Najprv zakážu motorky, potom autá. Koniec nafty a benzínu prikážu už v júli 2026

Zákaz spaľovacích motorov dostáva novú tvár. Koniec nafty a takisto aj motorov spaľujúcich benzín odstupňujú podľa druhu vozidla.
koniec nafty

Od budúceho roka skončia motorky so spaľovacím motorom. Osobné autá postihne rovnaký osud, teda koniec nafty i benzínu. Vietnam pripravuje zmenu, aká sa len tak nevidí. Hlavné mesto Hanoj oznámilo, že od 1. júla 2026 zakáže v centre všetky motocykle a skútre so spaľovacím motorom. O rok neskôr sa má pravidlo rozšíriť na ďalšie časti metropoly a napokon sa dotkne aj áut. Presný termín však zatiaľ vláda neuviedla.

Motorky sú pritom pre Vietnam niečo podobné ako autá pre Európu. V preľudnených mestách ako Hanoj či Hočiminovo Mesto jazdia milióny strojov na dvoch kolesách. Tvoria dôležitú súčasť dopravného systému krajiny, no zároveň fungujú aj ako obrovský zdroj smogu a hluku. Práve to chce vietnamská vláda zmeniť. Udiať sa tak má postupne, ale razantne.

Do roku 2045 zmiznú z ciest klasické motorky

Vietnam má ambiciózny národný plán, v rámci ktorého chce do roku 2045 úplne zakázať všetky dvojkolesové vozidlá na benzín či naftu. V krajine, kde je motocykel pre väčšinu ľudí základným dopravným prostriedkom, ide o silný zásah do každodenného života. Všetko sa však má podriadiť elektrickému pohonu.

Prechod na elektrický pohon zaťažuje majiteľov skútrov aj osobných áut

Toto opatrenie, ktoré prinesie koniec nafty a benzínu, bude drahé. Len v samotnom Hanoji budú musieť státisíce obyvateľov prejsť na skútre na elektrický pohon už od budúceho leta. To samozrejme zabolí rodinné rozpočty. Priemerná mesačná mzda vo Vietname je totiž len niečo málo nad 500 eur.

Navyše, zatiaľ to vyzerá tak, že prechod na elektromobilitu a koniec nafty si budú musieť obyvatelia zaplatiť sami. Vláda zatiaľ nepredstavila žiadne dotačné schémy ani iné formy podpory, hoci pripúšťa, že ich do budúcna zvažuje. Výsledkom majú byť v prvom rade tichšie ulice a výrazne čistejší vzduch. Smog je v Hanoji dlhodobým problémom. Z tohto hľadiska patrí mesto medzi najhoršie oblasti v Ázii s výnimkou Číny.

Domáci výrobcovia budú mať viac práce

Najväčším víťazom týchto zmien budú pravdepodobne vietnamské firmy. Známy výrobca áut VinFast vyrába aj elektrické motocykle a skútre, rovnako tak spoločnosť Selex. Práve Selex by mohol hrať kľúčovú úlohu. Prevádzkuje totiž systém rýchlej výmeny batérií, ktorý eliminuje potrebu veľkých nabíjacích sietí. Pre preplnené a chaotické vietnamské ulice ide o ideálne riešenie.

skútre

Motocykle, respektíve skútre sa neoddeliteľnou súčasťou mnohých miest

Hlasy kritikov už teraz upozorňujú, že Vietnam ide do veľkého experimentu, ktorý môže mať negatívne následky. Bez dotácií a infraštruktúry môže veľká časť obyvateľov naraziť na finančné problémy. Na druhej strane, krajina roky trpí enormným smogom a tlak na opatrenia proti spaľovacím motorom neustále rastie.

Na koniec nafty tlačí aj EÚ

Ak vo Vietname zákaz klasiských motoriek uspeje, aj pre iné štáty môže ísť o návod, ako postupovať. Ak by ste si mysleli, že len Európa ide cestou zrušenia spaľovákov, mýlite sa. Koniec nafty a benzínu už presadzuje aj Vietnam.

Na papieri síce formálne stále platí zákaz spaľovacích motorov v nových osobných autách zaregistrovaných v Európskej únii od roku 2035, v poslednej dobe čoraz viac narastá tlak na jeho prehodnotenie či odklad. Rastie totiž tlak na európske automobilky, ktorým sa nedarí tak dobre, ako by si predstavovali.

Brusel tak musí nájsť kompromis medzi znižovaním emisí a snahou neprehrať voči silnejúcej konkurencii čínskych áut. Môže sa stať, že snahe pomôcť automobilovému priemyslu a motoristom bude musieť ustúpiť aj koniec nafty a benzínu, ktorý už raz EÚ odklepla.

Zdroj: vietnamnet.vn