Airbusmi A320 už však rast nečaká.

Hoci takmer každý Slovák vie, že bratislavské letisko nie je súčasťou Viedne, niekotrí zahraniční cestujúci tento fakt netušia. Pre Ryanair prináša názov Vienna East veľkú výhodu. Dokáže totiž s nižšimi prevádzkovými nákladmi ponúkať lety na „viedenské letisko“, ktoré je pre mnohé aerolinky prestížnym trhom. U menej zorientovaných pasažierov však môže takéto pomenovanie viesť k chaosu a neistote, čo sa môže vypomstiť najmä pri prestupoch. Tie totiž bratislavské letisko stále primárne neponúka, respektíve minimálne nie v oficiálnej podobe prestupného uzla.

Na druhej strane, pre Slovákov sa nič dramatické nemení. Lety zostávajú v Bratislave a ich počet by sa mohol dokonca zvýšiť. Pre mnohých ide len o marketingovú hru, no iní za tým vidia sčasti aj neúctu voči Slovensku. Ak chcel Rynair vyvolať pozornosť, zase mu to podarilo.