Novinka

Modernizované Alfa Romeo Tonale: Jeho najväčším benefitom je riadenie a naftový motor

Alfa Romeo Tonale po modernizácii prináša nový dizajn, luxusnejší interiér, vylepšený podvozok a rozšírenú ponuku motorov vrátane plug-in hybridu Q4.

Keď sa povie Alfa Romeo Tonale, väčšine automobilových fanúšikov sa vybaví elegantné talianske SUV, ktoré prinieslo štipku športovej duše do segmentu kompaktných crossoverov. Teraz však značka posúva tento model trošku vyššie a dopriala mu modernizáciu. Teraz je o niečo atraktívnejšie, technicky prepracovanejšie a vizuálne sebavedomejšie. Nová verzia stavia na tradícii, ale zároveň ukazuje, že Alfa Romeo sa nebojí inovovať. Musela. Tonale má vylepšený podvozok, prepracovaný interiér, nové farby a prehľadnejšiu ponuku verzií.

Dizajnéri Alfa Romeo nikdy nepristupovali ku kráse ako k niečomu samoúčelnému. Každá línia má svoj význam a každý detail plní funkciu – presne podľa filozofie „nevyhnutnej krásy“. Modernizované Alfa Romeo Tonale nadväzuje na túto tradíciu a prináša niekoľko prepracovaných prvkov, ktoré ešte viac zvýrazňujú jeho dynamiku. Predná časť dostala novú, trojrozmerne tvarovanú masku inšpirovanú legendárnymi modelmi 33 Stradale a GT 2000. Prepracovaná spodná mriežka v nárazníku vizuálne rozširuje karosériu a opticky znižuje ťažisko.

Nové 19- a 20-palcové disky kolies, širší rozchod kolies a rozšírené blatníky dodávajú autu atletický postoj, ktorý by si pokojne poradil aj so športovejšími konkurentmi. Modernizovaný Tonale sa dá rozpoznať aj podľa čierno-bielych log Alfa Romeo, nových zadných nápisov či odtieňov karosérie. Pribudli tri nové metalizované farby – Rosso Brera, Verde Monza a Giallo Ocra – ktoré nádherne zvýrazňujú oblé línie karosérie. Kto chce viac individuality, môže siahnuť po voliteľnej čiernej streche, ktorá ladí s dizajnovým smerovaním značky.

Ak exteriér zaujal eleganciou, interiér Alfa Romeo Tonale očarí spracovaním. Nové kombinácie červenej kože či dvojfarebnej alcantary v čierno-bielom prevedení vytvárajú atmosféru športového luxusu. Materiály sú mäkšie, prešívanie precíznejšie a detaily z hliníka či alcantary dodávajú kabíne moderný prémiový nádych. Nové ambientné osvetlenie reaguje na tvar prístrojového panela pripomínajúceho hadie šupiny – jemné gesto, ktoré pripomína symbol Alfa Romeo, hada Biscione. Sedadlá s elektrickým nastavovaním, vyhrievaním a ventiláciou spájajú komfort so športovou ergonómiou. Ovládanie automatickej prevodovky má teraz elegantný otočný volič na novom stredovom tuneli a manuálne radenie je možné pádlami z masívneho hliníka.

Tonale jazdí ako pravá Alfa

Alfa Romeo Tonale si zachovala to, čo robí značku jedinečnou – výnimočnú jazdnú dynamiku. Rozloženie hmotnosti medzi nápravami je takmer ideálne, riadenie má najpriamejší prevod v segmente (13,6:1) a podvozok s nezávislým zavesením kolies McPherson je ladený s chirurgickou presnosťou. Zákazník si môže vybrať medzi adaptívnymi tlmičmi s elektronickou reguláciou DSV alebo systémom FSD, ktorý prispôsobuje odozvu nerovnostiam vozovky. V praxi to znamená, že Tonale je komfortné pri každodennej jazde, no na kľukatých cestách dokáže okamžite ožiť a ukázať svoj temperament. Brzdy Brembo so systémom brake-by-wire poskytujú presné dávkovanie výkonu a lepšiu odozvu, zatiaľ čo pohon všetkých kolies Q4 pri plug-in verzii prináša istotu a trakciu aj na klzkom povrchu.

Motorová ponuka sa prispôsobila normám Euro 6E-bis, no zachovala výkon aj charakter. Základom je benzínový 1,5-litrový štvorvalec Turbo s výkonom 175 koní, doplnený 48V hybridným systémom a 7-stupňovou dvojspojkovou prevodovkou DCT. Pre tých, ktorí preferujú naftu, zostáva v ponuke 1.6 Diesel s výkonom 130 koní a rovnakou prevodovkou. Vrchol predstavuje verzia Tonale Q4 Plug-In Hybrid, ktorá kombinuje benzínový motor 1.3 Turbo s elektromotorom na zadnej náprave. Výkonová ponuka zahŕňa dve varianty – 190 a 270 koní. Pohon Q4 inteligentne rozdeľuje výkon medzi nápravy a ponúka pôžitok z jazdy, ktorý pripomína časy, keď Alfa Romeo stavila všetko na vodičský zážitok.

V interiéri Alfa Romeo Tonale hrá hlavnú úlohu digitálne prostredie. Kombinácia 12,3-palcového prístrojového panelu a 10,25-palcového dotykového displeja ponúka rýchle reakcie, personalizovateľné rozhranie a podporu Apple CarPlay aj Android Auto bez potreby káblov. Bezpečnostné systémy zahŕňajú asistovanú jazdu úrovne 2, vrátane adaptívneho tempomatu, udržiavania v pruhu, sledovania mŕtveho uhla či poloautomatického parkovania. Samozrejmosťou je aj 360° kamerový systém, ktorý premieta vozidlo zhora v reálnom čase. Tonale si z testov Euro NCAP odnieslo päť hviezdičiek a okrem bezpečnosti kladie dôraz aj na komfort – napríklad cez vyhrievané a ventilované sedadlá, dvojzónovú klimatizáciu, elektrické dvere batožinového priestoru či prémiový audiosystém Harman Kardon s výkonom 470 wattov.

Viac možností, viac individuality

Modernizovaná ponuka Alfa Romeo Tonale je prehľadnejšia než predtým. Základ tvorí verzia Tonale s bohatou výbavou, nad ňou stojí športovo ladená verzia Sprint, nasledovaná elegantným vyhotovením Ti a vrcholnou verziou Veloce. Každá z nich má svoj vlastný charakter – Sprint je dravšia, Ti luxusnejšia a Veloce maximalizuje športový zážitok. Vrchol ponuky predstavuje limitovaná séria Tonale Sport Speciale, ktorá má to najlepšie – od čierno-bielych poťahov alcantary, cez špecifické ambientné osvetlenie až po detaily karosérie lakované v kontrastnej čiernej a striebornej farbe.





Autá ma sprevádzajú už od detstva – začalo to otcovou garážou a pokračovalo cez testy, rozhovory a nekonečné hodiny strávené za volantom (aj klávesnicou). Dnes som šéfredaktorkou portálu Autoviny.sk a stále si myslím, že najlepší zvuk je ten, ktorý ide spod kapoty. Aj články by mali byť dobré ako niektoré autá – musia mať tempo, rytmus, pointu… a ak zanechajú stopu, o to lepšie. A hoci mám slabosť pre poriadny osemvalec, viem sa nadchnúť aj pre elektromobil. Ale musí byť naozaj dobrý!