Lož tachometrov odhalená: Mnohé autá klamú vodičov, panika kvôli rýchlosti 50 km/h

Nespoliehajte sa na rýchlosť, ktorú vám ukazuje vaše vlastné vozidlo. Lož tachometrov je skutočná, niektorých však v realite prekvapí odchýlka.
tachometer

Počuli ste už o tom, že existuje lož tachometrov? Vysvetlíme si to na príklade. Mnohí vodiči poznajú ten nešťastný moment. Zbadáte rýchlostný radar v obci, nasleduje rýchly pohľad na tachometer a obleje vás studený pot. Myslíte si, že ste išli 70 kilometrov za hodinu a porušili maximálny rýchlostný limit o 20 km/h.

Nasleduje dlhý čas čakania, následne vám príde domov obálka s pokutou a výsledkom merania. V liste stojí nameraná rýchlosť „len“ 61 km/h. Ako je to možné? Odpoveď je jednoduchá. Okrem tolerancie samotných radarov platí, že tachometre v autách úmyselne ukazujú vyššiu hodnotu ako skutočná rýchlosť.

rýchlosť v obci

Zákony hovoria jasnou rečou

Podľa európskej smernice nesmie žiadne auto zobrazovať nižšiu rýchlosť, ako v skutočnosti dosahuje. Dôvod je bezpečnostný. Vodič sa má radšej pohybovať o niečo pomalšie a nie naopak, teda jazdiť rýchlejšie bez toho, aby o tom vedel. Tu vzniká lož tachometrov. Každé auto je vyrobené tak, že jeho tachometer ukazuje mierne nadhodnotenú rýchlosť.

Rozdiely nie sú zanedbateľné. Autá vyrobené po roku 1991 môžu mať odchýlku až o desať percent plus štyri kilometre za hodinu. Znamená to, že ak vám tachometer ukazuje 120 km/h, v skutočnosti možno šoférujete rýchlosťou iba 104 km/h. V praxi však rozdiel nebýva až taký veľký.

Prečo existuje lož tachometrov?

Meranie rýchlosti sa odvíja od otáčok kolies a ich obvodu. Riadiaca jednotka vozidla z týchto údajov vypočíta okamžitú rýchlosť. Deje sa tak každých pár milisekúnd. Do výpočtu vstupujú viaceré premenné: opotrebovanie pneumatík, tlak vzduchu, typ diskov, či dokonca šírka a výška pneumatík. Ak má pneumatika menší obvod, ako je štandard, elektronika vozidla sa môže stále domnievať, že koleso sa točí rýchlejšie. Lož tachometrov je následne na svete a displej auta vám ukáže vyššiu hodnotu, ako by mal v skutočnosti.

radary

Aj zmeny v rozsahu niekoľkých milimetrov na dezéne môžu spôsobiť rýchlostnú odchýlku až 1 až 2 %. Ak máte na aute širšie športové pneumatiky alebo iný priemer kolies, rozdiel sa ešte zvýši.

Podľa testov nemeckého automobilového klubu ADAC ukazuje väčšina moderných áut nadhodnotenú rýchlosť v rozsahu približne 4 až 5 %. Lož tachemtrov sa líši aj podľa značky auta. Najpresnejšie tachometre má podľa meraní automobilka Audi. Jej vozidlá sa „mýlia“ zvyčajne len o tri percentá. Naopak, autá značiek Subaru či Toyota ukazujú často aj o šesť percent viac, ako je realita.

lož tachometrov

GPS meria presnejšie, no tiež nie bez chýb

Niektoré vozidlá už spájajú dáta z kolies s GPS signálom. Navigácia vie podľa pohybu vozidla vypočítať presnejšiu rýchlosť, no aj tento systém má svoje slabiny, a to napríklad pri slabom satelitnom signáli alebo v tuneloch. Lož tachometrov preto stále existuje a dosiahnuť úplne dokonalé meranie rýchlosti zostáva nesplniteľnou úlohou.

Ak chcete ako vodič vedieť, ako veľmi sa váš tachometer odchyľuje od skutočnosti, auto si môžete nechať premerať v servise. Výsledok testu však platí len dovtedy, kým sa nezmení tlak v pneumatikách alebo nevymeníte pneumatiky. Kompenzovať lož tachometrov tým, že budete jazdiť o niečo rýchlejšie, vám preto neodporúčame. Riskovať pokutu za rýchlosť je totiž zbytočné.

Zdroj: BR