Na diaľniciach pribudne v roku 2026 nový BUS pruh. Kedy ho môžu vodiči použiť?

Dynamický nový BUS pruh skráti čas cesty pre 15 000 ľudí o 25 %. Zistite, ako funguje a aké pokuty hrozia podvodníkom.

Dopravné zápchy v metropolitných oblastiach sú celosvetovým problémom, no moderné mestá hľadajú namiesto klasického rozširovania ciest flexibilné a inteligentné riešenia. Jeden takýto ambiciózny projekt, ktorý chce využiť už existujúcu infraštruktúru, bude spustený už v roku 2026. Hovoríme o transformácii bežného ľavého jazdného pruhu na diaľnici na nový BUS pruh (Bus-HOV), ktorý uprednostní verejnú dopravu a vozidlá s vysokou obsadenosťou (teda s viacerými cestujúcimi).

Kľúčovou inováciou je, že nehovoríme o fyzicky oddelenom jazdnom pruhu s betónovými zvodidlami. Namiesto toho bol ľavý jazdný pruh v každom smere diaľnice technologicky upravený prostredníctvom dynamického riadenia kapacity cesty v reálnom čase. Táto technológia umožňuje v reálnom čase rozhodnúť, ako bude nový BUS pruh slúžiť. To znamená, že počas dopravnej špičky bude exkluzívne vyhradený pre autobusy, motocykle, záchranné vozidlá a HOV vozidlá s dvoma alebo viacerými osobami. Mimo špičky bude jednoducho fungovať ako bežný, voľný jazdný pruh pre všetkých. Táto flexibilita je hlavným dôvodom očakávanej vysokej návratnosti investície.

Projekt si vyžiadal investíciu 13,9 milióna eur, pričom túto sumu prevzali štyri subjekty rovnakým dielom. A prínos je ohromujúci. Z tohto opatrenia by malo denne profitovať približne 15 000 cestujúcich, pričom sa im skráti čas vstupu alebo výstupu do Madridu v priemere o 25 %. Pre všetkých užívateľov to predstavuje úsporu neuveriteľných 500 000 hodín ročne a zároveň zníženie emisií CO2 o 900 ton ročne.

Dynamický nový BUS pruh skráti čas cesty pre 15 000 ľudí o 25 %. Zistite, ako funguje a aké pokuty hrozia podvodníkom.

A kde presne prebieha táto technologická revolúcia? V okolí Madridu, hlavného mesta Španielska, konkrétne na kľúčovej diaľnici A-2 (spájajúcej Madrid a Alcalá de Henares). Generálne riaditeľstvo dopravy, Generálne riaditeľstvo diaľnic, Regionálne dopravné konzorcium Madridu a Mestská rada Madridu dokončujú tento projekt, na ktorom spoločne pracujú už od roku 2019. Ich cieľom je jednoznačne uprednostniť hromadnú dopravu a vozidlá, ktoré sú efektívnejšie. Plánujú spustiť prevádzku v prvom štvrťroku 2026.

Nový BUS pruh ako riešenie?

Prečo taká námaha a investícia do jedného pruhu? Štatistiky prístupových ciest do Madridu sú alarmujúce a odrážajú situáciu v mnohých európskych metropolách. Na diaľnici A-2 prepravuje približne 85 % vozidiel prichádzajúcich do Madridu iba jedného cestujúceho. Táto inštitucionalizovaná neefektívnosť vedie k tomu, že priemerná rýchlosť v niektorých úsekoch klesá až na 20 kilometrov za hodinu, čo je takmer rýchlosť bicykla.

Pritom počas rannej dopravnej špičky prepraví 4 500 áut len okolo 5 000 ľudí. Oproti tomu 125 autobusov prepraví viac ako 5 500 cestujúcich. Je zrejmé, že viac ako polovica ľudí sa do metropolitnej oblasti dostane práve verejnou dopravou. Avšak aj tieto autobusy trpia kvôli obrovskému počtu sólových vozidiel v dopravných zápchách. Projekt Bus-HOV, kde je vytvorený nový BUS pruh, je preto flexibilným a nízkonákladovým riešením, ktoré dáva prednosť tým, ktorí sú efektívni – verejnej doprave a zdieľaným vozidlám. Tento nový BUS pruh sa tak stáva kľúčovým faktorom pre zlepšenie mobility.

Dynamický nový BUS pruh skráti čas cesty pre 15 000 ľudí o 25 %. Zistite, ako funguje a aké pokuty hrozia podvodníkom.

Hoci bol BUS pruh technologicky vybudovaný na celkovej dĺžke 19,2 kilometra (medzi Madridom a Alcalá de Henares), v prvej fáze prevádzky, ktorá sa začne v roku 2026, bude siahať iba po Torrejón de Ardoz. Bude to akási „skúšobná fáza“, ktorá má uľahčiť oboznámenie sa s novým systémom. Pre cestu do Madridu bude prvý nástupný bod pri Torrejón de Ardoz, druhý v Rejas a posledný v Canillejas, odkiaľ všetci vystúpia priamo na kľúčovej Avenida de América. Regionálne dopravné konzorcium už vykonalo rozsiahle plánovanie a reorganizáciu liniek, ktoré budú premávať práve cez tento nový pruh.

Systém kontroly a pokuty

Aby systém fungoval, musí byť spravodlivý. Nový BUS pruh bude monitorovaný sofistikovaným zariadením na čítanie evidenčných čísel vozidiel a, čo je kľúčové, detekciu obsadenosti. To je technologická novinka, ktorá má zabrániť podvodom, ako je jazda s nafukovacími figurínami alebo sólo jazdenie. Z tohto dôvodu každému, kto v ňom bude jazdiť sám alebo vchádza a vychádza cez nepovolené oblasti, budú udelené pokuty.

Systém bude využívať vizuálne a svetelné navádzanie, ktoré vodičom jasne ukáže, kedy a ako môžu BUS pruh využívať:

  • Majáky na úrovni zeme. Zelená farba označuje priestory na nástup/výstup, oranžová, kde je vstup/výstup zakázaný. Ak sú majáky vypnuté, BUS pruh je otvorený pre všetky vozidlá.
  • Osvetlené panely. Portály budú informovať piktogramami, kedy je jazdný pruh v prevádzke.





Autá ma sprevádzajú už od detstva – začalo to otcovou garážou a pokračovalo cez testy, rozhovory a nekonečné hodiny strávené za volantom (aj klávesnicou). Dnes som šéfredaktorkou portálu Autoviny.sk a stále si myslím, že najlepší zvuk je ten, ktorý ide spod kapoty. Aj články by mali byť dobré ako niektoré autá – musia mať tempo, rytmus, pointu… a ak zanechajú stopu, o to lepšie. A hoci mám slabosť pre poriadny osemvalec, viem sa nadchnúť aj pre elektromobil. Ale musí byť naozaj dobrý!