Volkswagen a Rivian majú vzťah za 5 miliárd, ktorý sa rozpadá kvôli softvéru

Volkswagen a Rivian mali vyriešiť softvérovú budúcnosť koncernu. Namiesto toho prichádzajú odklady, spory a neistota. Partnerstvo za 5 miliárd sa mení na záťaž.

Volkswagen a Rivian sa stali symbolom spojenia, v ktorom chceli spolu prepisovať pravidlá automobilového priemyslu, no namiesto toho otvára nové otázniky. To, čo malo byť riešením dlhoročných softvérových problémov Volkswagenu, sa postupne mení na ďalšiu kapitolu v sérii neúspechov. Partnerstvo, ktoré stálo miliardy, sa dnes ukazuje ako zdroj oneskorení, frustrácie a vnútorných konfliktov.

Ako sa Volkswagen a Rivian dostali do tejto situácie

Softvér bol pre Volkswagen vždy slabým miestom. Divízia Cariad, ktorú koncern vytvoril s cieľom vyvinúť jednotný operačný systém pre budúce generácie modelov, sa rýchlo stala prezentáciou megalomanských plánov, ktoré narazili na realitu. Oneskorenia, odklady modelov a nedodržané termíny spôsobili, že Audi, Porsche aj Volkswagen museli odkladať premiéry a znášať kritiku zákazníkov.

Volkswagen a Rivian mali vyriešiť softvérovú budúcnosť koncernu. Namiesto toho prichádzajú odklady, spory a neistota. Partnerstvo za 5 miliárd sa mení na záťaž.

Hauke Stars

Preto sa spojenie Volkswagen a Rivian javilo ako logické riešenie. Americký výrobca elektromobilov mal technológiu a know-how, ktoré mohli nemeckému koncernu priniesť nové poznatky. V novembri 2024 sa obe spoločnosti dohodli na spoločnom podniku Volkswagen Group Technologies v hodnote päť miliárd eur. Cieľom bolo vyvinúť modernú elektrickú a elektronickú architektúru, ktorá by sa stala základom pre všetky budúce modely koncernu.

Lenže už 10 mesiacov po uskutočnení dohody je jasné, že Volkswagen a Rivian neťahajú tak úplne za jeden povraz. Zatiaľ čo Rivian navrhoval architektúru výhradne pre elektromobily, Volkswagen musel reagovať na globálne trhy, kde predaje elektrických áut mimo Európy klesajú a spaľovacie motory či hybridy stále zohrávajú kľúčovú úlohu. Softvér od Rivianu sa ukázal ako nekompatibilný so zmiešaným portfóliom nemeckého koncernu. Situáciu skomplikovalo aj to, že Rivian si drží prísnu kontrolu nad vývojom a obmedzuje prístup inžinierom z Cariadu. Myšlienka, že Volkswagen a Rivian spoločne vytvoria balík použiteľný pre Audi, Porsche, Škodu alebo Scout, sa tak postupne mení na ťažko realizovateľný sen.

Volkswagen a Rivian mali vyriešiť softvérovú budúcnosť koncernu. Namiesto toho prichádzajú odklady, spory a neistota. Partnerstvo za 5 miliárd sa mení na záťaž.

Odklady

Prvým modelom, ktorý mal využiť architektúru Rivianu, je mestský elektromobil Volkswagen ID.1 (ID. Up!). Jeho premiéra bola plánovaná na rok 2027, no už teraz sa objavujú informácie, že sa jeho príchod bude podstatne neskorší. Podobne je na tom nová generácia Audi Q8 e-tron a elektrická A4. Projekt Porsche K1, luxusného SUV, ktoré malo byť technologickou výkladnou skriňou, bol dokonca odložený na neurčito. Dokonca aj odloženie ID. Golfu, ktoré sa oficiálne vysvetľovalo rekonštrukciou továrne vo Wolfsburgu, má podľa zdrojov korene práve v komplikovanom partnerstve. Volkswagen a Rivian tak namiesto zrýchlenia vývoja stoja pred ďalšími meškaniami, ktoré koncernu znižujú konkurencieschopnosť.

Problémom je aj kultúrny rozdiel medzi oboma spoločnosťami. Volkswagen je obrovský koncern s množstvom značiek, komplikovanou hierarchiou a tradíciou presných procesov. Rivian je startup s odlišnou mentalitou, zameraný výhradne na elektromobily. Zatiaľ čo Volkswagen očakával flexibilitu a prispôsobenie, Rivian sa drží svojho vlastného smeru a nie je ochotný investovať do riešení pre spaľovacie autá. Preto sa čoraz viac ozývajú hlasy, že Volkswagen a Rivian spojili sily unáhlene, bez dôkladného preverenia kompatibility svojich vízií. Partnerstvo, ktoré malo byť spásou, sa tak mení na brzdný faktor.

Volkswagen a Rivian mali vyriešiť softvérovú budúcnosť koncernu. Namiesto toho prichádzajú odklady, spory a neistota. Partnerstvo za 5 miliárd sa mení na záťaž.

Návrat ku koreňom?

Podľa nemeckých médií sa vedenie Volkswagenu pripravuje na stretnutie, na ktorom má rozhodnúť o budúcnosti celého projektu. Možností je niekoľko – pokračovať v partnerstve s Rivianom, reinvestovať do Cariadu alebo hľadať nových partnerov, podobne ako sa to podarilo s čínskym Xpengom. Faktom je, že Volkswagen a Rivian dnes čelia nedôvere investorov aj zamestnancov. Každý odklad modelov znamená stratu miliárd a otvára dvere konkurencii, ktorá nezaháľa. Tesla, BYD či Hyundai-Kia sa posúvajú v rebríčkom stále vyššie, zatiaľ čo Volkswagen musí riešiť vnútorné konflikty a nedostatky.

Ak sa nepodarí nájsť kompromis, výsledkom bude nielen fiasko v oblasti softvéru, ale aj reputačná katastrofa. Nemecký koncern už dnes čelí otázkam, či miliardová investícia do Rivianu nebola unáhlená. A ak sa ukáže, že sa partnerstvo skončí bez reálnych výsledkov, môže ísť o jednu z najväčších strategických chýb v histórii Volkswagenu. Zatiaľ čo vedenie hľadá riešenia, čas hrá proti nemu. Každý mesiac meškania znamená, že Volkswagen prichádza o zákazníkov, ktorí prechádzajú ku konkurencii. A každý nový odklad odhaľuje, že Volkswagen a Rivian mali možno viac rozdielov než spoločných cieľov.





Autá ma sprevádzajú už od detstva – začalo to otcovou garážou a pokračovalo cez testy, rozhovory a nekonečné hodiny strávené za volantom (aj klávesnicou). Dnes som šéfredaktorkou portálu Autoviny.sk a stále si myslím, že najlepší zvuk je ten, ktorý ide spod kapoty. Aj články by mali byť dobré ako niektoré autá – musia mať tempo, rytmus, pointu… a ak zanechajú stopu, o to lepšie. A hoci mám slabosť pre poriadny osemvalec, viem sa nadchnúť aj pre elektromobil. Ale musí byť naozaj dobrý!