Novinka

Prvá elektrická Tatra je na svete a ponúka pohon 8×8

Kopřivnická automobilka Tatra vstupuje do novej éry. Svoj prvý elektromobil predstavila vo svetovej premiére na veľtrhu e-Salon 2025 v Prahe. Robustný osemkolesový stroj spája tatrovácku odolnosť s modernými technológiami.

Tatra Trucks po niekoľkých rokoch vývoja alternatívnych pohonov predstavila pár dni dozadu úplne novú úroveň elektrifikácie nákladných vozidiel. Ide už o tretí automobil v rámci radu Tatra Force e-Drive. Prvým prototypom, ktorý predstavila v roku 2023, bol model Tatra Force e-drive FCEV 8×6 s vodíkovým pohonom. Neskôr nasledoval model Force e-Drive PHEV 8×8, ktorý kombinuje elektromotor s 8-valcovým spaľovacím motorom.

Do tretice všetko dobré a svetlo sveta uzrel Force e-Drive BEV 8 x 8. Kopřivnická novinka pôsobí na prvý pohľad futuristicky, zároveň však uchováva tradičné poňatie tatrováckych pracovných strojov. Predstavený model už nie je konceptom, ale plne funkčným reálnym automobilom. Tento model je navrhnutý pre tzv. zmiešanú prevádzku. To znamená od klasických komunikácii až po náročný terén.

Počas slávnostného aktu predstavenia nového elektromobilu povedal Jakub Pončík, technický riaditeľ Tatra Trucks, že „Tatra Force e-Drive BEV 8×8 je určená k zaisteniu zástavby plne elektrického pohonného systému s trakčnými batériami do nákladného automobilu pre prevádzkovanie na cestách aj v tom najťažšom teréne, ktorý je typický napríklad pre stavebný alebo ťažobný priemysel. Preto sme zvolili pre dnes predstavený model podobu sklápača s typickým tatrováckým podvozkom s centrálnou nosnou rúrou a výkyvmi polonápravami, navyše s pohonom všetkých ôsmych kolies.“

Kopřivnická automobilka Tatra vstupuje do novej éry. Svoj prvý elektromobil predstavila vo svetovej premiére na veľtrhu e-Salon 2025 v Prahe. Robustný osemkolesový stroj spája tatrovácku odolnosť s modernými technológiami.

Poriadny výkon

Automobilka Tatra získala na tento projekt dotácie v rámci v rámci programu TREND od Technologickej agentúry Českej republiky (TAČR). Na novinke automobilka spolupracovala so spoločnosťou Devinn, ktorá mala na starosti implementáciu vysokonapäťového systému, a s firmou Eaton, ktorá dodala špeciálnu 4-st. automatickú prevodovku. Srdcom tohto kolosu je elektromotor Danfoss s trvalým výkonom 330 kW (max. výkon môže činiť až 550 kW) a točivým momentom 2 300 Nm (maximálna hodnota môže dosahovať 2 600 Nm).

Súčasťou je tiež 12 batérií s celkovou kapacitou 480 kWh, dva chladiče výkonovej elektroniky a ďalšie elektronické moduly. Tieto moduly slúžia ako na ohrev, tak na chladenie batérií. Nová elektrická Tatra vzhľadom na rozmanité podmienky a charakter prevádzky, pre ktorý je určená, disponuje aj automatickou 4-st. prevodovkou Eaton EV a prídavnou prevodovkou Tatra. Dojazd vozidla dosahuje hodnotu 300 až 400 km. Ten je závislý na charaktere terénu a spôsobu nasadenia.

Kopřivnická automobilka Tatra vstupuje do novej éry. Svoj prvý elektromobil predstavila vo svetovej premiére na veľtrhu e-Salon 2025 v Prahe. Robustný osemkolesový stroj spája tatrovácku odolnosť s modernými technológiami.

Skutočný pracant

Automobil využíva podvozkovú platformu tretej generácie modelového radu Tatra Force. Pohonný systém zahŕňa 4 poháňané nápravy. Prvé dve nápravy sú riadené a disponujú pripojiteľným pohonom, majú pneumatické odpruženie so stabilizátorom a osové diferenciály. Každej náprave prislúcha nosnosť 10 ton.

V zadnej časti sa nachádzajú trvalo hnané dve nápravy. Disponujú kombinovaným odpružením so vzduchovými mechmi a sú vybavené osovými diferenciálmi aj medzinápravovým diferenciálom. Na každú pripadá nosnosť 13 ton. Celková maximálna hmotnosť elektromobilu atakuje hranicu 44 ton. Polovica z tejto hodnoty, teda 22 ton patrí maximálnemu užitočnému zaťaženiu.

Tento elektromobil dokáže navyše za sebou ťahať aj príves s celkovou hmotnosťou 18 ton. Podvozok je vybavený elektronickým brzdovým systémom (EBS) so senzorom zaťaženia a bubnovými brzdami na všetkých kolesách, ktoré sú vhodné pre prevádzku napríklad v blatistom prostredí. Konštruktéri vybavili elektromobil tiež prvkami zodpovedajúcimi najnovšej európskej legislatíve v rámci Nariadenia o všeobecnej bezpečnosti vozidiel.                                  

Medzi tieto prvky Tatra zaradila napríklad systém upozornenia na prekážku, stráženie mŕtveho uhla, systém informovania o maximálnej povolenej rýchlosti v danom mieste alebo stráženie tlaku v pneumatikách. Elektromobil Force má najnovšiu dvojdverovú kabínu radu Tatra Force v predĺženom prevedení s integrovanou ochranou proti prevráteniu ROPS (Roll Over Protection System) a ochranou proti padajúcim predmetom FOPS (Falling Objects Protection System).

Novinkou je tiež kamerový systém namiesto spätných zrkadiel, umiestnený v predných horných rohoch kabíny. V interiéri má posádka k dispozícii elektronickú prístrojovú dosku s palubnými displejmi, nechýba ani LED osvetlenie. O elegantnú podobu vozidla sa postaral priemyselný dizajnér Lukáš Taneček, ktorý s Tatrou už niekoľko rokov spolupracuje a ktorý je tiež autorom dizajnu modelového radu Tatra Force, ktorý získal cenu Red Dot 2024.

Kopřivnická automobilka Tatra vstupuje do novej éry. Svoj prvý elektromobil predstavila vo svetovej premiére na veľtrhu e-Salon 2025 v Prahe. Robustný osemkolesový stroj spája tatrovácku odolnosť s modernými technológiami.

Týmito 3 modelmi však elektrifikácia, resp. vývoj alternatívnych pohonov kopřivnickej automobilky nekončí. „Tatra Force e-Drive BEV 8×8 je ďalším vozidlom radu e-Drive s rôznymi alternatívnymi systémami pohonu, ktoré sme od roku 2023 predstavili. Teraz pracujeme aj na ďalších prototypoch s konkrétnym praktickým využitím, napríklad na batériovom elektromobile s pomocným spaľovacím motorom v úlohe range extendera alebo na automobile s elektromotorom a vodíkovými palivovými článkami pre prevádzku v mestských aglomeráciách a pre komunálne služby s automatizovaným riadením,“ priblížil budúcnosť vývoja elektrických alebo elektrifikovaných tatroviek Radomír Smolka, člen predstavenstva Tatra Trucks zodpovedný za výskum a vývoj.

Zdroje:  Tatra





Od útleho detstva ma fascinovali automobily tak osobné ako nákladné. Všetko to začalo, keď som sa ako 5-ročný motal popri starom otcovi v garáži, kde opravoval svoju krásnu oranžovú Škodu 105 L. Odvtedy môj záujem len a len rástol. Od kupovania motoristických časopisov, trávenie nespočetných hodín za klávesnicou hraní série Need For Speed, EuroTruckSimulátor 2 cez zberateľstvo modelov osobných a nákladných automobil až po prvé šoférske skúsenosti. Tie som získal za volantom legendy našich ciest Škoda Felícia. Neskôr to bola Škoda Fábia I a nakoniec Opel Astra H. Aj keď som mal nedávno príležitosť jazdiť s automatickými prevodovkami, manuálna prevodovka je u mňa jednoducho na prvom mieste.

Ako správny nadšenec s benzínom v krvi mám „slabosť“ pre motory V6 a V8. No nadchnúť sa viem aj pre full hybrid. Záľuba v automobiloch podmienila v roku 2004 výber strednej školy – maturoval som na SPŠ Dopravná z odboru Prevádzka a ekonomika dopravy. V apríli 2024 sa mi naskytla skvelá príležitosť, ktorú som nemohol odmietnuť – stal som sa externou súčasťou tímu Autoviny.sk