Definitívny koniec benzínu a nafty: Prvá elektrická diaľnica zaskočila vodičov
Znie to ako scéna zo sci-fi filmu, no vo Francúzsku sa práve stáva realitou. Na diaľnici neďaleko Paríža prebieha unikátny test, pri ktorom sa elektromobily a elektrické kamióny nabíjajú priamo počas jazdy. Ak by sa táto technológia osvedčila, mohla by navždy zmeniť spôsob, ako funguje elektromobilita v Európe. Navyše, koniec benzínu a dieselu v cestnej doprave by mohol nastať skôr, ako sa očakávalo.
Poďme sa pozrieť, čo presne sa v najbližšom období bude diať. Prvý francúzsky úsek takzvanej elektrifikovanej diaľnice vznikol približne 40 kilometrov juhozápadne od Paríža a meria len 1,5 kilometra. Pod asfaltom sa nachádza sieť približne 900 medených cievok, ktoré vytvárajú magnetické pole a prenášajú energiu do vozidiel, ktoré po ceste prechádzajú.
Systém vyvinula izraelská spoločnosť Electreon v spolupráci s francúzskym koncernom VINCI Autoroutes, Univerzitou Gustava Eiffela a firmou Hutchinson. Aby mohli autá túto energiu prijímať, musia mať špeciálny prijímač namontovaný na podvozku. Pre potreby testu už upravili rôzne vozidlá – od malého mestského auta cez SUV až po autobus a ťažký nákladný kamión.
Prvé výsledky sľubujú koniec benzínu
Častým argumentom kritikov elektromobility a zástancov spaľovacích motorov býva potreba zdĺhavého nabíjania na staniciach. Nová diaľnica však tento problém rieši elegantným spôsobom. Netreba predbiehať, no ak všetko pôjde dobre, môže sa stať, že nabíjanie elektromobilov počas jazdy prispeje k tomu, že nastane skorý koniec benzínu a nafty v osobných autách. Presne to si napokon želá Európska únia.
Podľa vývojárov sú prvé výsledky inovatívnej diaľnice prekvapivo dobré. Vozidlá dokážu prijímať priemerný nabíjací výkon okolo 200 kW, v špičke až 300 kW. To je porovnateľné s nabíjaním na nabíjačkách Tesla Supercharger. V praxi to znamená, že osobné auto dokáže počas jazdy po takejto ceste získať späť energiu na ďalšie dva až tri kilometre dojazdu na každý prejdený kilometer.
Pri elektrických kamiónoch sa zase energetická bilancia približne vyrovná. Inak povedané, nabíjajú sa rovnako rýchlo, ako energiu spotrebúvajú. Potenciál tejto technológie je tým pádom obrovský, a to najmä pre nákladnú dopravu, ktorá dnes bojuje s veľkou hmotnosťou batérií a dlhými časmi nabíjania. Ak by sa kamióny mohli priebežne nabíjať priamo na ceste, vystačili by si s menšími batériami, čím by sa znížila ich hmotnosť aj cena.
Nadšenie brzdia odborníci
Čo hovoria na novinku experti z brandže? Môže sa skutočne stať rozhodujúcim faktorom, ktorý zapríčiní koniec benzínu a nafty v autách vodičov? „Myšlienka je zaujímavá, ale rentabilná bude len vtedy, ak by bola technológia rozšírená na väčšine diaľnic,“ upozorňuje Patrick Plötz z nemeckého Fraunhoferovho inštitútu pre systémové a inovačné výskumy. Výstavba takýchto ciest by podľa neho stála miliardy eur, pričom zatiaľ nie je isté, či by sa to oplatilo viac ako vývoj batérií s vyššou kapacitou a rýchlejším nabíjaním.
Ďalším problémom sú samotné vozidlá. Väčšina dnešných elektromobilov nie je pripravená na induktívne nabíjanie počas jazdy. Ich dodatočná úprava by si vyžiadala zásah do elektroniky aj karosérie. Náklady by sa mohli vyšplhať na niekoľko tisíc eur za každé vozidlo.
Francúzske ministerstvo dopravy však verí, že technológia má budúcnosť. Do roku 2035 plánuje krajina vybudovať až 9 tisíc kilometrov elektrifikovaných ciest. Financovať ich majú prevažne verejné zdroje, a teda samotní daňoví poplatníci. Či sa z experimentu stane reálna alternatíva k nabíjaniu na stojanoch, ukážu až nasledujúce roky. Mnohí motoristi zatiaľ na sociálnych sieťach vyjadrujú prekvapenie či obavy, či takýto koncept nabíjania skutočne bude fungovať. Ak sa však presadí v praxi, rýchle nabíjanie počas jazdy by mohlo urýchliť koniec benzínu v osobných autách v krajinách EÚ.
Zdroj: electrive.net



















